Leány: Anahita
Segít az új dolgok elkezdésében és a gyógyulásban
Az évkerék legelső alakja a februári Szűz Istennő, a tavaszhozó Anahita, az Istennő fiatal leánya. Az ő szépsége, frissessége jelenik meg a kamasz leánykák üdeségében, ő adhatja az újrakezdés lehetőségét. A görög mitológiában is ismert Szűz Istennő képviselte a tisztát, a szeplőtelent, hiszen bármennyi férfit is részesített kegyeiben, mégis mindig tiszta maradt. Az ő korsójának vize megtisztítja az asszonyok méhét, tejét, és begyógyítja a sebeket.
Mivel színe a fehér, öltözzünk fehér ruhába, díszítsük környezetünket zöld ágakkal. Gyújtsunk meg egy gyertyát, hogy a gondokkal terhelt időszak után újra eltölthessen minket a lelkesedés és újult lendülettel foghassunk életünk megváltoztatásába.
Az Anahitával azonos magyar gyertyaszentelő Boldogasszony gyertyájában látták a régiek az Istennő gyógyító erejét, és ezzel a szentelt gyertyával bizony csodás gyógyulásokat varázsoltak.
A Víz Úrnője: Villő
Segít az érzelmeink szabad kifejezésében, a gyermekáldásban
A tavaszi napéjegyenlőség idejére esik Villőnek, a Víz úrnőjének ünnepe. Ekkor kerül egyensúlyba a nappal és az éjszaka, és ugyanígy a férfi és a női energiák kiegyenlítődésére is nagyobb esélyt biztosít a mindenség. Körbevéve magunkat a kék és a türkiz színeivel, ilyenkor kérhetjük párkapcsolatainkra Villő tündérleány áldását.
A régiek a tündérleány haját virágokkal és zöld ágakkal, testét kagylókkal díszítették ábrázolásaikon. A szalagokkal, festett tojásokkal díszített villőág házról házra hordásával ünnepelték a tavasz beköszöntét, miután a kiszebabával kidobták a telet a vízbe. Így dobjunk el mi is minden visszahúzó erőt jelentő – régi lomot, használhatatlan kacatot a tél elmúltával.
A Villőhöz kapcsolódó gyümölcsoltó Boldogasszonynak a termékenységet és a növekedést köszönték elődeink, hiszen ő oltja be a gyümölcsfákat is, hogy azok termést hozzanak érintése nyomán. Ezért ajánlott hozzá fordulni a hőn vágyott gyermekáldásért is.
A szerető
Oldja szexualitásunk blokkjait, megnyit minket a szeretet elfogadása és adása felé
A hagyomány szerint a virágok illatától nehéz májusi hajnalokon érkezik el piros ruhájában a Szerelem Istenasszonya, hogy Szent Nászban egyesüljön választott férfitársával. Az ősi időkben szétválasztott kettő ezáltal újra eggyé válhatott, megteremtve az ember számára az egységben, a szeretetben, szerelemben való feloldódás örömét.
Az ősi Beltane ünnepén egy hatalmas tűz köré gyűlt össze a nép, ahol az Istennő ez alkalomra kiválasztott papnője rituális közösülésben forrt össze a szintén kiválasztott a férfival, a szakrális királlyal, akinek be kellett bizonyítani, hogy méltó erre a megtiszteltetésre. A tűz lángjánál aztán ki-ki párt választott magának, így fejezték ki örömüket, hódolatukat a Szerelem Úrnőjének.
Mára már csak a pünkösdi király és királynő választásában köszön vissza némiképp e hagyomány emléke. A gyimesi csángók Babbája, azaz szépséges Máriája szintén a Szerelem Istenasszonya. Ő a Napba Öltözött Asszony, aki a felkelő napban jelenik meg, hogy szépsége kisugárzásával megtanítson minket igazán szeretni. És nemcsak másokat, hanem önmagunkat is.
Tűz Úrnője: Tabiti
Segít összekapcsolódnunk a belső erőnkkel, erősíti a hatalmat saját életünk felett, energiát ad
A nyári napfordulón uralkodik a Tűz Úrnője, és narancssárga fényével bevilágítja az év legrövidebb éjszakáját. A tűz fényét mindig ősanyáink táplálták, és anya mindig lányára hagyta a tűz őrzésének feladatát és benne az Istennő imádatát.
