Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

Engedélyezem Nem kérem
Életmód

Teszteld magad! – Hogyan kezeled a stresszt?

A stresszes helyzetek elkerülhetetlenek. Vannak, akiket agresszívvé, feszültté tesz, míg mások megőrzik higgadtságukat, és a körülmények ellenére is képesek a legtöbbet kihozni magukból. Te melyik típusba tartozol?

Képzeld el a következő szituációkat, és válaszd azt, amelyik jobban illik rád:

1. Órák óta írsz egy nagyon fontos beszámolót a munkahelyeden, amikor véletlenül törlöd a számítógépről a teljes dokumentumot.
a) Káromkodva rácsapsz az asztalra, és magadból kikelve újrakezded az egészet.
b) Felhívod az informatikai osztályt, elmondod, mi történt, és megkéred, segítsenek megtalálni és visszaállítani az anyagot.

2. A kocsiban ülsz, és sorban állsz a benzinkútnál, miközben az előtted álló csinos hölgy kedélyesen beszélget a benzinkutassal.
a) Ráfekszel a dudára, és az órádra mutogatsz.
b) Keresel egy jó számot a rádióban, és azzal szórakoztatod magad, amíg várnod kell.

3. Az új házikedvenced rögtön az első nap bepiszkítja az ülőgarnitúrád szép hófehér huzatát.
a) Rákiabálsz, és a családot hibáztatod, amiért rábeszéltek egy kiskutyára.
b) Megpróbálod tisztítószerrel eltüntetni a foltot, és ha nem sikerül, elviteted a tisztítóba.

4. A gyerek bevágja a szobája ajtaját, miközben megint azzal nyaggatod, hogy miért ilyen idétlen a frizurája.
a) Utánamész, folytatod a nyaggatást, aztán te is jól bevágod az ajtót.
b) Békén hagyod egy kicsit, amíg lehiggadsz, és átgondolod, hogyan lehetne hatni a gyerekre.

5. A máskor kedves főnököd minden ok nélkül kiabál veled.
a) Te is ordítozni kezdesz vele, és mindenkinek elmeséled az esetet a cégnél.
b) Feltételezed, hogy rossz napja van, és kitérsz az útjából.

6. Dugóba kerülsz, és szinte araszol a kocsisor.
a) Megpróbálsz átsorolni a gyorsabbnak tűnő sávba.
b) Hazatelefonálsz, hogy késel kicsit, és beteszel egy hangos könyvet a cédélejátszóba.

Teszteld magad! - Hogyan kezeled a stresszt?7. Egy vég nélküli munkahelyi megbeszélésen ülsz, ahol sehogy sem sikerül döntést hozni egy kérdésben.
a) Megjegyzéseket teszel rá, mennyire nem tud hatékonyan működni ez a cég.
b) Megpróbálsz egy olyan kompromisszumot felvázolni, amely döntéshez vezethet.

8. Egy nézeteltérés kellős közepében találod magad.
a) Egyre ingerültebben, hangosabban érvelsz, ahogy a vita előrehalad.
b) Uralkodsz a hangodon és magadon, hogy ne növekedjen tovább a feszültség.


9. Nagyon szoros határidőt tűztek ki a munkahelyeden egy nehéz probléma megoldására.

a) Megduplázod a kávéadagodat, és kevesebbet alszol.
b) Pihensz, amikor elakadsz, kialszod magad, mert legtöbbször a pihenés hozta meg a kreatív megoldást a munkád során.

10. Bevásárláskor eléd kerül valaki, aki kétszáz forintos étkezési jegyekkel fizet, amelyeket a pénztárosnak egyenként szignálnia kell.
a) Hangosan megjegyzéseket teszel az egész rendszerre.
b) Titokban belesandítasz a pénztár melletti pulton álló pletykaújságokba.

11. Egy családi vacsorán odaégeted az ételt.
a) Dühösen kiöntöd az egészet a szemétbe, és méltatlankodsz, amiért mindig neked kell vacsorát főznöd.
b) Rendelsz egy pizzát, vagy meghívod a családot egy közeli étterembe.

12. Kapsz egy igen felzaklató e-mailt az este folyamán, de a feladóját nem tudod elérni, csak reggel.
a) Egész éjjel a választ fogalmazod magadban, nem bírsz elaludni, újra és újra csak hajtogatod a magadét.
b) Veszel egy forró fürdőt, hátha az segít elaludni.

