A HVG szemlézte a Népszava dr. Gyarmathy Évával készített interjúját. Gyarmathy az MTA TTK Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Kutatóintézetének kutatója, szerinte a diszlexiások döntő többsége a túl hamar elkezdett olvasásoktatás miatt szenved. Azt írják, hogy az intelligenciahányadostól függetlenül fellépő rendellenesség csak nagyon keveseknél nyugszik súlyos idegrendszeri alapokon, alapvetően a korai, esetleg a nem megfelelő oktatásnak köszönhető.
Ennek az az oka, hogy azok a finom képességek, melyek lehetővé teszik az olvasást és a hasonló precíz tevékenységeket, csak nyolcéves kor környékén alakulnak ki, addig fejlődésüket csak mozgással, zenével érdemes elősegíteni. Ugyanez igaz a diszkalkuliára is, amely egy hasonló rendellenesség, itt a számok mennyiségekkel való párosítása okoz gondot.
A szakértő szerint, amíg az előbbi problémára már igyekeznek odafigyelni a pedagógusok, a számolásnál továbbra sincs változás, így a jelenség elterjedését jósolja. Gyarmathy Éva leszögezi azt is, hogy hiába fejleszthető az olvasás a diszlexia ellenére is, jobb lenne a megelőzésre fektetni a hangsúlyt.
Május elején közöltünk cikket a Simi és a rendetlen betűk című könyvvel kapcsolatban, melyben Révész Emese egy diszlexiás kisfiú történetét mesében dolgozza fel. A könyvhöz Gyarmathy Éva is rengeteg tanácsot adott. Hiánypótló mű diszlexiás gyereket nevelő szülőknek és diszlexiás gyereket tanító tanárnak is.
Egy EU-kutatás szerint Magyarországon minden tizedik gyereket érint a diszlexia.