Életmód

7 hasznos tipp a pollenszezonra – Végleg megszüntethető?

Könnyezik és viszket a szemed, folyik az orrod az allergiától? Esetleg már fulladsz is? Adunk néhány tippet, hogy könnyebben viseld a parlagfűszezont.

Végleg megszüntethető?

A hiposzenzibilizálás elnevezésű, orvosi felügyelet mellett zajló kezeléssorozat képes „hozzászoktatni” a szervezetet az allergénhez. A terápia lényege, hogy a beteg hosszú ideig (több évig), rendszeresen (átlagosan havonta) injekcióban kapja az allergén kevés hatóanyagot tartalmazó kivonatát. A legjobb eredményt épp a pollenallergiás betegekkel lehet elérni, nagy részüknél a 3–5 évig tartó kezeléssorozat végére megszűnnek a tünetek. A méh- és darázscsípésre allergiások az életveszélyes allergiás reakciók elkerülése végett kapják az injekciókat. Akár évek óta fennálló allergia esetén is hatékony lehet az injekciókúra, de persze minél hamarabb elkezdik, annál nagyobb az esély a javulásra. Tudni kell azonban azt is, hogy nem mindenki alkalmas a terápiára, a nagyon sok mindenre allergiás betegeknek például általában nem szokták javasolni – erről allergológus szakorvosnak kell döntenie.

Az allergia sajnos egyre inkább népbetegség: szinte minden családban akad valaki, aki végigszenvedi az augusztus–szeptemberi parlagfűvirágzást. Szomorú, hogy a gondozatlan földterületek tulajdonosai még mindig nem figyelnek eléggé ennek a gyomnövénynek az irtására. Nemtörődömségük szenvedő alanyait nemigen vigasztalja, hogy a parlagfűirtás elmulasztásáért komoly bírság járhat – mi, allergiások egyszerűen csak túlélni próbáljuk a csúcsidőszakot, lehetőleg minél kevesebb tünettel és minél kevesebb erős gyógyszerrel. Üvegbura alá ugyan nem zárhatjuk magunkat, hogy egyáltalán ne találkozzunk a pollenekkel, van azonban néhány tipp, amelyek segíthetnek csökkenteni a velünk kapcsolatba kerülő pollenrészecskék számát.

1. Először is érdemes ilyenkor kicsit tisztaságmániássá válnunk. Minél gyakrabban takarítsunk, és az ágyneműt is cseréljük, amikor csak lehet. Mivel a pollenek kiválóan képesek megtapadni a hajban és a ruhán, hazaérkezés után érdemes átöltözni, és legalább az arcunkat megmosni, vagy ha lehet, lezuhanyozni. A mindennapos hajmosás sem rossz ötlet, hogy a hajunkba tapadt részecskéket ne vigyük magunkkal az ágyba. A kimosott ruhát lehetőleg ne a szabadban szárítsuk.

2. Aki teheti, ilyenkorra időzítse a nyaralást, főképp, ha a tenger mellé vagy 1500 méternél magasabban fekvő helyre készül. Ezeken a vidékeken nincs parlagfű, és a „kipihent” nyálkahártyák sok esetben a hazatérés után is jobban bírják egy ideig az igénybevételt. Ha nincs lehetőséged elutazni, az egyre nagyobb számban nyíló sóbarlangokban, sószobákban találhatsz néhány órányi enyhülést.

7 hasznos tipp a pollenszezonra

 

3.  A technika is segíthet: érdemes megfontolni például egy légtisztító berendezés beszerzését, ez legalább a hálószobádat pollenmentesen tartja. Ha autóvásárláson gondolkodsz, nézz utána, hogy a kiválasztott modellben van-e pollenszűrős légkondicionáló berendezés. Így felhúzott ablakok mellett is kényelmesen utazhatsz majd, és nem kell attól tartanod, hogy vezetés közben kap el egy veszélyes, látásodat elhomályosító tüsszögőroham. Ha otthon vagy a munkahelyeden légkondicionáló berendezés működik, nem szükséges a meleg nappalokon, komoly pollenkoncentráció mellett szellőztetned, elég, ha éjszaka kinyitod az ablakot.

