Komáromnál, ha igaz, még mindig le van zárva a híd, a gyalogosok és a biciklisek libasorban járnak át az egyetlen szabad járdán, ott mentem én is bámészkodva. A Duna fölött finom kis szél járt, a kitört ablakú zsilipház betontömbjét galambok százai lepték el
A túlparton svájci felségjel alatt óriási úszó szálloda, jó frankjukért hajózgató svájci nyugdíjasok napoznak a teraszán
A híd túloldalán lapos gabonahajók, akárha a néhai Brazovics Athanáz uszályai várnák Timár Mihályt
A parkban tizennégy korona a lángos, de feketén megkapom száztíz forintért.
Kit hova szólít a sorsa Én valójában matematikát tanítottam. Rájöttem, azért nem értik a gyerekek a példákat, mert nem tudnak olvasni. Visszabuktatták őket évről évre. Addig bosszankodtam, míg elmentem tanítónak. Elsőbe. Cigány osztályba. Aztán ott is maradtam, tizennyolc évig
*
Szemétdombok között, bokáig porban, tengernyi sárban két világ között ingáztam. Egy felvillanó emlékkép: a rajokban lecsapó legyeket hajtottam magamról, és az járt a fejemben, mit keresek én itt ?
A cigány törzsek többségének emlékezetéből rég kihullott már az évezredes vándorút, azok viszont, akik itt, a péróban a viharvert asztalt körbeülték, még tudták, honnan jöttek, emlékeztek, hogy szekereken érkeztek a dédapjuk mesélte, a nagyanyjuk mesélte A Nap járását követték a Szél gyermekei, így kerültek erre a tájra is
*
Mi volt a kulcs, hogy nálad nemcsak hogy a gyerekek megtanultak olvasni, de a szüleik, sőt, a cigány törzsek is elfogadtak? Volt férfi, aki egyenesen feleségül kért
Nem is egy Azt vallom, a kulcs mindig a megismerés. És ennek nyomán az elfogadás. Például a nevek Ha tudom, hogy a nemzetségek tagjai csak a cigány nevükön szólítják egymást, Cini, Duduma, Lóló akkor én ezt nem változtatom meg. Ha egy gyerek édesanyja Pulyka, akkor, kezdetben legalábbis, én is így szólítottam. Ha ismerem, hogy számukra a színek milyen szimbolikával bírnak Hogy a sárga a gazdagságot jelenti, a piros rontást űz, a zöld az újat, az egészségest ígéri, a fekete bajt hoz akkor élek ezzel. Az osztályom olyan színes volt, otthon érezték magukat benne Tudtam, hogy halálesetnél a családok sokáig gyászolnak. Ilyenkor a gyerek nem jött iskolába. Elfogadtam Időbe került, míg kiderült, tilalmam ellenére az arany ékszert ők nem hagyják otthon. Mert az amulett. Véd, őriz. Az egyik fiú egyszer otthon hagyta a gyűrűjét. Anyja rohant, verte az ablakot, engedjem be, húzta a fiára a gyűrűt, nehogy baj legyen, nem veszi a lelkére, mondta, ha elgyúrja hazafelé egy autó Előfordul, hogy az egyik törzsből származó gyerek nem foghatja meg a másik törzsből való gyerek kezét. Körjátékot játszunk, fogd meg a kezét a kislánynak!, mondja a fiúnak a tanító néni. És nem tudja, hogy náluk ez elképzelhetetlen. Ha kiskorban megkötötték a szülők egyezségét a két gyerekről, azok nem foghatnak kezet. Ha a tanító néni ezt nem tudja, és erőlteti, megszakad a bizalom, kezdhet mindent elölről.
Neked is voltak normáid. Azokat pedig a gyerekek, sőt, a szüleik is tiszteletben tartották
Némelyik történet hihetetlennek tűnik. Balladai
Az első osztályban sokszor előfordult nagy korkülönbség a gyerekek között. Volt hét-nyolc éves gyerekem, de volt tíz-tizenhárom éves is. Az egyik tízéves kislány állandóan szájába vette valamelyik kezét, harapdálta a kézfejét, eltakarta. Fölfigyeltem, hogy csámcsog, és nagyokat nyel. Ha szünet volt, ettünk, ez a gyerek se nem evett, se nem ivott. Hozok valamit, kérsz-e? Nem kért semmit. A nagyszünetben jött az édesanyja, úgy hittem, hozza a tízórait. Egyszer csak látom, az öltözőszekrény takarásában a padon bújik, szoptatja a kislányát. Tudtam, hogy van kicsike testvére, de hogy ez a gyerek tízéves koráig csak szopott, azt nem hittem. Pedig így volt, semmi más ételhez nem volt szokva: Csucsi phel! Csöcsöt kérek! Fogai is voltak, beszélt, de csak anyatejen élt. Közösen, anyjával próbáltuk rászoktatni az ételre. Nagyon sokáig tartott. Addig, míg nem állt át, naponta többször is bejött az édesanyja, megszoptatni
A könyvből az is kiderül, becsültek, szerettek a szülők. Pedig igazán nem udvaroltál nekik
Annyit gondolkodom A cigányság száma, határon belül és túl is, nő. Itt most is gyakori a hat-nyolc gyerek. Szerintem ki kell nevelődni a saját népükből az intelligenciának, orvosok, tanárok kellenek. Nem tanulhatok helyettük, nem oldhatom meg a problémájukat a fejük fölött. Tenniük kell saját magukért. De ez nem megy segítség nélkül. Én tudom, hogyan lehet segíteni. Erről szólt az elmúlt húsz évem. Náluk a család adja a biztonságot, az a minden. Ha nincs a péróban egy falat kenyér se, a betegek és az öregek akkor se éheznek. Ha egy öreg megszólal, ott csend lesz Sokszor érzem, nekünk is van tanulnivalónk tőlük
A teljes cikk a 36. héten, szeptember 6-án megjelenő Nők Lapjában olvasható.