Koncentráljunk inkább másra! Szeretném azt a gyönyörű cipőt, de inkább egy hétvégi utazásra spórolok. Az ötlet lényege, hogy megengedünk magunknak némi kényeztetést, de valamiféle fontossági sorrendet felállítva szabunk határt ezeknek a kiadásoknak.
Vezessünk nyilvántartást kiadásainkról! Ezáltal először is szembesülhetünk azzal, hogy valójában mennyit költünk – megeshet, hogy egyáltalán nem érzékeljük, naponta hányszor nyitjuk ki pénztárcánkat. Másrészt így alaposan megvizsgálhatjuk, mi az, amire szükségünk van, és mi mindenre vágyunk – a különbséget pedig érdemes tudatosítanunk magunkban. A tudatosság a problémavásárlók számára kulcsszó, különösen a nyaralások időszakában, amikor könnyebben csábulunk költekezésre. A tudatosság annyit tesz, hogy nem azért vásárolunk, hogy így próbáljuk meg kielégíteni érzelmi szükségleteinket. Azt jelenti, hogy felismerjük nyomógombjainkat, amelyek vásárlásra késztetnek bennünket, egyben tudatára ébredünk, mi a különbség szükségleteink és vágyaink között, és rádöbbenünk, hogy az utóbbiak zömét az érdekeinket legritkábban szem előtt tartó kifinomult marketinggépezet tukmálja ránk.
Ha van gyermekünk, vonjuk be őt is a takarékoskodásba! Ajánljunk neki minden megspórolt forint után jutalékot, így szövetségesre lelhetünk a tudatosabb költekezésben.
Találjunk magunknak igazi hobbit, tartalmas, élvezetes időtöltést ahelyett, hogy szórakozásként vásárolunk. Sokkal nagyobb megelégedettséget jelent, és rengeteget spórolhatunk vele.
Hogyan állhatunk ellen a vonzó ajánlatoknak, csábító árleszállításoknak? Maradjunk a realitás talaján. Készítsünk tervet. Döntsük el előre, mekkora összeget költhetünk. Vásárlás közben ne feledkezzünk meg arról, amit a vizsgálatok újra és újra alátámasztanak: a közösen átélt élmények nagyobb értéket hordoznak az anyagi javaknál. A kellemes emlékek nem fakulnak ki a mosásban, és nem mennek ki a divatból.
Bármit is vegyünk, ne engedjük ki az irányítást kezünkből! Ha problémáinkra hajlamosak vagyunk vásárlással orvosságot keresni, hordjunk magunknál egy kis kártyát, amelyen a következő hat kérdés szerepel:
- Miért vagyok itt?
- Milyen érzések vannak most bennem?
- Tényleg szükségem van erre?
- Mi lenne, ha várnék egy kicsit, mielőtt megvenném?
- Hogyan fizetem ki?
- Hová fogom tenni?
Őszintén válaszoljunk ezekre a kérdésekre, akárhányszor beindul bennünk a vásárlási őrület. És a legfontosabb: ne essünk bele a csapdába, hogy elhisszük, egy termék megváltoztathat. Bár a marketing igyekszik az eszünkbe vésni, legyen szó samponról, ruhaneműről, ékszerről vagy autóról, házról, a dolgok mégsem alakítanak át bennünket. Ha tényleg meg akarunk változni, ideje áttérni az esztelen vásárlásról a tudatos létre.
Forrás: http://www.psychologytoday.com