Életmód

Így ellenőrizd az éberséged vezetés közben!

Hosszú úton könnyen elfásul az ember a volán mögött – különösen igaz ez például akkor, amikor nagy tempóban, monoton autópályákon szeled a kilométereket. Az ilyen tompaság legnagyobb veszélye, hogy nincs tudatában az ember, és azt hiszi, tökéletes állapotban van a vezetéshez. Legjobb, ha nem az önbizalmadra támaszkodsz ilyenkor, hanem a szikár tényekre, és időről időre leellenőrzöd, milyen éberségi állapotban vagy.
Így ellenőrizd az éberséged vezetés közben!

A fáradásnak számos tünete van, de nagyon sok sofőr ezeket figyelmen kívül hagyja, és semmit nem tesz ellene – például ez a jelenség is egyértelműen a kimerültségnek tudható be. Nem vagyunk hajlandók beismerni, hogy a szervezetünknek, agyunknak pihenésre lenne szüksége, helyette még makacsabbul nyomjuk a gázt, kockázatosabban, agresszívebben és gyorsabban vezetünk, egyszóval olyan helyzeteket vállalunk fel csökkent koncentrációs képességek mellett, amiket éberen, józan belátással nem tennénk. Az alábbi jelekről felismerheted, hogy a szervezeted közeledik a kimerüléshez, ezért ha tapasztalod őket, haladéktalanul iktass be pihenőt. Már tíz perc is csodákat tehet, ha közben kicsit megmozgatod a tagjaid az autóból kiszállva, és megiszol pár deci tiszta vizet.

• szemhéj nehézsége,
• szájszárazság, szomjúság,
• hidegrázás,
• szem dörzsölés,

A fáradtság egy súlyosabb stádiumában már nemcsak ásítozik a sofőr és a szemét dörzsölgeti, hanem kifejezetten veszélyes vezetési stílust vesz fel, miközben a motoros képességei (például a szem-kéz koordináció) és a figyelme drámaian romlik. Ennek a fázisnak a jelei a következők:

• a sofőr vezetés közben nincs gondolatai tudatában,
• könnyen megijed,
• idegenkedik a vezetéstől,
• makacs kitartás lesz úrrá rajta (például ilyen hozzáállással vezet: “még ezt a maradék 25 kilométert csak azért is lenyomom”)
• jelentősen növeli a tempót,
• agresszívan vezet,
• nehézséget okoz az úton tartania az autót

Mire képes az agyunk és a testünk?

Jó, ha tisztában vagyunk hosszú autóút előtt azzal, hogy még a mi teljesítőképességünk sem határtalan. Az emberi szervezetnek van egy jellemző ritmusa, amelyben állandóan változik a koncentráció mértéke. Vannak természetesen emberek, akiknek másként állt be – például a rendszeres, és hosszú ideje tartó éjszakai műszakok miatt – a bioritmusuk, de a többség a követező séma szerint “működik”:

• a teljesítőképesség folyamatosan emelkedik reggel 3 órától, a mélyponttól addig, amíg reggel 9 óra körül eléri a maximumot,
• 13-16 óra között visszaesik a koncentráció,
• 17 és 21 óra között újra éberebb a figyelem,
• legkésőbb 22 órától gyorsan esik a teljesítőképesség az abszolút mélypontig, 3 óráig.

Okos és megfontolt sofőr figyelembe veszi ezeket a korlátait, és eleve úgy tervezi meg a hosszú autóutakat, hogy a fenti “menetrend” szerint iktat be pihenőket, hosszabb vagy rövidebb megállókat. Nem érdemes egy nyaralást autós teljesítménytúrává változtatni, hiszen ez rendkívül kockázatos, és nagy az esély rá, hogy nem szép, nyári élmények szerzünk, hanem súlyos balesetet szenvedünk a családunkkal.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top

Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

A hét legizgalmasabb cikkei!
Friss sztárhírek itthonról és külföldről
Tudd meg, mit mond a horoszkópod!
Regisztráció

Elfelejtett jelszavad helyett könnyen tudsz új jelszót megadni, ehhez az alábbi lépéseket kell csak követned:

  1. Add meg az alábbi beviteli mezőben az e-mail címed vagy felhasználóneved
  2. A hozzád tartozó címre kiküldünk egy levelet a jelszócseréhez. Ellenőrizd a SPAM mappádat is, ha nem látod pár percen belül a levelet a beérkezettek között.
  3. A levélben kapott linket 24 órán belül lekattintva eljutsz egy felületre, ahol megadhatod az új jelszavad
  4. Jelentkezz be a friss jelszóval

Fiókod törléséhez add meg a jelszavadat:

Itt tudod a jelszavadat megváltoztatni:

Új jelszó mentése