Mindenkinek van egy kép a fejében a mediterrán építészetről, eldugott, a turizmus által félig-meddig érintetlen görög és olasz falvakat, kisvárosokat vizionálunk, ha meghalljuk a szót, világos falakkal és egymás hegyére-hátára épült, de egyszerű, téglatest alakú házakkal. Azt viszont kevesen tudják, hogy még csak nem is Európában kell keresni a helyet, amely úgy hozza teljes következetességgel a mediterrán jellegzetességeket, hogy közben átszövi a saját történelmével is. A világ legmediterránabb helye ugyanis a tunéziai Sidi Bou Said.
A középkori, festői falu nagyjából Tunézia Szentendréje: északra található a fővárostól, kis túlzással annak folytatása, mégis egész más világ. Igaz, nagyon kicsi, csücsöktől csücsökig negyedóra alatt bejárható, de annyira tömény a történelemmel és a jellegzetes helyi hagyományokkal átitatott népművészet, hogy abból a negyedórából inkább másfél lesz, hiszen lépten-nyomon meg kell majd állnunk. Mégpedig az ajtók miatt.
A falak mind fehérek, szigorúan, kivétel nélkül, esetleg az ajtókeretek körül bukkan fel egy-két eltérő színű díszítőelem. Görbét alig látni, a vonalak egyenesek, a szögek szigorúak, ahogy azt a mediterrán épületeknél megszokhattuk. Sűrűn lakják a falut, különálló családi házak nincsenek, csak falak és ajtók; éppen ezért ez utóbbiak viselnek magukon mindent, amit a mögöttük élőkről tudni kell.
Sidi Bou Said ajtajai nemcsak műalkotások tehát, hanem, ha úgy tetszik, marketingfelületek: így mesélik el a családok, kik ők, és milyen szép az otthonuk. A mintákról nagy műgonddal egymás mellé ütött, változó méretű szögekkel gondoskodnak, amelyeket sokan az ajtóval együtt festenek kékre.
A trükköt az andalúziaiaktól lesték el a helyiek, de itt, Tunéziában lett végül népművészet. Minden óvárosban találunk hasonló ajtókat, de Sidi Bou Said a leginkább következetes: az összes ajtó ilyen, és ragaszkodnak a jellegzetes égszínkékhez is. Akad egy-két fehér és sárga ajtó is, de ezt a kihágást tényleg csak az excentrikus családok engedhették meg maguknak.
Excentrikus családok márpedig akadtak, hiszen a történelem során itt éltek az ország legfontosabb emberei: művészek, politikusok, magas rangú hivatalnokok. A szigorúan szimmetrikus ajtószárnyak nem csak népművészetet hordoztak: kimondatlan verseny volt ez a családok között. Arról szólt, ki tudja megalkotni a legszebb, leginkább magával ragadó ajtót úgy, hogy betartja a szigorú szabályokat.
Nemcsak az ajtó mérete, hanem a mintázat sűrűsége és alakja is elmeséli, milyen társadalmi helyzetben élnek a házban. Jellegzetes, hogy a méretes, tekintélyt parancsoló kopogtatók köré komponálják a mintákat, a látogató szemeit a (természetesen fekete) fémgyűrűk felé terelik, amelyek egyébként olyan magasan vannak, hogy elérni is alig lehet őket.
Nem véletlenül: a kopogtatókat ugyanis úgy helyezték el, hogy lóhátról kényelmesen használhassák őket a vendégek vagy a hazatérő családtagok, így le sem kellett szállniuk, hogy bejuthassanak. A falu hagyománytiszteletéről sokat elmond, hogy mindenki ragaszkodik a kopogtatókhoz, úgy is, hogy gyakorlati hasznuk ma már nincs.
Amikor ott jártunk, épp esett, ami Tunéziában pár perces, de legfeljebb félórás zuhét jelent – és ez a zuhé is sokkal elviselhetőbb, mint itthon. Amikor végül megkegyelmezett az idő, és végre körbejártuk a falut, fel sem tűnt, hogy maradtak a vaskos felhők: a fehér falak és kék ajtók közt nem múlt el az illúzió, hogy süt a nap.
Ha ti mentek, jó eséllyel süt is majd. Ha már voltál ott, tudod, hogy vissza kell menned, ha Tunéziában jársz. Ha nem voltál, hidd el nekünk, hogy nem szabad kihagyni.