„Nem köt minket a tanrend, nem csengetnek ki, nem kell felmérőt írnunk. Ha természetismeretet akarunk tanulni, elmegyünk a közeli kiserdőbe, és megfigyeljük, hogyan változik. Ha matekozunk, akkor igyekszem, hogy a gyerek lássa, hallja, tapintsa és mozogja is le a számokat. A tejbegrízre például csokigolyókat teszek, nyolc kis kupacba egyenként hét darabot. Megkérdezem, hány van rajta, és lesem, hogyan is számolja össze. Egyenként, vagy már csoportosítja őket, hogy 7-14-21? Ameddig nem így tesz, addig el se kezdjük a matekkönyv feladatait” – magyarázza lelkesen Sárosdi Virág gyógypedagógus, a Gyereketető blog szerzője, aki kisiskolás gyermekeit 1 éve otthon oktatja.
Támogató anyablogok
Akit érdekel a téma, a neten pillanatok alatt tucatnyi otthon oktatós blogot talál – ötletekkel, tanácsokkal, buktatókkal együtt. Az otthon oktató családok jobb híján itt osztják meg egymással gondjaikat, hiszen Magyarországon nincs olyan szervezet, amely szakmai, jogi tanáccsal látná el őket. Pedig nem kevesen vannak. Évente körülbelül 1500 gyerek csak osztályzóvizsgákra jár be az iskolába. Év közben otthon tanulnak, általában az édesanyjuk irányítása alatt. Hogy miért lesz valaki magántanuló, annak sok oka lehet – betegség, különleges tehetség, vallási meggyőződés, vagy egyszerűen az a hit, hogy az intézményes oktatás nem tökéletes. Elvész benne a gyerek, és nem kapja meg azt a személyre szóló figyelmet, amire szüksége van.
Okosabb gyerekek
Az otthon tanuló gyerek csak nálunk ritkaság. Amerikában, Ausztráliában például az utóbbi 20-30 évben egyre több híve és egyre nagyobb szakirodalma van a témának, és mind azt bizonyítja, hogy a magántanulók általában az országos átlag felett teljesítenek. Még akkor is, ha éppen az iskolai problémáik miatt döntöttek a szüleik az otthon oktatás mellett. „Egy diszlexiás gyerek esetleg sokkal jobban tud tanulni, ha közben fekhet, sétálhat, vagy szól mellette a zene – magyarázza Vekerdy Tamás gyermekpszichológus. – Akkor teljesít a legrosszabbul, ha csendben kell ülnie. Az ilyen speciális körülményeket könnyebb otthon megteremteni, így a gyerek sokkal eredményesebb lesz.”
A közösség hiánya
Bár hivatalosan semmi akadálya az otthon oktatásnak, a szülők rosszalló tekintetekkel találkoznak, ha bele akarnak vágni – és nem csak a laikusok ítélik el őket. A szakemberek nagy része ellenzi, hogy egy gyerek kimaradjon az iskolából. Főként arra hivatkoznak, hogy az iskola a közösségi nevelés színtere is, amit lehetetlen otthon megadni. Ám az amerikai vizsgálatok szerint ez bizony tévhit. „Csak azért, mert valaki iskolába jár, még nem lesz a közösség része. Ott is lehet valaki magányos – állítja Vekerdy Tamás. – Amerikai felmérések kimutatták, hogy az osztályokban a hierarchia élén a gazdag, jó sportoló gyerekek állnak, és aki kicsit is más, az könnyen kirekesztődik.” Jó és erős kortárskapcsolatokat pedig iskolán kívül is lehet szerezni. Nágel Zsuzsanna, aki a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Vitéz János Karán az otthon oktatásból írja szakdolgozatát, rengeteg családdal beszélt, és úgy találta, hogy egyáltalán nem élnek bezárkózva. „Gyakran tanulnak a gyerekek zenét, sportot, néptáncot, járnak vallási közösségekbe. De ne kicsinyeljük le az otthon szocializációs szerepét se. Tízéves kor alatt ez sokkal dominánsabb, mint a kortárskapcsolatok.”
Hogyan lehet valaki magántanuló? Magyarországon meglepően egyszerű kilépni a hivatalos oktatási rendszerből. A szülőnek, ha otthon akarja oktatni a gyermekét, be kell íratnia egy iskolába, majd kérvényeznie kell a magántanulói státuszt, amelyet a magyar állam minden alkalommal megad. Igaz, a szülő utána magára marad, nem kap további segítséget sem az iskolától, sem más érdekvédelmi szervezettől. Ez nem véletlen. Ha egy gyerek magántanulóvá válik, az iskola elesik az utána járó állami támogatástól, ám a gyerek vizsgáztatási költségei rá hárulnak. Sok intézmény ezért – bár hivatalosan nem tehetné – elzárkózik ettől a tehertől, mások olyan feltételeket szabnak, amelyeket a szülők nem tudnak teljesíteni, mint a havonkénti vizsgáztatás, vagy a napi Skype-kapcsolat az órák alatt. |
Sok előnye van
„Az otthon oktatás legnagyobb pozitívuma, hogy megmarad a gyerek kíváncsisága – magyarázza Nágel Zsuzsanna. – Természetes marad számára, hogy kérdezhet, és a kérdéseire választ is kap.” Sárosdi Virág is sok pozitív változást vett észre a gyerekein. „Soma fiam az első osztályban még izgága, figyelemzavaros gyerek volt. Az otthon töltött év alatt a személyre szóló figyelem és az egyéni tanrend hatására az írása rendezettebb lett, a helyesírása szinte tökéletes, szenvedélyesen szeret olvasni, és fejben old meg nehéz matematikai példákat is. Emese lányom az elmélyült tanulást sajátította el, hiszen itthon volt ideje körüljárni a dolgokat, kitalálni, mi érdekli igazán, és hogyan tudja az ismereteit rendszerezni.”
