Azt mondják, ha van olyan szakma, amely teljesen “kiszívja” és elhasználja a művelőjét, hát a pedagógusi ilyen. Schuller Máriát elnézve, ennek semmi jelét nem látni. Harminchat évig tanított ugyanabban a szakközépiskolában, és amikor elérte a nyugdíjkorhatárt, nem megkönnyebbülést, hanem hiányt érzett.
Schuller Mária pedagógus |
A pályámon végig zavart, hogy heti két órában nem tudtam igazán fölkelteni a gyerekek érdeklődését a történelem problémái iránt. Nem tudtam gondolkodó és kérdező embereket nevelni. Az iskolarendszernek sem olyan a szerkezete, amely ezt nagyon lehetővé tenné, hiszen a tanár oktat, aztán kikérdez, és a gyerekeknek nincs alkalmuk megfogalmazni a saját gondolataikat. Aztán szép lassan le is szoknak arról, hogy erre törekedjenek.
Több mint tíz éve történt a nagy találkozás Mária és a hasonló korú, temperamentumú Rudolfné Éva között, amelyből megszületett az ötlet: gyerekcsoportot toboroznak, akikkel együtt gondolkodni és játszani fognak. Mária a tanulók szunnyadozó érvelő-kérdező-rácsodálkozó képességeit hozza a felszínre, az örökifjú, drámapedagógus Éva pedig a gátlásoktól mentes szerepjátszó-, utánzó-, önmagukat mozgással kifejező kedvüket éleszti föl.
Minderre egy-egy órájuk van a tíz-tizenöt éves gyerekekkel, péntekenként egymást váltva. Utána levezetésül jöhet a zsíros kenyér lila hagymával, és a csevegés.
Mondd, te miben hiszel? – II. rész >>