A szkíták házi istennője után Tabitinek nevezett úrnőhöz tartozik a gyógyfüvek ismeretének tudománya is, ezért az ő tiszteletére a nyári napfordulón gyógyfüveket szórtak az asszonyok a tűzbe. Az otthon melege és harmóniája mellett ugyanakkor Tabititől kérhetjük azt a belső tüzet, mely segít abban, hogy visszaszerezzük saját életünk fölött a hatalmat és az irányítást, ahelyett, hogy értékes energiánkkal feleslegesen másokat táplálnánk.
A kígyóaltesttel ábrázolt Tabitihez tartozik még a szexualitás magasabb rendű aspektusa, tehát ha párunkkal nekivágunk a tantrikus szex eksztázissal, spirituális élményekkel megtűzdelt kalandjának, valószínűleg szükségünk lesz Tabiti áldására.
A magyar hitvilágban a sarlós Boldogasszony emlékeztet arra, hogy a nappalok rövidülésével közeledik az elmúlás időszaka is. A megérlelt termés ünneplésével, az első búzakalász levágásával egyúttal a Szent Király vérét és életét áldozza a jövő évi újjászületésért.
Az Anya: Enéh
Megmutatja az utat életünk kiteljesítése felé, hozzá fordulhatunk gyermekáldásért és termékenységért életünk minden területén
Augusztus elején az Anyaistennő ideje érkezik el, aki kezét gömbölyű hasán nyugtatja, a mindig megújuló élet lehetőségének méhén, mosolyával azt ígéri, életünket újra teljessé varázsolhatjuk. Színe az aranysárga, mert úgy hitték, hogy a learatott, aranyszínű búza kalászában jön el hozzánk és kosarából elénk önti ajándékát. Ő ajándékozza az új kenyér semmihez sem fogható ízét és az érett gyümölcsök zamatát.
Nagyboldogasszony kedvelt színe az aranysárga, s minél inkább ezzel a színnel öltöztetjük be otthonunk tárgyait, annál inkább bevonzhatjuk életünkbe a családi bőséget és az összetartás erejét.
A Föld Úrnője: Dodona
Biztonságot ad, megtanít minket szilárdan állni a földön
A magyar hagyomány Kisasszonynak nevezte el Boldogasszony lányát, aki az őszi napéjegyenlőség idején, szeptemberben uralkodott. Az egyforma hosszúvá váló nappal és éjszaka mintájára ő is a tökéletes egyensúly erőit hozhatja vissza életünkbe.
A nyár kifelé fordító örömei után érdemes most egy kicsit megállni, visszatekinteni eredeti terveinkre, és az egyensúly szellemében átvizsgálni jelenlegi életünket, helyünket. Ez a Dodona néven tisztelt Földanya időszaka is, akihez a talaj barna színét rendelték, és tudták, hogy a földön két lábbal álló stabilitás megteremtéséhez ad erőt.
Felhívja figyelmünket arra, hogy tiszteljük, óvjuk az anyaföldet sokkal jobban, tudatosabban, mint ahogy ez a jelenlegi civilizációnkban megszokott. Az a családanya, aki egy környezettudatosabb, a természetet védő háztartást vezet, s gyermekeit is e szellemben neveli, méltán megnyerheti a Föld Úrnőjének áldását. Erősít abban, hogy szeressük és tápláljuk egészségesen saját testünket, hiszen ezáltal őt is gondozzuk és tiszteljük önmagunkban.
A Banya
Segít lezárni azokat a szálakat, amelyek hátráltatnak minket. Támogat minket abban, hogy elengedjük ami már véget ért, de mi mégis ragaszkodunk hozzá.
A halottak napjának borongósságával köszönt ránk foghíjas mosolyával a Sötét úrnő, a Banya, hogy emlékeztessen minket a mulandóságra és minden olyan dolog lezárására, aminek már nincs helye életünkben. Ez az időszak a próbák ideje, melyek során megmérhetjük szándékainkat, vágyainkat, és felismerhetjük, kik azok, akikre valóban számíthatunk. A Banya nyújtja elénk a tükröt, hogy lelkünk legmélyére pillanthassunk. Hozzon ez a látvány akármilyen sötét hangulatot, depressziót, csüggedtséget, a Sötét Úrnő útján nyert élettapasztalatot, bölcsességet utólag úgysem cserélnénk el semmiféle világi örömre.
