Megosztott közvéleményTomecskó Tamás
A szomszédos Belecskára is elkísérjük Barka Gábort. Szóba elegyedünk egy idős asszonnyal, aki bár nyilatkozni nem akar , arra kér bennünket, tegyünk meg mindent, hogy ismét legyen postahivatala Belecskának, hiszen oda akkor ment be, amikor akart, a mobilpostára pedig várnia kell. Állítólag itt a mobilposta ellenzői már aláírást is akartak gyűjteni a postahivatal újbóli megnyitásáért, csak éppen elakadt valahol a kezdeményezés. Ennek talán az is az oka, hogy a falu másik fele elégedett az új rendszerrel.
Mit mond a Posta?
Levélváltás rovatunkat az utóbbi hónapokban elárasztották a romló postai szolgáltatásokról szóló írások. A levelekkel felszerelkezve válaszokat kértünk Tomecskó Tamástól, a Magyar Posta Rt. szóvivőjétől.
Kezdjük a mobilpostával: van olyan szolgáltatás, amit ezzel nem lehet elintézni, és a rendes postán lehetett?
Nincs, sőt, ezzel az új rendszerrel az ajánlott vagy könyvelt küldeményeket nem kétszer, hanem háromszor kíséreljük meg kézbesíteni.
Belecskán panaszkodtak arra, hogy lottót nem lehet feladni.
Valóban nem, de emlékezzünk vissza: nem minden postán lehetett régebben sem feladni a lottót. Ez a Szerencsejáték Rt. kompetenciája, a forgalom alapján ők döntik el, hogy egy adott postára telepítenek-e terminált. Egyébként a mobilpostás kollegák megoldják ezt a kérést is. Elkérik a lottószelvényt, beviszik az indítópostára, ami egy nagyobb településen van, feladják, és másnap visszaviszik a feladott szelvényeket. De emellett számtalan olyan dologban besegítenek, ami nem a feladatuk, de a Posta nem is tiltja nekik. Bevásárolnak, gyógyszert hoznak az idős embereknek.
Nagy Aranka, Keszőhidegkút polgármestere szerint egy csomagot két napig tart feladni, ugyanis a mobilpostások elviszik egy stabil postára, ahol lemérik, majd visszaviszik.
Minden gépjárműben van mérleg, úgyhogy fel lehet adni a csomagot háznál.
Mi ezt nem így tapasztaltuk (lásd fent). Negatívumként említette például egy uzsai olvasónk, S. Jánosné azt is, hogy kiszámíthatatlanul érkezik a mobilpostás, ő települése százhetven lakosa nevében fejezte ki elégedetlenségét.
Ezeken a kistelepüléseken korábban kettő-négy órát tartottak nyitva a posták, ehhez az időhatárhoz ugyanúgy alkalmazkodniuk kellett az ott élőknek, tehát elvben ezt már egyszer meg tudták oldani az idősek és az ingázók is. Ha pedig valaki nem szeretne esetleg plusz utazási költséggel bemenni az ajánlott leveléért a szomszéd faluba, ír egy meghatalmazást, és a szomszédja máris átveheti helyette a küldeményt.
Ha mindenre van megoldás, elképzelhető, hogy nincsenek jól tájékoztatva az emberek?
A mobilposták indulásánál valamennyi lakoshoz eljuttatunk egy tájékoztatót, amelyben ismertettük az új szolgáltatás lényegét. A posta vezetői kétezer-kétszáz tárgyaláson vannak túl az érintett önkormányzatok képviselőtestületeivel, megjelentünk a falugyűléseken is, ahol igény volt rá. Nem zárkóztunk el a tárgyalásoktól, épp ennek egyik eredménye, hogy több mint ötven önkormányzat élt a Postával való együttműködés lehetőségével. Ezeken a településeken a mobilposták mellett megmaradt a fix pont, az önkormányzat épületén belül létrejött a korábbi posták egy szűkített változata.
Ha már felemelték a díjakat írja Cs. Éva, budapesti olvasónk , akkor a szolgáltatás színvonalát is hozzá kéne igazítani. Eddig egy-két nap alatt megkapta a címzett a levelet, most öt-hat nap múlva, még a fővároson belül is.
