Életmód
Szponzorált tartalom

Ezekre figyelj, ha külföldi webshopból vásárolsz!

Összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat.

Külföldi webáruházakból rendelni ma már teljesen hétköznapi dolognak számít, amit jelentősebb kockázatok nélkül is megtehetünk, ha odafigyelünk néhány dologra. Ezeket gyűjtöttük most össze.

Megbízhatóság, fizetés és szállítás

Első körben ellenőrizd, hogy maga a webshop, illetve olyan aukciós webáruházak esetében, mint például az eBay vagy a Wish, a kereskedő, akitől vásárolni szeretnél, mennyire megbízható. Ebben segítségedre lehetnek az adott oldalon szereplő vélemények, pontozások, de a webshopokra érdemes rákeresni a Facebookon is, és ott is elolvasni a felhasználók által írt véleményeket. Gyanús lehet, ha webshopnak vagy márkának egyáltalán nincs Facebook-oldala, mint ahogy az is, ha letiltották a véleménynyilvánítási lehetőséget.

Mindenképp nézz utána, hogy az adott webshop szállít-e Magyarországra, ahogy annak is, hogy milyen szállítási díjakkal dolgoznak. A magukra valamit is adó online áruházakban a vásárlási folyamat egy pontján, a címed alapján a rendszer általában kiszámítja a szállítási díjat, esetleg többféle szállítási lehetőség közül is válaszhatsz. A nagy aukciós weboldalak esetében nem ritka az ingyenes szállítás sem, viszont ennek is megvannak a hátulütői, amire később még kitérünk.

internetes vásárlás bankkártya rendelés

(iStock)

A külföldi webshopokból ritkán lehet utánvéttel rendelni, a bevett gyakorlat az, hogy előre ki kell fizetned a termék árát, valamint a szállítási díjat. Ezt az esetek többségében bankkártyával vagy PayPalon keresztül tudod megtenni. A PayPal plusz kényelmet nyújt, hiszen az előzetesen a PayPalban mentett kártyádról bonyolíthatod a fizetést, illetve a vállalat visszaküldés esetén garanciát vállal a termék, illetve bizonyos esetekben szállítási díj visszatérítésére is. Mindehhez persze az is kell, hogy az adott webshop partnere legyen a PayPalnak, ami egyben utal arra is, hogy megbízható vállalkozásról van szó. 

A közvetlen bankkártyás fizetéstől sem kell azonban tartani, hiszen a bankok számára immár kötelező többlépcsős hitelesítésnek köszönhetően ez is minden eddiginél biztonságosabb. A folyamatot még egyszerűbbé és gyorsabbá teheted, ha elmented az adataidat a böngészőben vagy a kereskedőnél, ahol biztonságos banki környezetben tárolódik a kártyaadat, így az újabb vásárláskor azt néhány kattintással előhívhatod és nem kell minden alkalommal bepötyögnöd.

A szolgáltatók további biztonsági elemeket is beépíthetnek az online vásárlás folyamatába, ilyen például a Mastercard ID Check-je, mely biztosítja, hogy bárhol is történik a vásárlás, illetve a bankolás, csak a kártya használatára jogosult személy, vagyis a kártyabirtokos hitelesíthesse a tranzakciót. A fizetést jóváhagyó pénzügyi szolgáltatónak a lehetséges háromféle azonosítástípusból legalább kettő használatával egyértelműen azonosítania kell a fizetést vagy banki műveletet kezdeményező személyt. A háromféle alkalmazható azonosítástípus lehet:

  • egy jelszó, amit csak a kártyabírtokos ismer
  • amivel a kártyabirtokos rendelkezik (pl. mobileszköz, telefonszámra kapott SMS)
  • a kártyabirtokos biológiai tulajdonságain alapuló (biometrikus, pl. ujjlenyomat vagy arcfelismerés).

Bár ez meglehetősen ritka, de előfordulhat az is, hogy nincs kártyás fizetési lehetőség az oldalon, ebben az esetben azonban szintén használhatod a bankkártyádat, hiszen kiszállításkor a futárnál lévő terminálon keresztül már fizethetsz azzal.

Vám, ÁFA

Egyáltalán nem mindegy az sem, hogy a webáruház az Európai Unió valamelyik tagországában vagy azon kívül működik, hiszen ettől, illetve a küldemény értékétől függ, hogy kell-e utána vámot, illetve ÁFA-t fizetni.