Az otthon oktatás előnyei
1. Rugalmasság – Az otthoni oktatás során nagyobb szabadságot élveznek a gyerekek, mint az iskolában. A szülő, aki ismeri a gyermekét, könnyedén alkalmazkodik az érdeklődési köréhez, hiányosságaihoz, de akár a betegségéhez, fáradtságához is.
2. Biztonság – Se drog, se erőszak, se csúfolódás, se puccos osztálytársak irigylésre méltó cuccai. Sok gyerek éppen az iskolában kerül rossz társaságba, és a közösség nyomására kezd antiszociális tevékenységbe. Az otthon oktatott gyerek környezete ennél sokkal nyugalmasabb.
3. Szorosabb szülő-gyerek kapcsolat – Egy átlagos szülő alig negyed óra minőségi időt tölt együtt a gyerekével, amikor csak vele van, vele beszél, és sehová nem sietnek. Ha azonban a szülő egyben tanár is, sokkal több alkalma nyílik arra, hogy jó példát mutasson a gyerekének, meghallgassa a gondjait, kihozza belőle a legjobbat.
4. Erősíti az anyák önbizalmát – Megtapasztalni a gyerekkel együtt a közös tanulás gyönyörűségét, kitalálni, megtervezni, hogyan legyen izgalmas, érdekes a tananyag, nem kis kihívás. Ha ezt jól csinálja az ember, szárnyakat kap tőle az élet minden területén.
ÉRVEK és ELLENÉRVEK
A szülő nem rendelkezik tanári képzettséggel, ezért fogalma sincs, hogyan kell tanítani.
A gyerekek eredményeit a szülő általános műveltsége és motivációja sokkal inkább befolyásolja, mint az, hogy van-e pedagógiai végzettsége. A felmérések azt bizonyítják, hogy aki szeret olvasni a gyerekeinek, és szívesen foglalkozik velük, az meg fog birkózni a feladattal.
A szülő nem lehet jó tanára a gyermekének.
Az, hogy a szülő tanítja a gyermekét, teljesen természetes szituáció – kicsi korától oktatja őt arra, hogyan kell öltözködni, főzni, biciklizni. Nem olyan más a matek vagy a környezetismeret sem.
Az otthon oktatott gyerek vélhetőleg magányos és antiszociális lesz.
Legyünk őszinték: az iskola nem a játék helye. Az órán figyelni kell, tilos beszélgetni. A tízpercek alatt pedig nehéz barátságokat kialakítani. Ha valaki nem napközis, akkor éppoly keveset fog a többiekkel haverkodni, mint aki soha nem is jár be. A szociális ingerek nagy része amúgy is az iskolán kívül éri, a szomszéd gyerekek, a sport, a néptáncóra tökéletesen pótolja az iskolai közösséget.
Az otthon tanuló gyerek túlságosan védett közegben nő fel.
Ez igaz, de szerencsére ennek előnyei is vannak: az otthon oktatott gyereket nem fogja senki kicsúfolni vagy megverni az iskolaudvaron. Az élet nehézségeivel úgyis találkozni fog előbb-utóbb. Aki hosszan marad érzelmileg védett közösségben, a felmérések szerint később sokkal jobban tudja kezelni az ettől eltérő körülményeket is.
Otthon lehetetlen olyan szinten megtanulni a tananyagot, mint az iskolában.
Valójában ennek épp az ellenkezője igaz. Az osztályzóvizsgákon szinte kivétel nélkül nagyon jól szerepelnek az otthon oktatott gyerekek, gyakran az országos átlag feletti tudásról tesznek tanúbizonyságot. Ez nem csoda, hiszen személyes oktatást kapnak, rájuk szabott tananyaggal, ahol nem sikkad el, ha nem értenek valamit.
Szerinted jól tesz a gyereknek, ha magántanuló lesz? Oszd meg velünk a véleményed a psziche@sanomamedia.hu e-mail címen!
A cikk a Nők Lapja Psziché korábbi számában jelent meg.
A legfrissebb szám tartalmából:
- Barátság extrákkal – Szex szerelem nélkül
- Mit árul el a szemünk?
- Veszedelmes viszonyok – avagy a férfi-nő barátság kockázatai
- Buddha és a szerelem – Beszélgetés Ole Nydahl lámával a boldogságról
- Mitől vonzó a férfi és mitől a nő?
- Hosszú és boldog párkapcsolat?
- Amikor nem jön össze a baba…
Ha előfizetnél a magazinra, itt és most megteheted!