Egy, a légitársaságok törzsutasainak eladott repülőjegy adóztatását célzó tanulmány szerint a „jet-setterekre”, vagyis rendszeresen repülőgéppel utazókra kivetett adó bevezetése ötödével csökkenthetné a repülés szén-dioxid-kibocsátását, ezzel a globális felmelegedést. Ráadásul évi 64 milliárd euró bevétel keletkezne a többség által nem érzékelhető módon – írja a hvg. A New Economic Foundation elképzelése évi egy utazáson felül minden további oda-vissza légi út után
fokozatosan emelkedő adót fizettetne az utasokkal.
A legtöbbet repülő öt százaléktól a tervezett adóbevétel több mint felét várnák, miközben az emberek 72 százaléka évi egyszer vagy még annyiszor sem repül. Az így keletkező adóbevételt a repülésnél fenntarthatóbb közösségi közlekedési formák, így a vasút fejlesztésére szánnák, plusz csökkenne a szükségtelen repülések száma is. Magdalena Heuwieser, a tanulmány társszerzője szerint baj, hogy jelenleg nincs különbség aközött, aki csak évente egyszer repül, hogy meglátogassa a családját, és aközött, aki tíz alkalommal repül el a tengerparti nyaralójába.
Az új adó négy év alatt bő negyedével csökkentené az utasok számát
és ötödével a légi közlekedés által kibocsátott szén-dioxid-mennyiséget, a jelenlegi feltételek mellett. Az adó mértéke 0 százalék lenne minden 12 hónap első oda-vissza repülésére. A további, 12 hónapon belül repült oda-vissza utakat viszont már 100 euróval terhelnék. Adóztatnák a hosszabb távú utakat és az első osztályra szóló jegyeket is. Szakértők szerint a szintetikus üzemanyagok, az elektromos repülőgépek és a hatékonyabb működés megoldás lehet a légi közlekedés szén-dioxid-mentesítésére, de a technológiai akadályok sokkal nagyobbak, mint a gazdaság legtöbb ágazatában – figyelmeztet cikkében a Guardian.