Életmód

Akár a fogszuvasodás is okozhat fejfájást

Néhány évvel ezelőtt felmérés készült azzal kapcsolatban, hogy milyen panaszokkal fordulunk leggyakrabban orvoshoz. A fejfájás az első tízben volt. De mi okozhatja, milyen fajtái vannak, és hogyan űzhetjük el?

Mi okozhatja?

Sok alapbetegséghez társulhat, gyakran egy komolyabb betegség tünete. Többek között fejfájást okozhat a vérnyomás- és vércukorszint-ingadozás, a rövid- és távollátás, az arcüreggyulladás, a fogszuvasodás és az agyhártyagyulladás. Ha korábban nem voltak fejfájós panaszaid, és hirtelen erősen megjelennek, akkor mindenképpen javasolt egy orvosi kontroll. Akkor pedig pláne, ha a fejfájást láz, tarkómerevség, látásváltozás vagy eszméletvesztés kíséri.

Természetesen stresszhelyzetben is fájhat a fejünk. A leggyakoribb stresszhelyzetek a költözés, a gyermekszületés, az esküvő, egy hozzátartozó betegsége, és persze kiválthatnak nagyon erős stresszt a párkapcsolati és munkahelyi problémák is. Több gyógyszer mellékhatása is lehet, fejfájás (altatók, potencianövelő szerek) és a túlzott koffeinfogyasztás is előhozhatja.
Ugyanakkor létezik egy makacsul visszatérő fajtája is: a migrén. Nagyon megnehezítheti az életet, hiszen bármikor előjöhet. A felnőtt lakosság több mint 10 százalékát érinti, nőknél háromszor gyakoribb. Általában fiatalkorban kezdődik, rohamokban jelentkezik. Ez egy nagyon erős féloldali, lüktető fejfájás, amit hányinger, fény- és hangérzékenység kísér. A közelgő rohamra látás- és esetleg beszédzavar, végtagzsibbadás, szédülés vagy hangulatváltozás hívhatja fel a figyelmet.  A rosszullétek 4–72 óráig tarthatnak (ez egyénileg változó), és havonta többször ismétlődhetnek. A migrén a napi tevékenységet jelentős mértékben korlátozza, egyes esetekben lehetetlenné is teheti.

Az egyik legelfogadottabb nézet szerint a kiváltó oka az agyi erek hirtelen szűkülete, majd tágulata. Kiválthatják azonban időjárási frontok (a légnyomás miatt), illetve bizonyos élelmiszerek is, pl. a sajtok, a csoki, a vörösbor, a szardínia, a tartósítószerek és a citrusfélék is. Ezeket szerencsésebb elkerülni, ha migrénes fejfájással küzdesz, vagy esetleg egy rövid ideig mellőzni, és közben ún. fejfájásnaplót vezetni. Ebben leírhatod, hogy mikor tört rád a fejfájás, mit ettél-ittál előtte, mennyi kávét ittál, aludtál-e eleget. Később átfuthatod a listát az orvosoddal, akinek azt sem árt tudnia, hogy voltak-e a családodban másnak is hasonló panaszai.
Közismert tény az, hogy a menstruáció is migrénes rohamokat okozhat, a hormonális fogamzásgátlók pedig ezeket a rohamokat gyakoribbá és erősebbé tehetik. A felmérések szerint a terhesség alatt elvileg javul, menopauzában pedig megszűnik a migrén.

Minsent a fejfájásról

 

Ilyen fejfájásokat ismerünk még:

– Feszítő, úgynevezett tenziós fejfájás: ezt gyakorlatilag mindenki ismeri. Ez az a mindkét oldalon nyomó, feszítő fejfájás, amit a homlok vagy a tarkó környékén érzünk. Az időtartama ennek is változó, egy félórától akár egy hétig is tarthat. Általában nincsenek kísérő tünetei, maximum hányingert érezhetünk. Oka lehet a váll, a nyak és a fej izmainak tartós megfeszülése, ami elsősorban érzelmi megterhelés (valami nagyon nyomja a vállunkat), ülőmunka és kevés mozgás esetén alakulhatnak ki.

– Cluster: ez egy viszonylag ritka betegség, ami a rohamok halmozódásáról kapta a nevét. Főként a középkorú, dohányzó férfiakat érinti. A roham féloldalon jelentkezik nagyon erősen, hirtelen fellépő, hasító fájdalommal, előjelek nélkül. Kb. 15–180 percig tart, 1–8 naponta ugyanazon napszakban ismétlődve. A rohamokat intenzívebbé teheti az alkoholfogyasztás, a fülledt meleg vagy a szeles hideg idő is.

Minsent a fejfájásról

 

Fejfájásűző tippek/technikák

– Relaxáció: Mivel a fejfájást gyakran a túlterheltség okozza, ezért a feszültségoldásra kiválóan alkalmas módszerek segíthetnek, azaz a sport, a jóga és a relaxáció. A relaxáció célja a szorongás testi-lelki tüneteinek csökkentése az izmok tudatos ellazításának segítségével. Miközben csökken a vérnyomás, lassul az anyagcsere és a szívműködés, a lélek megnyugszik.

További fejfájásűző tippekért látogasd meg a Francia Macaron blogot.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top

Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

A hét legizgalmasabb cikkei!
Friss sztárhírek itthonról és külföldről
Tudd meg, mit mond a horoszkópod!
Regisztráció

Elfelejtett jelszavad helyett könnyen tudsz új jelszót megadni, ehhez az alábbi lépéseket kell csak követned:

  1. Add meg az alábbi beviteli mezőben az e-mail címed vagy felhasználóneved
  2. A hozzád tartozó címre kiküldünk egy levelet a jelszócseréhez. Ellenőrizd a SPAM mappádat is, ha nem látod pár percen belül a levelet a beérkezettek között.
  3. A levélben kapott linket 24 órán belül lekattintva eljutsz egy felületre, ahol megadhatod az új jelszavad
  4. Jelentkezz be a friss jelszóval

Fiókod törléséhez add meg a jelszavadat:

Itt tudod a jelszavadat megváltoztatni:

Új jelszó mentése