Totálisan kiverte a biztosítékot az ausztráloknál az a múlt héten indított intimbetét-kampány, amelyet az Asaleo Care, a Libra márka gyártója indított. A #bloodnormal, vagyis a „vér normális” elnevezésű akció célja, hogy ledöntse a menstruáció körüli tabukat, és a menstruációt, mint teljesen normális testi funkciót a maga véres valóságában ábrázolja. Hogy ez jó-e vagy rossz, arról igencsak megoszlanak a vélemények a szigetországban és világszerte, de hogy marketingstratégiai szempontból a kampány elérte a célját, az egészen bizonyos. Szóval úgy tűnik, hogy a „love is love” után most itt az új havi botrányfelelős, a „blood is blood”.
Hogy értsük, min is botránkoztak meg annyira a békésen vacsorázgató ausztrálok, mikor egyszer csak szembetalálták magukat a Libra 7 órakor, vagyis főműsoridőben leadott hirdetésével, nem árt ha végigmegyünk a jeleneteken.
A két és fél perces reklámfilm erősen indít: napjaink egyik akut problémájával, a cyber bullying egyik formájával, amikor is kegyetlen viccet űznek a menstruáló lányokból.
„– Hogy hívod a csajt, aki épp menstruál?
– Inkább hívd jövő héten” – hangzik a el a poén.
Majd megyünk szépen sorban a kínos kérdéseken: szex a menzesz alatt, intimbetét vásárlása, úszás és egyéb sportok havi vérzéssel, maga a betét, mint tabutéma és -tárgy, a menstruációval járó fájdalom, na és persze a vér.
A reklámban egy férfi lazán megveszi a betétet a boltban, a vacsoraasztal felett fennhangon kér az egyik nő a másiktól egy betétet, az iskolás lány gond nélkül végigsétál a suli folyosóin a betéttel a kezében, az osztályteremben egy fiú adja tovább az osztálytársnőjének küldött betétet, az automata „irodán kívül vagyok” e-mailben őszintén leírják, hogy a menstruációs fájdalmak miatt otthonról dolgozik a kollegina, szemléletesen ábrázolják az ilyenkor jellemző érzelmi kitöréseket, mindeközben folyik a vér a zuhanyzó lány lábán, piros folyadékkal demonstrálják a betét nedvszívó képességét, betét alakú gumimatracon úszkálnak és betétnek öltöznek a jelmezes házibuliban.
A zárójelenetben pedig a diáklány az iskola vécéjében kiveszi a véres betétet a bugyijából, amin kiblőrözik a vért, és elhangzik a kérdés: „Miért számít elfogadhatatlannak, hogy megmutassuk a menstruációs vért?”
„A menstruáció normális. Annak megmutatása is az kellene, hogy legyen.” – szól a szlogen a reklám végén.
A szaros pelenka és a véres betét esete
Nos, a reklám tökéletes összhangban van a cég feminista hadjáratával, hogy eltörölje az összes stigmát, ledöntse az összes tabut, és felszabadítsa a menstruáló nőket és lányokat. Csakhogy a kampányra adott reakció pontosan tükrözi a téma begyöpösödött társadalmi megítélését, így esett, hogy a sugárzást követő napokban több mint 600 fogyasztói panasz érkezett a Ad Standardhoz, az ausztrál reklámetikai bizottsághoz.
A nézők egy része azt kifogásolta, hogy vért lát, a másik fele azt, hogy ezt főműsoridőben adják le, amikor a család vacsorázik, és a gyerekek is a tv előtt lehetnek, megint mások egyenesen gyomorforgatónak és helytelennek találták a Libra-reklámot.
- „Nem lenne szabad testnedveket mutatni a televíziós reklámokban.”
- „A reklámban bemutatott képek undorítóak és lealacsonyítják a nőket.”
- „Teljesen le vagyok döbbenve, hogy a Libra eldöntötte helyettem, mikor beszéljek először a 7 éves lányomnak a menstruációról.”
