nlc.hu
Életmód
Indul a Nõk Iskolája!

Indul a Nõk Iskolája!

A Nõk Iskolája alkalom, hogy megtudjunk, meglássunk olyasmit, amit eddig nem tudtunk, nem láttunk. A Nõk Iskolája nem iskola. Nevezzük akciósorozatnak, amelyben együtt veszünk részt. Találkozunk az A38-as hajón!






                                             • A TEST •  

 


1.) január 15. – A női agyvelő





Szendi Gábor pszichológus


„A női agyvelő női agyvelő
meleg a hidegnek
szép a szemeknek
én nem üzenek semmit soha
női agyvelő női agyvelő
lebben a csendben
arcom egy vallomás
vagy kinyit, vagy bezár…”
(Bizottság együttes)



Mi az intelligencia? Tapasztalatai szerint van-e különbség a női és a férfiintelligencia között? Mi a különbség a nők és férfiak gondolkodása között? Ki szenved többet a gondolataitól, a férfiak vagy a nők? Miért? Kell-e gondolkodni? Érdemes gondolkodni? Mit tanácsolnak gondolkodás helyett? Mi az okosság? Érdemes tanulni? Miért? Érdemes tanulni? Miért? Érdemes járni a Nők Iskolájába? Miért? Mi a tudat? Hol lakik? Mitől záródik be a tudat, és hogyan lehet kinyitni? Miről lehet megismerni a nyitott tudattal élő embert? Van-e reménytelen eset? Mi az ego? Hol lakik? Mi a szépség? Égi szépség, földi szépség. Égi-földi szerelem? Mit kezdjünk öregedő, csúnyuló testünkkel? A ráncokkal? A hájakkal? Úgy vagyunk jók, ahogy vagyunk, vagy küzdjünk, hogy fiatalok, szépek maradjunk, ameddig lehet? Mi jut eszébe a kövérségről, soványságról, aerobikról, body buildingről, jógáról, testfestésről, tetoválásról, plasztikai sebészetről?
 


2.) január 22. – A testem történelem


Joó Mária filozófus és Hoppál Bori testtudatoktató

„A testem gén
a testem mém
a testem hardver
a testem diszkriminál a testem szoftver
a testem oszt a testem vagyok
a testem szoroz
a testem von
a testem ad
a testem anyám a testem történelem”
(Gordon Agáta: Transzparens, részlet)


Mi mindennek szimbóluma a női test? És a férfié? Ízisz és Osirisz – mi jut eszedbe róluk? Siva és Shakti? A mitológiában mi érdekes jut eszedbe még a nők testével kapcsolatban? És a férfiakéval? Egyéb istennők? Miért nincs felesége/női megfelelője a zsidó-keresztény Istennek? Mi ennek a következménye? Ádám–Éva-kígyó-alma, mi minden jut erről eszedbe? Mi a szépség? Égi szépség, földi szépség. Égi-földi szerelem? Freud kasztrálási elmélete?



3.) január 29. – Testápoló

Dr. Krasznai Zsolt plasztikai sebész


Mit kezdjünk öregedő, csúnyuló testünkkel? A ráncokkal? A hájakkal? Úgy vagyunk jók, ahogy vagyunk, vagy küzdjünk, hogy fiatalok, szépek maradjunk, ameddig lehet?



4.) február 5. – Önképzőkör

A medúza nevetése



„A női írásról (écriture féminine) fogok beszélni; arról, amit tenni fog.
A nőnek kell megírnia önmagát. A nőnek kell a nőről írnia
és a nőket kell beavatnia az írásba, amelytől éppoly erőszakosan el lettek szakítva,
mint saját testüktől, ugyanazon oknál fogva, ugyanazon törvény szerint,
ugyanazon végzetes cél érdekében.
A nőnek a saját lendületétől vezérelve kell belépnie a szövegbe éppúgy,
mint a világba és a történelembe is.”
(Helène Cixous: A medúza nevetése)


Az írás mint az önkifejezés egyik eszköze – a hallott előadások egyéni, csoportos, kreatív feldolgozása Büky Anna, Bácskay Júlia közreműködésével.






