nlc.hu
Aktuális
Levelet hozott a postás… – II. rész

Levelet hozott a postás… – II. rész

Tomecskó Tamás
Megosztott közvélemény

A szomszédos Belecskára is elkísérjük Barka Gábort. Szóba elegyedünk egy idős asszonnyal, aki – bár nyilatkozni nem akar –, arra kér bennünket, tegyünk meg mindent, hogy ismét legyen postahivatala Belecskának, hiszen oda akkor ment be, amikor akart, a mobilpostára pedig várnia kell. Állítólag itt a mobilposta ellenzői már aláírást is akartak gyűjteni a postahivatal újbóli megnyitásáért, csak éppen elakadt valahol a kezdeményezés. Ennek talán az is az oka, hogy a falu másik fele elégedett az új rendszerrel.

Mit mond a Posta?

Levélváltás rovatunkat az utóbbi hónapokban elárasztották a romló postai szolgáltatásokról szóló írások. A levelekkel felszerelkezve válaszokat kértünk Tomecskó Tamástól, a Magyar Posta Rt. szóvivőjétől.

– Kezdjük a mobilpostával: van olyan szolgáltatás, amit ezzel nem lehet elintézni, és a rendes postán lehetett?

– Nincs, sőt, ezzel az új rendszerrel az ajánlott vagy könyvelt küldeményeket nem kétszer, hanem háromszor kíséreljük meg kézbesíteni.

– Belecskán panaszkodtak arra, hogy lottót nem lehet feladni.

– Valóban nem, de emlékezzünk vissza: nem minden postán lehetett régebben sem feladni a lottót. Ez a Szerencsejáték Rt. kompetenciája, a forgalom alapján ők döntik el, hogy egy adott postára telepítenek-e terminált. Egyébként a mobilpostás kollegák megoldják ezt a kérést is. Elkérik a lottószelvényt, beviszik az indítópostára, ami egy nagyobb településen van, feladják, és másnap visszaviszik a feladott szelvényeket. De emellett számtalan olyan dologban besegítenek, ami nem a feladatuk, de a Posta nem is tiltja nekik. Bevásárolnak, gyógyszert hoznak az idős embereknek.

– Nagy Aranka, Keszőhidegkút polgármestere szerint egy csomagot két napig tart feladni, ugyanis a mobilpostások elviszik egy „stabil” postára, ahol lemérik, majd visszaviszik.

– Minden gépjárműben van mérleg, úgyhogy fel lehet adni a csomagot háznál.

– Mi ezt nem így tapasztaltuk (lásd fent). Negatívumként említette például egy uzsai olvasónk, S. Jánosné azt is, hogy kiszámíthatatlanul érkezik a mobilpostás, ő települése százhetven lakosa nevében fejezte ki elégedetlenségét.

– Ezeken a kistelepüléseken korábban kettő-négy órát tartottak nyitva a posták, ehhez az időhatárhoz ugyanúgy alkalmazkodniuk kellett az ott élőknek, tehát elvben ezt már egyszer meg tudták oldani az idősek és az ingázók is. Ha pedig valaki nem szeretne – esetleg plusz utazási költséggel – bemenni az ajánlott leveléért a szomszéd faluba, ír egy meghatalmazást, és a szomszédja máris átveheti helyette a küldeményt.

– Ha mindenre van megoldás, elképzelhető, hogy nincsenek jól tájékoztatva az emberek?

– A mobilposták indulásánál valamennyi lakoshoz eljuttatunk egy tájékoztatót, amelyben ismertettük az új szolgáltatás lényegét. A posta vezetői kétezer-kétszáz tárgyaláson vannak túl az érintett önkormányzatok képviselőtestületeivel, megjelentünk a falugyűléseken is, ahol igény volt rá. Nem zárkóztunk el a tárgyalásoktól, épp ennek egyik eredménye, hogy több mint ötven önkormányzat élt a Postával való együttműködés lehetőségével. Ezeken a településeken a mobilposták mellett megmaradt a fix pont, az önkormányzat épületén belül létrejött a korábbi posták egy szűkített változata.

– „Ha már felemelték a díjakat – írja Cs. Éva, budapesti olvasónk –, akkor a szolgáltatás színvonalát is hozzá kéne igazítani. Eddig egy-két nap alatt megkapta a címzett a levelet, most öt-hat nap múlva, még a fővároson belül is.”