- „Vérző lányokat mutogatni helytelen a nap bármely szakában.”
Ilyen és ehhez hasonló mondatok hangzottak el a panaszos nézők részéről, de a közösségi oldalakon ennél sokkal erősebb kritikák is megjelentek. Volt, aki azt kérdezte, hogy mi lesz a következő, a szaros pelenka és vécépapír, meg a péniszen bemutatott óvszer?
Hiszen a nemi szervek és a pisi, kaki is természetes dolgok, és ha ezekkel kapcsolatban vásárolunk valamilyen terméket, azt is az arcunkba tolják majd?
Persze, amennyien pálcát törtek a provokatív Libra-reklám felett, pont annyian tartották fontosnak és terjeszteni valónak az üzenetét. Számtalan komment szólt arról, hogy a reklám felszabadító, tabukat döntöget, és többen leírták a saját negatív élményeiket, amiket azért kellett átélniük, mert sokan úgy gondolják, a menstruáció szégyellni– és titkolnivaló.
A témában az ausztrál ABC hírcsatornának nyilatkozó dr. Elizabeth Farell, a Jean Hailes Női Egészségügyi Központ orvosigazgatója is az a tapasztalta, hogy a tény rejtegetése, mely szerint a nők többsége minden hónapban vérzik, negatív hatással lehet – elsősorban a fiatal lányokra. A szakember úgy véli, jobb lenne inkább normálisan bemutatni a médiában, hogy mit éreznek a nők, amikor menstruálnak, ahelyett hogy elnyomnák, eltitkolnák azt.
„Ez az, amit mi, nők, havi rendszerességgel megtapasztalunk a termékeny éveinkben. Miért kellene ezt eltitkolnunk a társadalom elől? Ez a biológiánk” – mondja dr. Elisabeth Farell.
A kék vér és a véres betét között úgy tűnik, nincs átmenet
Az ausztrál Ad Standards végül valamennyi hozzájuk beérkezett panaszt elutasította, mert a kifogásolt reklám semmilyen formában nem ütközik a Reklámozási Etikai Kódexbe. Ez azt jelenti, hogy továbbra is főműsoridőben nézhetik majd az ausztrálok a véres betéteket, mert a Libra gyártója, az Asaleo Care sikeres aktivista mozgalmat hirdetett a véres stigma eltörlése, de még inkább az eladási számok növelése érdekében.
A cég a panaszokra reagálva úgy nyilatkozott, hogy a #bloodnormal kampánynak az a célja, hogy felvegyék a harcot a menstruáló nők valószerűtlen ábrázolásával, a piros menstruációs vérrel szembeni averzióval, és hogy a reklámokban kék folyadékkal helyettesítik a vért.
Természetesen, mint minden nagyvállalat, mielőtt piacra dobták volna az új Libra kampányt, számtalan felmérést végeztek a célközönségük, vagyis az ausztrál nők körében, melyek eredményei elég elszomorítóak. A felméréseik szerint négy ausztrál nőből három úgy véli, hogy a menstruáció nagyobb stigmának számít, mint a droghasználat, vagy a nemi úton terjedő betegségek, és tíz nőből nyolc szinte bármit megtenne, hogy eltitkolja, hogy épp menstruál.
A legaggasztóbb adat, amire a kutatásuk rámutatott, hogy a fiatal ausztrál nők 70 százaléka inkább megbukna egy tantárgyból, minthogy a kortársai tudják, hogy épp „megvan” neki.
Nos, úgy tűnik tehát, hogy az irreális kék folyadék, és a telibe filmezett véres betét között nincsen átmenet: a társadalmi tudat mindent vagy semmit alapon működik. Remélhetőleg a reklámkampány végleg ledönti majd a nőket nyomasztó tabukat és megbélyegzést, anélkül, hogy véres tüntetések kezdődnének.