Képzeld csak el: elmész a gyerekkel egy családi mozizásra, popcornnal a kézben készen álltok rá, hogy kezdődjön a Minyonok: Gru színre lép. És ekkor egy csapat öltönyös tinédzser masírozik be a terembe, leülnek egymás mellé szép sorban, majd az ujjhegyeiket összeérintve, a szupergonosz Grúra jellemző kéztartással várják, hogy felvillanjon az Illuminations logója, amit annak rendje-módja szerint meg is ünnepelnek. Ennek a jelenetnek volt tanúja több ezer ember az amerikai függetlenségi napi hétvégén, mikor is a Minyonok második része minden idők legnagyobb nyitását produkálta a kasszáknál. A tinik tehát két év pandémia okozta filmnézési szünet után igazi eseményt csináltak a mozizásból, az alkalomra pedig a cuki sárga lények második önálló kalandját választották.
Persze nem véletlenül nem a Jurassic World: Világuralomra vagy a Top Gun: Maverickre váltanak jegyet a tinik. (Utóbbi egyébként a fiatal felnőttek körében megnövekedett bajusznövesztést okozott, de ez egy másik téma.) A való életbe átszivárgott mém egy már régóta létező internetes poén elburjánzása. Elsősorban a Twitteren sorra készülnek az „Egy jegyet az x című filmre”-típusú posztok, ahol kezdetben egy-egy produkció – mint például a Joker – sztereotip közönségét parodizálták ki, mostanra pedig azok inverzét. Mondjuk, mint a most készülő Barbie esetében, ahol a habos-babos rózsaszín neonvilágra nyilván A világítótorony-féle Robert Pattinson és Willem Dafoe-típusú figurái váltanának jegyet.
Ez evolválódott odáig, hogy a TikTokon is felüsse a fejét a mém, de ezúttal a való életben és videó formájában. Először néhány ausztrál srác döntött úgy, hogy ténylegesen felvesznek a kis sárga lényekhez nem feltétlenül kapcsolódó egyenruhát (mert öltöny helyett valljuk be, inkább a kék overallal azonosítjuk őket), és kérnek „öt jegyet a Minyonokra”. A videó három nap alatt 7,7 millió megtekintést generált. Egy másik csapat fiú pedig odáig ment, hogy valódi moziünneppé tették a Gru színre lépet – a már 36,2 millió lejátszásnál járó poszttal pedig elindult a #Gentleminions trend.
@bill.hirst
Irónia, mi az?
Persze nyilván nem kevés szarkazmus itatja át ezeket a mémeket, de a tinédzserek nem csupán egy ironikus poén kedvéért mennek megnézni a filmet. Hiszen gondoljunk csak bele: azok a gyerekek, akik az első Gru film idején úgy nagyjából 7 évesek lehettek, mostanra már 19 körüli fiatalok. Ők ezekkel a mesékkel nőttek fel, csakhogy a Gru 3 2017-es bemutatója után a minyonok sztorijai jegelve voltak öt teljes évig. Így most valóban óriási lelkesedéssel menetelnek a mozipénztárakhoz (csakúgy, mint ahogy mondjuk az én generációm tette a Harry Potterrel), csak mivel ez egy animációs film, az izgatottságukat némi iróniával igyekeznek leplezni. (Pedig meséket nézni egyáltalán nem ciki felnőttként sem – erről itt írtunk bővebben.)
@nigeriannightmare0 Le minions 🕴
A Variety megszólaltatott egy „Gentleminiont”, Obie-t, aki abszolút alátámasztja mindezt. „Épp ez ad hozzá a mémhez – mondja. – Szerintem sokan őszintén azt gondolják, hogy ezek a tinédzser fiúk azért tolják ennyire túl a mozizást, hogy lehetőségük legyen öltönyt venni. Lehet, hogy néhányan valóban ezért csinálják, de szerintem a generációm többsége – akik a Gru-filmeken nőttünk fel – most nosztalgiából megyünk el, és mert végre van elég pénzünk, hogy egyedül üljünk be egy filmre. Nem mennénk, ha nem gondolnánk, hogy jó lesz.”
A trend egyébként annyira kinőtte magát, hogy eljutott Magyarországra (szóval, ha kiöltözött tiniket látsz a moziknál itthon, ne lepődj meg), de még a Minyonokat gyártó Universal Pictureshöz is, aki kifejezetten értékelte a megmozdulást. „Mindenki, aki öltönyben jelent meg a Minyonok vetítésére: látunk és szeretünk titeket” – írta a stúdió a hivatalos Twitter-oldalán.
@donat.streng Sajnos nem csináltunk több videót 😥 #riseofgru #minions #hungary #cinemacity #suitelife
Nem ez az egyetlen mém, ami idén átszivárgott a mozikba is. Miután bemutatták az abszolút nevetséges és rendkívül silány minőségű Morbiust – aminek angol változatában az „It’s Morbin-time” a főhős egyik (kamu) mondása – a morbin-mémek lepték el a netet. A produkció persze óriási bukás lett, de az azon viccelődő posztokat a filmet forgalmazó Sony vérkomolyan vette. Ezzel azonban ők nem jártak olyan jól, mint a Universal: a stúdió visszavitte a mozikba a Morbiust, csakhogy végül még az első bemutatásnál is hatalmasabb fiaskó legyen, még kevesebb bevétellel.
Az öltönyök sötét oldala
Nem mindenki találja azonban viccesnek az egyébként ártatlan(nak tűnő) poént. Bár az amerikai mozikban egyelőre senkit sem zavarnak a fiatalok, sőt inkább örülnek a példátlan bevételnek, a briteknél már kicsit más a helyzet. A dolgozók szerint ugyanis néhány tini egy kicsit túlzásba vitte az Illumination-lógó ünneplését, és úgy általában a Minyonok megtekintését, és az egész popcorndobálással egybekötött őrjöngésbe csapott át. Ezért több angol mozilánc felszólalt a trend ellen: „A hétvégén a mozikban történt kis számú esemény miatt bizonyos körülmények között korlátoznunk kellett a hozzáférést a filmhez” – idézte az Odeon Cinemas közleményét a Rolling Stone.
@marcimehringer minyonokra valaki?
A másik uralkodó hálózat, a Vue worcesteri mozijának menedzsere azt állította, hogy a közönséget annyira zavarja a mém, hogy sorra váltják vissza a jegyeiket. „A trend 1300 fontba került nekem csak tegnap. Ennyi jegyet kellett visszaváltanom, mert a kölykök kiabáltak és a minyonokat utánozták a vetítés alatt. Nagyjából egy nyolc személyből álló csapat volt. Ezért most, amikor kiöltözött tiniket látunk, már figyelmeztetjük őket, hogy egyetlen panasz és kidobjuk őket.” Egy cornwalli független mozi pedig egyenesen kitiltotta az öltönyben érkező gyerekeket a mozijukból. Azonban ahogy Twitteren egy dolgozó írta, ezek mégis elszigetelt esetek, ő amellett, hogy persze tapasztalt rossz magaviseletet is, azért leginkább „maximum egy-két banánt” talált az első sorokban. Viszont teljesen igaza van abban, hogy „ha egyszer úriembernek öltözöl, viselkedj is úgy”.