Márciusban átálltunk át egy modernebb rendszerre, és mindannyian tapasztaltuk, hogy az indítás nem éppen úgy sikerült, ahogy terveztük. Vállaltuk a problémákat, elnézést kértünk az ügyfelektől a késésekért, és azért is, hogy a kezdeti krach hatását még áprilisban és májusban is lehetett érezni. A problémák többrétűek: például a budaörsi modern gépsorok már nem viselik el azt, hogy nem címzünk pontosan, vagy hogy egy sima borítékban tárgyakat adunk fel. Ez a mi, a Posta hibája, hiszen felvesszük ezeket a küldeményeket, és nem szólunk az ügyfeleknek, hogy más szolgáltatást, például csomagfeladást kéne igénybevenniük. Az utóbbi két hónap vizsgálatai viszont azt mutatják, hogy már gyorsabban érnek oda a levelek, mint tavaly! Az elsőbbségi levelek (ez a korábbi expresszt váltotta ki) megközelítőleg kilencven százaléka odaér másnapra, a nem elsőbbségi levelek kilencven százaléka pedig három napon belül.
Egy kormányrendelet kimondja, hogy negyedórán belül végeznem kell, ha beállok egy ablakhoz a postán.
Ez, sajnos, tévesen terjedt el a köztudatban. A jogszabály úgy rendelkezik, hogy a várakozási idő az egyetemes postai szolgáltatást nyújtó ablakoknál a legforgalmasabb óra időszakában sem haladhatja meg az átlagos tizenöt percet. Ez nem azt jelenti, hogy ha ön tizenhat percet várakozik, akkor a Magyar Posta megsérti a vonatkozó kormányrendeletet, hanem, hogy átlagosan annál az ablaknál nem állhatnak sorba tizenöt percnél tovább. Egyébként a sorban állási időt folyamatosan méri a Nemzeti Hírközlési Hatóság, mint ahogy a kézbesítési időket is, és e tekintetben semmilyen mulasztásunk nincs. Voltak kritikus posták, ezeket ők megjelölték, de a további méréseknél már mindegyik megfelelt.
Megszűntek a postavonatok, ebből adódik hátrányunk?
Kiesés sincs, hiszen már tavaly is csak nyolc célállomásra indultak postavonatok, ma pedig mindent közúton szállítunk. Amint megtelik egy autó, el tudjuk indítani a napi küldeményforgalomtól függően, nem kell várnunk estig, a vonatindulás fix időpontjáig, így sokkal hatékonyabb a küldemény-feldolgozás.
Pro
Egy levélíró, aki dolgozott egy a megszüntetettekhez hasonló kis postán, egyszer kiszámolta, hogy a havi bevételük tizennégyezer forint volt, ellenben hármukat alkalmazták.
– A Magyar Postának háromezer-kétszáz postahelye volt a mobilposta-program megkezdése előtt, ebből a társaság bevételének nyolcvan százalékát kétszáz posta termelte. mondja Tomecskó Tamás, a Magyar Posta Rt. Szóvivője. De ne is az anyagi oldaláról közelítsük meg a mobilpostát! Ez a szolgáltatási forma egy európai megoldás, amely lehetővé teszi, hogy például az idős, a mozgássérült embereknek emiatt ne kelljen kimozdulniuk otthonról. A kisposták legtöbbje nem felelt meg az alapvető követelményeknek sem: néhol nem volt folyóvíz, kétszáz méterre volt a WC, és olajkályhával fűtöttek. Ezekre az épületekre amelyek legtöbbjében bérlőként voltunk jelen rengeteget kellett volna költeni. Másrészről a postának május 1-től törvényi kötelezettsége valamennyi településen házhoz kézbesíteni a csomagokat. Ha marad a régi rendszer, akkor az azt jelentette volna, hogy egy autó reggel kiviszi a leveleket, majd délután beszállítja azt a néhány feladottat, továbbá a csomagkézbesítés végett, napközben harmadszorra is felkeresi a települést a mobilposta mindezt egyszerre oldja meg. Ma már az országban háromszáz-ötvennégy mobiljárat teljesít szolgálatot, a kollégák több mint kilencszáz települést keresnek fel ebből négyszáznégyben korábban egyáltalán nem volt posta!