Probléma nélkül kezelik az iPadet és iPhone-t, a DVD-lejátszóval és a műholdas televízióval is megbirkóznak, az okostelefon magabiztos használata pedig szinte alap – mutatja egy brit felmérés, amit 5–13 éves fiatalok körében végeztek. De ez csak a felmérés egyik része, míg ugyanis a modern kütyük használatát szinte az anyatejjel szívják magukba, addig a cipőfűzés, a fára mászás, a teakészítés, a sátorépítés csak keveseknek megy, gyakorlati készségeik elkeserítően hiányosak, állítják a szakértők.
Tevékenységek, amihez az 5–13 évesek értenek 67% – magabiztosan használja a DVD-lejátszót Tevékenységek, ami a 5–13 éveseknek nem megy túl jól 91% – nem ismeri fel a pillangót |
Sajnos nemcsak a brit fiatalok esetében figyelhetők meg a fenti változások, a gyerekek mozgáskészsége itthon is látványos változásokon ment keresztül, magyarázza Horváth Szalai Zoltán általános iskolai testnevelőtanár, aki 25 éve van a pályán. „Azt az időt, amit korábban a fiatalok mozgással töltöttek, most a számítógép vagy a televízió előtt töltik, mindezt már egészen pici kortól kezdve. Motorikus készségeik éppen ezért hiányosak, a testi deformitás gyakori” – mesél gyakorlati tapasztalatairól a testnevelőtanár, aki szerint elsősorban a szülőktől függ, hogy gyerekek mennyi időt töltenek aktív mozgással. A kérdésben a szülőkre hatni manapság nem könnyű, az iskola és szülők közötti kapcsolat leépült.
Ezt az állapotot akarná orvosolni az új nemzeti alaptanterv tervezete, mely a fenti korosztály esetében a sportolási szokások megalapozását, a mozgás megszerettetését, a motoros képességfejlesztést tűzi ki céljául, s amit többek között a napi testnevelésórával szeretne elérni.