Egy régi angol – vagy kanadai? – film jut az eszembe, melyet a nyolcvanas években játszottak a mozik Magyarországon, s a televízióban is többször láthattuk. (Sajnos, a címére nem emlékszem.) Megtörtént esetet dolgozott fel. Egy fiatal tanár első állására utazik egy távoli kisvárosba. Ott már epedve várják, mert a túlkorosok osztályát akarják neki adni, ahol egyszerűen lehetetlen tanítani. És tényleg. A fiatal, jól képzett, tehetséges ember a lelkét is kiteszi, de senki nem figyel rá, a lányok piros neccharisnyás lábukat felteszik a padra, lesik a hatást, a fiúk a padon ülve, esetleg a tanárnak háttal, cigit (netán füves cigit) sodornak, fecsegnek, marháskodnak, időnként verekszenek.
A fiatal kolléga néhány hetes elkeseredett próbálkozás után feladja. Belátja: nem tud órát tartani, nem tud tanítani. Egy musicalelőadást kezd szervezni! Először erre is alig van érdeklődő, de aztán valaki behozza a gitárját, énekelni kezdenek, jeleneteket mutatnak be egymásnak – természetesen polgárpukkasztó, felháborító, kriminális, elvetemült utcai jeleneteket –, de egyre többen lépnek be, és jelenítik meg a felnőtt világot úgy, ahogyan ők látják. Egyszer csak a gyerekek elkezdik megírni a színdarabot és a dalokat, hozzáfognak jelmezeket szabni, varrni, díszleteket építeni. (Ami tantervi nyelvre lefordítva azt is jelenti, hogy anyanyelvvel, matematikával és művészetekkel – drámával, zenével – foglalkoznak, amit hosszú évek óta, vagy talán soha, nem tettek.)
Néhány hét, hónap elteltével megszületik a fergeteges előadás, amelyet be is mutatnak az iskola színpadán. Óriási siker a gyerekek között, nagy botrány a tantestületben. A fiatal tanár fegyelmit kap, de megjelenik deus ex machinaként – ez a valóságban is így volt! – őfelsége inspektora, és a fiatal tanárnak ad igazat.
Mindezt azért meséltem el ilyen hosszan, hogy utalhassak arra, hogy még lehetetlen helyzeteknek is lehet megoldásuk, vagy legalábbis lehet a megoldást keresni, de ez bizony óhatatlanul össze fog ütközni mindazzal, amit a különféle tantervek elrendelnek, megparancsolnak, és aminek végrehajtását a fenntartó számon kéri az iskolán.
Azt hiszem: ezekkel a gyerekekkel soha nem beszélget senki, és az egyik nyomasztó környezetből – a megrongált vagy érzelmileg deficites családból – a másik, teljesítménykényszerrel (ál-teljesítménykényszerrel!) szorongató környezetbe kerülnek, és ez az egyik oka kitöréseiknek.
Legközelebb itt szeretném folytatni.