Ezo

A mágia nyomai

Manapság a mágia kifejezés meglehetõsen gyakorivá vált, úgy tûnik, mindennek van mágiája a fõzéstõl kezdve a szerelem mágiáján át az önmegismerésig. Ez azért lehetséges, mert a mágia jelentése kitágult.

Eredetileg a természetfeletti erők felhasználásának „tudományát”, pontosan kidolgozott rítusok sorát értették rajta. Ismerői kevesen voltak; csodálták, megvetették vagy félték őket.





Most tulajdonképpen minden olyan tett mágikusnak tekinthető, amely egy erőt, képességet, fortélyt, tudást felhasznál, hogy ezzel egy bizonyos célt elérjen. És mivel e világkép szerint minden erő a természetfelettiből ered, ezért minden cselekedet lehet mágikus. És valóban a mágia nyomai sok helyütt fellelhetők.

A mágia alapjait vizsgálva általában két fő típusról szoktak beszélni: átviteli mágiáról és hasonlósági vagy homeopatikus mágiáról. Az első (átviteli, kapcsolati) típus arra a megfigyelésre épül, hogy a dolgok, melyek valaha kapcsolatban éltek egymással, továbbra is hatnak egymásra, még ha egymástól távol is kerültek. Így használtak fel bizonyos tárgyakat a tulajdonosaik befolyásolására. A hasonlóság törvényéből ugyanakkor a varázslók azt a következtetést vonták le, hogy bármely kívánt hatás, cselekedet elérhető pusztán a cselekmény utánzásával.





Az ember minden korban és kultúrában hol tudatosan, hol tudattalanul használta azokat az erőket, melyeket a hasonlóság elvére alapult mágia használt. Manapság a legmindennapibb megnyilvánulásai a különböző reklám vagy propaganda tevékenységek. Ahogy a téma (homeopátia) egyik legértékesebb szakértője rámutat, az egész gazdasági világ ezt használja. Egy banképület például minden esetben pompát áraszt, fotocellák, ragyogó üvegek, ezüstözött–aranyozott fémek, hűs márvány, kis szökőkutak kápráztatják a szemet, noha lehetne puritán, egyszerű kivitelezésű az épület, ezzel is hangsúlyozva az intézmény megbízható takarékosságát.





Ám jól tudják a kereskedők, hogy a leganyagibb világ, mely az élet, halál kérdéseit is meghatározza – nem logikusan, hanem mágikusan működik. Az emberek nem oda viszik a pénzüket, ahol szerény a külső, hanem oda, ahol hivalkodó, vagyis „a pénz pénzt vonz”. Ugyanez igaz bármilyen életérzést felhasználó reklámra, ahol a fiatal, szép, de elsősorban boldog és nevetős szereplőkkel a néző is azonosul a termék megszerzése útján – és után. Ez persze nem lenne lehetséges, ha az emberek nem osztoznának egy közös, megfoghatatlan és tiszteletreméltó beállítottságban, az együttérzésben.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top