4. Nem kell egész nap a szobában kuksolnod, de ha lehet, ne a legnagyobb pollenkoncentrációjú időszakban (délelőtt 10 óra körül) indulj útnak. Bármennyire is szeretnéd kiélvezni az utolsó meleg napokat, száraz, szeles időben inkább ne tervezz kirándulást, pikniket. Az eső viszont a barátod, mivel kimossa a polleneket a levegőből: a nyári záporok után bátran sétálhatsz egy nagyot a természetben is. A nádasok, nagyobb tavak mellett rosszabbodhatnak a tünetek, de az uszoda párás levegője jót tehet. Kerüld az olyan – önmagukban is irritáló – anyagokat, mint a dohányfüst vagy a túlzott légszennyezés. A kerthelyiség helyett inkább menj zárt, légkondicionált étterembe, és a mozi is jó program ilyenkor, sőt, bár eretnek ötletnek tűnik, ha már nagyon nem bírod a tüsszögést, csodát tehet néhány óra egy légkondicionált bevásárlóközpontban (és nemcsak a shoppingolás lelki hatása miatt).

5. Apropó, lélek! Köztudott, hogy a stressz ront az allergiás betegek állapotán. Nyilván nem tudod a parlagfűszezont egy kellemes fotelben eltölteni, hogy biztosan elkerülj minden feszültséget, de annyit megtehetsz, hogy elsajátítasz egy-két gyors relaxációs, stresszcsökkentő technikát. Lehet, hogy ez a legjobb alkalom, hogy kipróbáld a közeli jógastúdiót?

6. Kevesen tudják, hogy bizonyos ételek – keresztreakciót kiváltó hatásuk révén – rontanak az allergiások állapotán. A parlagfűre érzékenyeknek például a virágzás idején további gondokat okozhat a görög- és a sárgadinnye, a paradicsom, az uborka, a cukkini, a banán, a kamilla és a mogyoró. A borban, különösen a vörösben, nagyon sok a hisztamin, az az anyag, amely az allergiás reakciót kiváltja. Az alkohol általában is gátolja a szervezetben a hisztamin lebontását, így az allergiások jobb, ha nem koktélozással, borozással búcsúztatják a nyarat baráti körben. A csokoládé is hátráltatja a hisztamin lebontását, így érdemes kevéssel beérni belőle.

7.  Ami viszont segíthet: a kalciumtabletta és pezsgőtabletta, a tengervizes orrspray (bárhol átmoshatod vele az orrodat, eltávolítva a polleneket, ahol félre tudsz vonulni pár percre). Ha a szabadban napszemüveget viselsz, kevesebb pollen jut a szemedbe, így kevésbé kell megküzdened a szemviszketéssel. Orr- és szemcsepp, valamint papír zsebkendő mindig legyen nálad, vészhelyzetre. Antihisztamin-tartalmú gyógyszerekért fordulj orvoshoz: ez már csak azért is ajánlatos, mert a kezeletlen allergiából könnyen lesz életre szóló asztma, jobb, ha nem várod meg ezt a fázist. Lehet, hogy többféle tablettát is ki kell majd próbálnod, amíg megtalálod az igazit: sok antihisztamin ugyanis álmosít, és az autóvezetési képességet is befolyásolja, de nincs rá egyértelmű szabály, melyiktől fogsz állva elaludni, és melyiknek nem lesz ilyen mellékhatása.

 

 

 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top

Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

A hét legizgalmasabb cikkei!
Friss sztárhírek itthonról és külföldről
Tudd meg, mit mond a horoszkópod!
Regisztráció

Elfelejtett jelszavad helyett könnyen tudsz új jelszót megadni, ehhez az alábbi lépéseket kell csak követned:

  1. Add meg az alábbi beviteli mezőben az e-mail címed vagy felhasználóneved
  2. A hozzád tartozó címre kiküldünk egy levelet a jelszócseréhez. Ellenőrizd a SPAM mappádat is, ha nem látod pár percen belül a levelet a beérkezettek között.
  3. A levélben kapott linket 24 órán belül lekattintva eljutsz egy felületre, ahol megadhatod az új jelszavad
  4. Jelentkezz be a friss jelszóval

Fiókod törléséhez add meg a jelszavadat:

Itt tudod a jelszavadat megváltoztatni:

Új jelszó mentése