Ha a termék EU-országból érkezik, értékétől függetlenül vám- és áfamentes lesz. Ha EU-n kívülről rendelsz, de a küldemény értéke nem több 22 eurónál, szintén nem kell sem vámot, sem ÁFA-t fizedned. 22,1 és 150 euró között a vámmentesség még fennáll, viszont a 27 százalékos ÁFA terheli a küldeményt, míg 150,1 euró felett pedig az ÁFA-n felül a kereskedelmi vámtarifát is meg kell fizetned. A kereskedelmi vámtarifát árucsoportok szerint határozza meg a NAV, a mértéke 0-12 százalék közötti lehet. 

csomag internetes vásárlás doboz csomagolás

(iStock)

Mennyi idő, mire ideér?

A küldemények kézbesítési ideje jelentősen eltérő lehet, attól függően, hogy honnan érkeznek, illetve, hogy azokat a posta vagy valemelyik nemzetközi csomagszállító vállalat szállítja-e ki.

Az esetek többségében akkor kell a legtöbbet várakoznod a megrendelt termékre, ha azt az EU-n kívülről, ingyenes szállítással, levélként adják fel a postán, ilyenkor ugyanis a szállítási idő akár öt-kilenc hét is lehet. Ha a termék csomagként érkezik szintén az Unión kívüli országból, négy-öt hét alatt érhet ide. Az EU-n belül a küldemények általában két héten belül célba érnek.

Mindezt számos további tényező is befolyásolhatja, hiszen a csomag nem feltétlenül abból az országból érkezik, ahol a webáruház székhelye van. Az év egyes időszakaiban, különösképpen a karácsonyt megezőlő hetekben jelentősen megnő a küldeményforgalom, a Magyar Posta például ebben az időszakban napi 250 ezer küldeménnyel számol, ez pedig szintén megnövelheti a szállítási időt.

Ha gyorsabban szeretnéd megkapni a terméket, lehetőség szerint válaszd a fizetős szállítást, 1000-2000 forintos szállítási díj ellenében akár néhány nap alatt megérkezhet a küldeményed.

Reklamáció, visszaküldés

Ha a megrendelt áruval mégsem stimmel valami, például hibás, vagy egyszerűen csak nem jó a mérete, első körben próbáld meg felvenni a kapcsolatot az adott webáruház ügyfélszolgáltával vagy aukciós oldalak esetében a kereskedővel. Az Európai Unión belül – néhány termékkör kivételével – egységesen 14 napon belül gyakorolható elállási jogod van, vagyis akár indoklás nélkül is visszaküldheted a terméket.

A visszaküldés díját legtöbbször sajnos neked kell állnod, de előfordul, hogy a webshop azt magára vállalja. Abban az esetben viszont, ha a webáruház előzetesen nem tájékoztatott arról, hogy a visszaküldés költsége téged terhel, akkor azt nekik kell fizetniük.

A termék vételárát a kereskedőnek 14 napon belül kell visszafizetnie számodra, mégpedig ugyanolyan módon – például utalással vagy PayPalon keresztül – ahogy te is fizettél.

Ha a külföldi online áruház nem reagál a megkersésedre vagy elutasítja a reklamációdat, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szervezetében működő Európai Fogyasztói Központtól (EFK) kérhetsz ingyenes szakmai és jogi segítséget.

Chargeback, azaz visszaterhelés

Ha a terméket nem kaptad meg, esetleg más vagy hibás terméket kaptál, vagyis úgy véled, hogy a kereskedő hibázott, a bankodnak is jelezheted a problémát. Ebben az esetben lép életbe a chargeback eljárás, vagyis a visszaterhelés, amikor a bank az igényed bejelentését követően a kereskedő számláját megterheli a szóban forgó összeggel, majd kivizsgálják az ügyet, hogy valóban neked van-e igazad. Ha igen, akkor megkapod a kártalanítást. Ha a chargeback-et a tranzakciótól számtott 30 napon belül kezdeményezed, gyorsított eljárás indul, de a visszaterhelés iránti igényedet 180 napig bejelentheted, ám ebben az esetben a vizsgálat és a kártalanítás is hosszadalmasabb lehet.

Szponzorált tartalom

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top