Megtanít arra is, hogy fiatalságunk elvesztésével tudjuk tisztelni ráncainkat, és elfogadjuk magunkban a bölcsességben kiteljesedő érett asszonyt, aki már belekóstolt a női lét misztériumába. A hagyomány a Banya szépséges megnyilvánulásában féltette a Szépasszonyt, aki mindig a szülő asszony ágyánál leselkedett, hogy elragadhassa gyermekét és mindenféle ármányával emlékeztessen arra, hogy amit az élet ad, azt bármelyik pillanatban el is veheti.
A Levegő Úrnője
Segít lecsendesedni, visszatalálni belső középpontunkba, általa tisztán átlátjuk életünk történéseit
Ezüst és halványlila ruhájában érkezik meg december 13-án Luca, a női mágia védnöke, nemhiába kapcsolták össze mindig a boszorkánysággal. Mégis ő az, aki a téli napforduló idejére fénnyé változtatja bennünk lelkünk sötét darabkáit, mindazt, amit az elmúlt időszakban a Sötét Úrnő üstjébe helyeztünk. Éppen ekkor köszönt ránk a Szeretet Ünnepe, amikor valóban kicsit több az esély az elrontott kapcsolatok helyrehozására, megbántott szeretteink kiengesztelésére is. A régiek szerint ilyenkor szülte meg számunkra Luca, a szülő Boldogasszony a Fényt, hiszen az év legsötétebb éjszakája után növekedni kezdenek a nappalok, és egyre nagyobb lesz a világosság.
A Levegő Úrnője tiszteletére több helyen még ma is sólymot röptetnek. Luca leheletének tartották a levegőt, amit belélegzünk, hangjának tartották a madarak szárnyának suhogását, és úgy hitték, hogy ez a hang képes megtisztítani gondolatainkat.
Hogyan kérd az Istennők segítségét?
Az Istennőkkel való összekapcsolódáshoz keressünk magunknak egy olyan helyet, ahol teljes nyugalomban eltölthetünk egy kis időt.
Készítsünk az Istennő tiszteletére oltárt, melyre helyezzük el a négy elemet:
– Északi irányba a levegő elem tiszteletére égessünk füstölőt.
– Keletre helyezzünk egy kehelyben vagy kagylóban vizet.
– Déli irányban gyújtsunk gyertyát a tűz elemnek.
– Nyugat felé pedig helyezzünk el valamit, ami a földet szimbolizálja számunkra, lehet ez egy kő, kristály, virág vagy egy marék föld.
Az oltár közepére helyezzünk egy gyertyát, amelynek színe megegyezik a megszólítani kívánt Istennő színével. Adjunk magunknak egy kis időt a lecsendesedésre. Lélegezzünk be és ki háromszor mélyen, a kilégzéssel vizualizáljuk feszültségeink, fájdalmaink elengedését, a belégzésnél pedig azt, hogy szeretetet és nyugalmat lélegzünk be.
Ezután irányítsunk figyelmünk az elemekre, lélegezzünk be a füstből érezve, hogy gondolataink lecsendesednek, igyunk egy kis vizet, érezve, hogy a víz enyhülést hoz háborgó érzelmeinknek, nézzünk bele a gyertya lángjába, és adjuk át neki a haragunkat, majd érintsük meg a földet szimbolizáló tárgyat, és érezzük, mintha lábaink gyökerekben folytatódnának és lenyúlnának a föld mélyére, és levezetnének oda minden bennünk lévő megmaradt feszültséget.
A felkészülés után szólítsuk meg a kiválasztott Istennőt. Imánk, kérésünk áradjon szabadon a szívünkből, minden megkötés nélkül. Kérjük őt, hogy segítsen, vezessen minket és hozza el nekünk a kívánt dolgot az ő saját idejében. Nem szabad arról elfeledkeznünk, hogy az Istennő jobban tudja, mint mi, hogy mikor mire van szükségünk.