Aktuális

Aki Bridget Jonest sminkelte

Õ Graham Johnston, Hollywood skót sztársminkese. Magas, szõke, Sherlock Holmes-i fazon. Az arcbõre pirospozsgás, mint az angoloké, harsány hellója, amivel üdvözöl, pedig amerikaias.




Repkedő, hosszú ujjai művészi hajlamról árulkodnak. A szingliséget fésűvel, rúzzsal, festékkel kifejező sminkmester a Bridget Jones naplójának köszönheti világhírnevét.

Sehová nem megy üres kézzel, Budapestre is egy rakomány sminkestáskával érkezett, a nagy sikerű film második részének – Bridget Jones: Mindjárt megőrülök – magyarországi bemutatójára. Bemutatta, hogyan segítette Bridgetté válni a film nálunk is népszerű főszereplőjét, Renée Zellwegert.

– Renée egészen más, mint Bridget – mondja a fárasztó sminkshow után, amikor már csak ketten maradunk a színpadon –, de kész volt kifordulni önmagából, hogy azzá váljon, akiről a történet szól. A karakter megformálása kedvéért hajlandó áldozatot is hozni. Változtatott a saját stílusán, sőt, olyan szinten megtanult angolul, hogy a beszédén se érződjék a texasi kiejtés.

– A sminkjét máris utánozzák a Bridget-rajongók, holott az nagyon visszafogott.

– Minél egyszerűbb, természetesebb a smink, annál több időt kell ráfordítani. De mivel Renée-nek nagyon jó a bőre és az arcformája, nem tartott tovább fél óránál az alapozás és a festés. A többieknél egy órába is beletelik, amíg elérjük a kívánt hatást. Egyedül a bőrszín okozott némi gondot, mert olyan, akár az enyém. Halvány, érzékeny, könnyen kipirosodik, ezt kellett lefednem, forgatás közben is. Ilyen esetekben néha a legképtelenebb helyzetekben kell helytállnom.
Egyszer például félredőlt kocsiban tartották vízszintesen, hogy hozzáférjen a színészhez. Máskor utánfutóra kötve dolgozott: deréktól behajolt a színészhez, a hátsó fele kilógott a gördülő „sminkszobából”. Indiában olyan lakókocsiban sminkelt, ahonnét állandóan hessegetni kellett a legyeket.
Húsz éve kezdte a pályáját Skóciában, azóta egy nagy kaland az élete. Forgatócsoportokkal vándorol a világban, az elmúlt években Hollywood legszebb sztárjainak formált arcot és frizurát: A Johnny English-ben Natalie Imbrugliának, az Igazából szerelem című filmben Martine McCutcheonnak, Liv Tylernek, Emma Thompsonnak, és a férfiszerepeket alakító Hugh Grantnek, Liam Neesonnak. A Scott fivérek rendezte híres Gladiátorban Russell Crowe szeme alól tüntette el az éjszakai kilengések sötét karikáit.

– Kik a nehezebb esetek: a nők vagy a férfiak?

– Hiúságban a férfiak gyakran túltesznek a nőkön, de ez érthető. Nekik hozott anyaggal kell dolgozni, kevesebb, ami mögé elbújhatnak. Nem festhetünk nekik hatalmas szemet, érzéki szájat. A nőknek viszont bele kell látni a lelkükbe. Senki sem tökéletes. A leggyönyörűbb sztár arca mögött is ott van az élete – félelem a hízástól, az egyedülléttől, féltékenység, gondok a gyerekkel –, ez mind nyomot hagy rajta. Nekem nemcsak az arcát kell kifestenem, hanem el kell tüntetnem a belső ráncait is. A sminkelés pszichológiai kezelés is egyben.

Nagyon egymásra találunk a pozitív életszemléletünkkel. Felesleges megkérdeznem, miért kedvelik a kényes és olykor hisztis sztárok: árad belőle a vitalitás és a humor, azonfelül fenemód érti a szakmáját. Jót nevetünk Liz Taylor egykor csodált Kleopátra-sminkjén. Neki sem tetszett.

– Abban az időben az olyan elkényeztetett hollywoodi csillagok, amilyen Liz Taylor, megengedhették maguknak, hogy beleszóljanak a sminkmester munkájába. Olyan arcot kaptak, amilyet csak akartak, és ez valójában megfelelt az akkori hollywoodi stílusnak. Cseppet sem zavart senkit, hogy a római korban játszódó film szereplői a hatvanas évek divatos frizuráiban és sminkjével álltak a kamera elé.


» A cikk itt folytatódik!

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top