                                        • A SZERETET •  



5.) február 12. – Szégyen és szeretet

Dr. Virág György pszichológus (Eszter Alapítvány) és Bódis Kriszta író






Mi a szeretet? Meg lehet-e tanulni a szeretetet? Vannak a szeretetnek technikái? Honnan tudom, hogy szeret-e a másik? Honnan tudom, hogy én szeretem-e a másikat? Mi a szégyen? Mi történik velem, amikor megszégyenítenek? Mi a különbség a szégyen és a belátás között? A megszégyenítés lehet-e az ego megsemmisítésének eszköze? A megszégyenítés lehet-e eszköz bármilyen kapcsolatban (például gyermeknevelésben)? A szeretet és a szégyen hogy vannak egymással? Lehet-e félelem, szégyen és neheztelés nélkül élni? Mi a megsértődés? Gonosz, dühös, komisz nők, hárpiák, házsártos nők, fúriák, mit jut eszedbe? Mi jut eszedbe a házasságról a szégyen és szeretet összefüggésében? Hogyan lehet jól együtt élni? Mit jelent az, hogy a szeretet szabaddá tesz? Mit jelent az, hogy „Eros is glue”? Hogyan lehetünk együtt szabadabbak? Mi a depresszió? Honnan tudom, hogy depressziós vagyok? Mi a boldogság? Milyen önmegismerési, önértékelési technikák lehetségesek? Mi történik, amikor megerőszakol valaki? Mi játszódik le az erőszakolóban és az erőszakoltban? Kis erőszakok – kis NEM-ek, nagy erőszakok, nagy NEM-ek. Hogyan tanulhatunk meg NEM-et mondani?


6.) február 19. – Vágy és szeretet (akarat)

Myoken mester előadása – Csendes felébredés


Mi a vágy? Milyen vágyak vannak a szexualitáson kívül? Honnan tudom, hogy a másik csak vágyakozik, de nem szeret? Honnan erednek a szexuális vágyak? Hol van a találkozási pontja a vágynak és a szeretetnek? Bizalom és szeretet? Megismerés és szeretet? Van igaz barátság nők és férfiak, nők és nők, férfiak és férfiak között? Mi legyen a vágyakkal? Kioltsuk őket, vagy éppen ellenkezőleg, éljük ki, amennyire csak lehetséges? Mire jó az akarat és mi az, amire nem? Mi a féltékenység? Mi a kényeztetés?



7.) február 26. – Charlotte, a zigóta


Dr. Süli Ágota pszichiáter és Geréb Ágnes szülész-bába


Mi történik az emberrel az anyja méhében? A méhlepény az első szerelmünk? Vagy az anyánk az első szerelmünk? Meddig androgün a gyerek? Mikortól lány? Akarjuk-e tudni, hogy fiú lesz vagy lány? Akarjuk-e eldönteni, hogy fiú legyen-e vagy lány? Terhesség, szülés, császármetszés, szoptatás? Miért fontos a szoptatás, a szoros testi kapcsolat egy csecsemőnek? Hogyan nyomja rá a bélyegét az életünkre a születésünk? Szülés otthon, kórházban, születési sérülések, traumák, császármetszés? Az első három év tétje. Nő gyerek nélkül, nő gyerekkel. Hogyan legyek jó anya? Mit jelent az anyai szeretet? Hogyan legyek jó anyja a lányomnak? Hogyan legyek jó anyja a fiamnak? Kell-e szoros testi kapcsolat felnőttkorban is? A nagy testi váltások krízisei, első menstruáció, szüzesség elvesztése, szülés, klimax. A női személyiség fejlődése különbözik-e és miben a férfiétől? Emberi vagy női és férfiproblémákkal küzdünk?
 


8.) március 4. – Önképzőkör

Az előző pszichoszínház folytatása – Bácskay Júlia, Baglyas Erika, illetve a Hamlet című előadás (Krétakör).





                                       • ITT és MOST •  


9.) március 11. – A megfagyott vágy


Feldmár András pszichológus


Miért nevezed a pénzt megfagyott vágynak? „A pénz nem boldogít”, igaz ez? Hogyan lehet összeegyeztetni az önmegvalósítást és a pénzkeresést? Eltartás, kitartás, prostitúció? Jó-e az egy nőnek, ha eltartják, ha más által megkeresett pénzből él? Pénzkeresés vagy hivatás? Karrier vagy család? Hivatás vagy család? Mire jó a munka? Mire jó a pénz?







10.) március 18. – A plakátnő


Sas István előadása és filmes bemutatója.



11.) március 25. – Az első igen


Csernus Imre pszichológus és Gordon Agáta író beszélgetése


Érdemes-e, kell-e általános emberi szempontok helyett speciálisan női szempontokat érvényesíteni? Nem vagyunk-e átverve, az általános emberi szempontok nem férfiszempontokat jelentenek véletlenül? Milyen lenne egy nők által berendezett világ? Szeretnél (szeretsz) nő lenni? Milyen az igazi nő férfiszemmel? És milyen női szemmel? Igaz-e, hogy a nő nőiessége a férfi férfiasságának függvénye? Mi a helyzet a valósággal, Igazi vagy?
 


12.) április 1. – Önképzőkör

A mozgás és a tánc mint az önkifejezés eszköze – a pszichoszínház folytatása
Bácskay Júlia, Büky Anna, Nyíredy Éva nemzetközi csikungtanár közreműködésével.



12 + 1.) április 8.

Záróünnepség, oklevél átadása – kiállítás és teadélután.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top