Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

Engedélyezem Nem kérem
Életmód

A Ne vásárolj semmit!-napon még nem halt meg senki, nem úgy, mint a Black Fridayen

És a Földet sem csinálja ki a sok fölösleges kacattal.

Senkinek nem kell bemutatni a világszerte elterjedt, eredetileg Amerikából induló Black Friday, azaz a Fekete péntek fogalmát. Mióta 1952-ben a kereskedők okosan kitalálták, hogy a hálaadást követő napon egy hatalmas akcióval hivatalosan is megnyitják a karácsonyi vásárlási őrületet, ezt a szokást szinte minden fogyasztói társadalom átvette, és manapság már emberek milliói várják tűkön ülve, hogy megrohamozhassák az áruházak akciós termékeit.

Ne vásárolj semmit!-nap (Fotó: iStock)

Az időzítés nagyon ügyes: november végén már mindenki kilométer hosszú ajándéklistával a kezében indul útnak, hiszen jönnek a céges bulik, majd a rokonok végeláthatatlan látogatása, és mindenkinek illik venni valamit, hogy jól meg legyen pakolva a karácsonyfa alja a sok csillogó csomagolású kacattal.

Az ajándékok 30 százaléka nemkívánatos lom

Az egy napig tartó, hatalmas akcióban persze az ember vesz egy-két olyan dolgot is, amire valóban szüksége van, azonban a statisztikák azt mutatják, hogy a Black Fridayen bezsákmányolt karácsonyi meglepetések jó részének a végén senki sem örül, még a kereskedők sem.

Az Egyesült Államokban végzett kutatások szerint az ilyen kényszerből, akciósan vásárolt ajándékok közel 30 százaléka mellélövés, így azt vagy visszaviszik, vagy rosszabb esetben kidobják.

A 2015-ös kimutatások szerint például az USA-ban 284 milliárd dollárnyi ajándékot vittek vissza, ami még a kereskedők arcáról is gyorsan letörli a mosolyt.

Ettől függetlenül a Black Fridaynek töretlen a sikere, olyannyira, hogy számtalan sérülést, letartóztatást, lövöldözést, késelést generált, de még egy halálos áldozatot is követelt az évek alatt, mert az emberek szó szerint megőrülnek az akció szó hallatán. Képesek egész éjszaka sorakozni a hidegben, hogy az áruházak nyitásakor elsőként rohamozhassák meg a leértékelt termékeket, akár egymáson áttaposva.

Már-már rabjai vagyunk a tárgyi javak halmozásának, és az akció szó vörös posztóként lebeg a szemünk előtt. Rengeteg olyan dolgot veszünk meg egy-egy leárazás során, amire egyáltalán semmi szükségünk nincs, de képtelenek vagyunk ellenállni a túlfogyasztásnak, ha valamihez az eredeti ár töredékéért juthatunk hozzá. Viszont így a végén méretes adósságra, egy halom kacatra és jókora bűntudatra teszünk csupán szert, na meg jókora adag szemétre is.

Ne vásárolj semmit!-nap

Éppen ezért, bár erről a jeles napról sokkal kevesebben tudnak, 1992 óta létezik egy ellenakció, a Buy Nothing Day, azaz a Ne vásárolj semmit!-nap is, ami a túlfogyasztásra, illetve annak gazdaságra és környezetre káros hatásaira igyekszik felhívni a figyelmet. Az első Buy Nothing Dayt Ted Dave szervezte Kanadában, és akkor még szeptemberre esett. Viszont látva a Black Friday által generált megfékezhetetlen vásárlási hisztériát és a vele járó környezetkárosító hatásokat, a Ne vásárolj semmit!-napot mintegy tüntetőleg áttették november utolsó péntekére. Így 1997 óta a Fekete Pénteken világszerte tüntetnek a „nem vásárlók”. Még olyanok is vannak, akik aktívan, a plázákat és a boltokat járva, üres bevásárlókocsikat tologatva igyekeznek meggyőzni az embereket, hogy hagyjanak fel a túlfogyasztással, vagy épp felajánlják, hogy egy ollóval kettévágják a hitelkártyájukat, hogy ne tudják magukat évekre szóló adósságba verni.

De nem kell aktivistának állnunk, ha egyetértünk a kezdeményezéssel, az egyetlen dolgunk csupán, hogy ellenálljunk az akcióknak, és ne vegyünk semmit a Black Friday során.

Inkább tartsuk magunkat távol a zsúfolásig megtelt plázáktól (és az internetes áruházaktól), a tülekedő emberektől, töltsük az időnket a családunkkal, és gondoljuk végig, hogy mi az, amivel valóban örömet tudnánk szerezni nekik az ünnepek alatt, a fölösleges ajándékok helyett. Sőt az is jó ötlet, ha a Ne vásárolj semmit!-nap mellett a Buy Nothing Christmas (Ne vásárolj semmit!-karácsony) akcióhoz is csatlakozunk, vagyis újabb és újabb tárgyak helyett élményekkel és saját kezűleg készített ajándékokkal lepjük meg a szeretteinket karácsonykor.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top