13. Megpróbálsz telefonos ügyfélszolgálat segítségével elintézni egy reklamációs ügyet, de soha nem jutsz el az ügyintézőig.

a) Dühösen tartod a vonalat egy darabig, aztán újra próbálkozol más menüpontokat választva.
b) Kihangosítóra kapcsolod a telefont és megvárod, amíg az ügyintéző jelentkezik.

14. Az otthoni interneted valamiért szünetel.
a) Azonnal elrohansz egy internetkávézóba, és ott fejezed be, amit szeretnél.
b) Olyasmibe kezdesz, amihez nem kell az internet.

15. El kell olvasnod egy fontos levelet, de nem találod az olvasószemüveged.
a) Fejvesztve rohangálsz fel-alá a lakásban és azt ismételgeted, hogy ki dugta el az olvasószemüveged.
b) Megkérsz valakit, hogy olvassa fel a levelet, és felírod az elintéznivalók listájára az olvasószemüveg beszerzését.

Értékelés
Minden „a” válaszra adj magadnak egy pontot.

15-12 pontig:
Nagyon érzékenyen reagálsz a stresszre.
Még a teljesen ártalmatlan szituációk is képesek kihozni a sodrodból, türelmetlen vagy magaddal és másokkal is. Ha nem éred el a célod, vagy várakozásra kényszerülsz, indokolatlanul dühös leszel. Bármilyen nyomás hatására azonnal fokozod a tempót, még akkor is, ha ez semmivel sem visz közelebb a megoldáshoz. Állandó készenlétben állsz, és ha fenyegetve érzed magad, könnyen agresszívvá is válhatsz. Olyan idegállapotban vagy, ami már az egészségedet is veszélyeztetheti. Többet kell pihenned, lazítanod, mert nagyon sokszor a túlhajszoltság miatt reagálnak az emberek ilyen érzékenyen a stresszre.

 Itt találhatsz stresszoldó tanácsokat:
• Gerard Hargreaves: Stresszkezelés (Scolar Kiadó)
• Lajkó Károly: A stresszcsökkentő viselkedés
– Vezérfonál konfliktusaink rendezéséhez (Medicina Könyvkiadó)
http://stresszoldas.lap.hu/
http://www.hazipatika.com/

11–8 pontig:
Viszonylag érzékenyen reagálsz a stresszre. Sokszor idegesíted fel magad apróságokon, és ezzel tulajdonképpen a saját dolgodat nehezíted meg. Gondold végig, melyik okoz nagyobb gondot: az a késlekedés, amit el kell szenvedned, vagy a rá adott aránytalanul heves reakciód. Már az is sokat segít, ha megkérdőjelezed az eddigi magatartásformádat, és megpróbálod abból a perspektívából nézni a helyzeteket, hogy mi volna említésre méltó egy év távlatából. Döbbenten fogod tapasztalni, hogy azoknak a dolgoknak a nagy része, amelyeken felidegesítetted magad, már a jövő hónapban is teljesen érdektelennek fog tűnni.

7–4 pontig:
Jól kezeled a stresszt. Kevés dolog tud kihozni a sodrodból. Toleráns és türelmes vagy másokkal. Egy problémás helyzetben arra koncentrálsz, mi visz közelebb a megoldáshoz, és nem pazarlod az energiád a dühöngésre vagy az agresszióra. Persze ha fáradtabb vagy, könnyebben kibillensz ebből a lelki nyugalomból.

3 pont alatt:
Nagyon ritka, az olyan stabil és nyugodt személyiség, mint a tiéd. Valószínűleg elégedett, teljes életet élsz, a frusztráció és a fásultság ismeretlen fogalmak a számodra. A nyugalmad szinte filozofikus, egy hosszú útnak tekinted az életet, amelyen az apró kellemetlenségek legfeljebb egy lépésnyi megtorpanást jelentenek. A lényedből áradó békére mások is felfigyelnek, szeretnek a közeledben lenni. Ha ingerült, dühös emberrel találkozol, a te nyugalmad rá is átragad.

A tesztet dr. Battonyai Tünde pszichiáter lektorálta.

Teszteld magad! - Hogyan kezeled a stresszt?A cikk a Nők Lapja Psziché korábbi számában jelent meg.
Már kapható a magazin legfrissebb száma.
A tartalomból:

  • Kudarc az ágyban – A szexről őszintén
  • Féltékenység – Mikortól beteges?
  • Vekerdy Tamás – Gyereklélek váláskor
  • Nyelvtanulás felnőttkorban – Csak legenda, hogy nehezebb?
  • Modern fóbiáink – Szorongás a parkolástól,  elhízástól, szállodáktól, nevektől, egyedülléttől 

Előfizetnél a magazinra? Katt ide!

 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top