– Márciusban átálltunk át egy modernebb rendszerre, és mindannyian tapasztaltuk, hogy az indítás nem éppen úgy sikerült, ahogy terveztük. Vállaltuk a problémákat, elnézést kértünk az ügyfelektől a késésekért, és azért is, hogy a kezdeti krach hatását még áprilisban és májusban is lehetett érezni. A problémák többrétűek: például a budaörsi modern gépsorok már nem viselik el azt, hogy nem címzünk pontosan, vagy hogy egy sima borítékban tárgyakat adunk fel. Ez a mi, a Posta hibája, hiszen felvesszük ezeket a küldeményeket, és nem szólunk az ügyfeleknek, hogy más szolgáltatást, például csomagfeladást kéne igénybevenniük. Az utóbbi két hónap vizsgálatai viszont azt mutatják, hogy már gyorsabban érnek oda a levelek, mint tavaly! Az elsőbbségi levelek (ez a korábbi expresszt váltotta ki) megközelítőleg kilencven százaléka odaér másnapra, a nem elsőbbségi levelek kilencven százaléka pedig három napon belül.

– Egy kormányrendelet kimondja, hogy negyedórán belül végeznem kell, ha beállok egy ablakhoz a postán.

– Ez, sajnos, tévesen terjedt el a köztudatban. A jogszabály úgy rendelkezik, hogy a várakozási idő az egyetemes postai szolgáltatást nyújtó ablakoknál a legforgalmasabb óra időszakában sem haladhatja meg az átlagos tizenöt percet. Ez nem azt jelenti, hogy ha ön tizenhat percet várakozik, akkor a Magyar Posta megsérti a vonatkozó kormányrendeletet, hanem, hogy átlagosan annál az ablaknál nem állhatnak sorba tizenöt percnél tovább. Egyébként a sorban állási időt folyamatosan méri a Nemzeti Hírközlési Hatóság, mint ahogy a kézbesítési időket is, és e tekintetben semmilyen mulasztásunk nincs. Voltak kritikus posták, ezeket ők megjelölték, de a további méréseknél már mindegyik megfelelt.

– Megszűntek a postavonatok, ebből adódik hátrányunk?

– Kiesés sincs, hiszen már tavaly is csak nyolc célállomásra indultak postavonatok, ma pedig mindent közúton szállítunk. Amint megtelik egy autó, el tudjuk indítani a napi küldeményforgalomtól függően, nem kell várnunk estig, a vonatindulás fix időpontjáig, így sokkal hatékonyabb a küldemény-feldolgozás.

Pro

Egy levélíró, aki dolgozott egy – a megszüntetettekhez hasonló – kis postán, egyszer kiszámolta, hogy a havi bevételük tizennégyezer forint volt, ellenben hármukat alkalmazták.

– A Magyar Postának háromezer-kétszáz postahelye volt a mobilposta-program megkezdése előtt, ebből a társaság bevételének nyolcvan százalékát kétszáz posta „termelte”. – mondja Tomecskó Tamás, a Magyar Posta Rt. Szóvivője. – De ne is az anyagi oldaláról közelítsük meg a mobilpostát! Ez a szolgáltatási forma egy európai megoldás, amely lehetővé teszi, hogy például az idős, a mozgássérült embereknek emiatt ne kelljen kimozdulniuk otthonról. A kisposták legtöbbje nem felelt meg az alapvető követelményeknek sem: néhol nem volt folyóvíz, kétszáz méterre volt a WC, és olajkályhával fűtöttek. Ezekre az épületekre – amelyek legtöbbjében bérlőként voltunk jelen – rengeteget kellett volna költeni. Másrészről a postának május 1-től törvényi kötelezettsége valamennyi településen házhoz kézbesíteni a csomagokat. Ha marad a régi rendszer, akkor az azt jelentette volna, hogy egy autó reggel kiviszi a leveleket, majd délután beszállítja azt a néhány feladottat, továbbá a csomagkézbesítés végett, napközben harmadszorra is felkeresi a települést – a mobilposta mindezt egyszerre oldja meg. Ma már az országban háromszáz-ötvennégy mobiljárat teljesít szolgálatot, a kollégák több mint kilencszáz települést keresnek fel – ebből négyszáznégyben korábban egyáltalán nem volt posta!

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top