Mészáros Márta és Jan Noviczky |
A színész magányossága
Janeknél sosem lehet tudni, mikor viccelődik, de amikor megemlítem, hogy tegnap jártam a váci börtönben és láttam cellát, ahol forgattak megváltozik az arckifejezése.
(Nagy Imréről halála után negyvenhat évvel készült el az első film, A temetetlen halott, amelyet október 23-tól vetítenek a hazai mozikban. Ebben Jan Noviczky kelti életre az 56-os forradalom mártírhalált halt miniszterelnökét, Mészáros Márta rendezésében.)
Most olyannak látom őt, ahogy a filmben. Hasonlít Nagy Imrére.
Márta érdeme, hogy nem díszletben dolgoztunk, hanem eredeti helyszínen, valódi börtönben. Maga a belső rendezett ott engem, abban a pillanatban. Nagy Imre magányosságához mindjárt hozzátehettem a sajátomét. Egy külföldi színész magányosságát. Néha tényleg volt ilyen érzésem. Amikor a sminkszobából átmentem a cellába, a stáb sorfala között, a ringbe induló bokszolónak éreztem magam.
Nagy Imre a váci börtönben is raboskodott |
A színész is egyedül maradt a cellában. Kettesben Jancsó Nyika operatőr kamerájával. Szinte együtt lélegeztek.
Csodálatos feladat egy színésznek, és nehéz. Betölteni egy kis teret valamiféle tevékenységgel, és nincs hozzá semmi eszköze. Ráadásul nem tudok sírni. Főleg, ha muszáj. Itt viszont volt egy jelenet, amikor elsírtam magam. Emlékszik a pancsoló kislányos dalra? A falon túlról hallatszott és azt jelképezte, hogy milyen messzire távolodtam attól, ami kint van. Nagy Imre drámáját a külső világ hiánya jelentette. A jól ismert utcák, kávéházak, a megszokott konszolidáltság. Ezt vették el tőle, számára megváltás volt a halál.
Nekem azt is el kellett játszanom, hogy ez a csontig lesoványodott, de a lelkében mégis törhetetlen ember mit tesz akkor, ha már tudja: ki fogják végezni. Le kell feküdni. Kézzel kell ütni a falat. Kivenni a zsebkendőt és megtisztítani a cipőt. Kivenni egy marék szalmát a matracból. A kalász, ugye, a föld. És a föld: Nagy Imre. Az emberi élet pedig egy porszem. A végén pedig nem búcsúzni kell fennkölten a hazától, hanem azt mondani, hogy a rosseb egye meg.
Márta elmeséli, hogy a férje három dolgot kért a filmből. A cipőt, a szemüveget és a véres zsebkendőt. Janek megjegyezi, hogy a takarítónő kimosta a zsebkendőt. Jelképnek fogható fel ez is.