Hatalmas adatvédelmi botrányt keltett a neves játékgyártó Mattel új terméke, a Hello Barbie, amit nemrég mutattak be New Yorkban. A Barbie a következő dolgokra képes:
1. wifivel internetre csatlakozni,
2. beszélni (többek között kérdezni),
3. információkat rögzíteni és tárolni,
4. információkat továbbítani.
Adatvédelmi szempontok miatt a legutolsó sokaknál kiverte a biztosítékot. Olyannyira, hogy adatvédelmi aktivisták, valamint a Campaign for a Commercial-free Childhood munkatársai petícióban követelik, hogy állítsák le a gyártást. “Ha kisgyermekem lenne, nagyon aggódnék amiatt, hogy a bizalmas beszélgetéseit a babájával mások rögzítik és elemzik” − közölte Angela Campbell jogászprofesszor.
A gyártó szerint a beszédfelismerő technológiája révén a baba “egyedülálló kapcsolatot” tud létesíteni kicsi gazdájával. Mikor a bemutatón a Mattel képviselője azt mondta a bemutatón a babának, hogy “Welcome to New York, Barbie”, az okosbaba elemezte a közlést, és így kérdezett vissza: “Szeretem New Yorkot! Mi a kedvenced a városban? Az élelmiszer, a divat, vagy a látnivalók?“
“Hátborzongató”
Susan Linn, a CCFC vezetője a játékot egyértelműen “hátborzongatónak” nevezte, ami veszélyezteti a családokat és a gyermekeket. Szerinte a gyerekek ugyanis nem pusztán egy babához beszélnek, hanem közvetlenül a a játékiparban érdekelt cégekkel.
A Barbie így néz ki:
“Nem marketingcélok miatt van!”
A beszédfelismerő programot gyártó cég vezérigazgatója a botrány után hangsúlyozta, hogy a vállalat által gyűjtött adatokat “soha nem használták marketingcélokra és nem hozták nyilvánosságra”, a Mattel szóvivője pedig közölte, hogy a játékgyár “elkötelezett a biztonság és az adatvédelem mellett”. A szülőknek megígérték, hogy hétről hétre nyomon követhetik a rögzített beszélgetéseket.
Adatvédelmi nyilatkozatuk szerint ugyanakkor a cég felhasználhatja, azaz “tárolja, feldolgozza, és átírhatja a felvételeket, annak érdekében, hogy javítsa a beszédfelismerő technológiát”, valamint “kutatásra és fejlesztésre használja az adatelemzést”.
A termék várhatóan őszre kerül a boltokba. A gyártó szerint az alkalmazás aktiválásához a szülők előzetes engedélyét fogják kérni.