Egy szép júliusi napon, délelőtt tíz órára vagyunk hivatalosak Umberto Ecóhoz. A Bestseller című MTV-sorozattal éveken át sikertelenül próbálkoztunk nála, mígnem végül idén tavasszal a Könyvfesztivál díszvendégeként gyanútlanul Budapestre látogatott. Ez alkalomból egy négyfogásos ebédet sikerült elköltenem a jobbján, s kulturált táplálkozási szokásaimat látva már nem tudott nemet mondani tervezett olaszországi kirándulásunkra…
Virág az asszonynak…
Lévai Balázs |
Először utolsó regényének (Loana királynő titokzatos tüze) olaszországi fogadtatásáról fecsegek a mesterrel. Minden rendben volt, meséli mosolyogva, a három Eco-gyűlölő kritikus megírta, hogy ilyen rosszat még az életében nem olvasott, szóval, még nekik is tudott meglepetést szerezni. Kedvenc esete A rózsa neve idején történt, mikor egy nagynevű kritikus az egekig magasztalta az akkor kis példányszámban megjelenő könyvet, majd egy év múlva, amikor már ötszázezer eladott példánynál járt a kötet, írt még egy recenziót, hogy ő is ember, ő is tévedhet. Még Umberto Eco sem lehet próféta a saját hazájában.
Alessandriában, egy észak-olaszországi kisvárosban született, 1932. január 5-én. Tudományos pályafutását középkor-kutatóként kezdte, 1954-ben Aquinói Szent Tamásról írt filozófiai doktori disszertációt a torinói egyetemen. Később vizuális kommunikációt és esztétikát tanított különböző észak-olasz egyetemeken: Torinóban, Milánóban és Bolognában, emellett szerkesztőként dolgozott a RAI-nál és a Bompiani kiadónál. |
Renate érkezik, kapok egy jó erős kávét, s iszogatása közben finoman magánéleti témákra terelem a beszélgetést. Megtudom, hogy nagyon fiatalon ismerkedtek meg: mikor Eco első műve megjelent németül, akkor találkoztak az ottani kiadóban. Két gyermekük van, egy fiú, egy lány, előbbi tehetséges művész, de nem használja a családnevét, nehogy azzal vádolják, hogy az apja sikereit kihasználva akar előrébb jutni. Míg erről beszél, Eco folyamatosan egy vékony szivarkát rágcsál, de nem gyújtja meg. Már Budapesten is feltűnt eme Rejtő Jenő hőseit idéző szokása, de most már sokkal bátrabb vagyok, s rákérdezek e tevékenység viselkedés-lélektani hátterére.
Megtiltotta az orvosom, hogy rágyújtsak ecseteli tortúráját. Jó, mondtam, akkor nem gyújtok rá. De azt nem mondta, hogy nem vehetem a számba. Így most rágcsálom, mert a nikotinról sajnos, nem tudok lemondani.
Így egészségesebb? kérdezem félve.
Nem tudom válaszolja , de legalább nem füstöl, és Renatét sem zavarja. Diskurzusunk hatására felpattan, és egy üveg mentolos szájvízzel robog vissza. Rövid öblögetés után már készen is van.
Jöhet a fellépés
Jöhet a fellépés mondja mosolyogva, és bele is vág. Velem az a furcsa helyzet meséli , hogy kétszer kezdtem el az írói pályát. Amikor az első regényeimet kezdtem írni, még meglehetősen fiatal, úgy nyolc-kilenc éves lehettem. Először nekiláttam a címoldal megalkotásához, nagy, nyomtatott betűket festettem rá, aztán szépen összepingáltam hozzá az illusztrációkat. Ezután kezdtem neki az első fejezet megírásának. De mivel a könyvemnek úgy kellett kinéznie, mint egy kész, kinyomtatott könyvnek, elég hamar belefáradtam, hogy egyenként lerajzoljam a nyomtatott betűket. Így aztán mindig az lett a vége, hogy megírtam az első fejezet első pár sorát, aztán feladtam az egészet. Szóval, ha úgy tetszik, már elég korán rengeteg sajnálatos módon befejezetlen regénnyel büszkélkedhettem. Éppen emiatt a módszer miatt, magától értetődő módon, egyszer aztán hosszú időre abbahagytam az egészet. Ez a szünet tíz-tizenegy éves koromtól ötvenéves koromig tartott.
Umberto Eco |
Honnan jött A rózsa neve ötlete? Egyik nap azt mondta, jól van, most már elég az esszékből, jöjjön végre valami mese?
Egyszer átjött hozzám az irodámba az egyik jó barátom, egy újságírónő, aki elmesélte, hogy egy új, fiatalos kiadóval együtt kitalálták, hogy indítanak egy detektívregény-sorozatot, amelyben csupa olyan szerző rövid műve szerepel, akik eredetileg nem krimiszerzők, hanem mondjuk szociológusok, politikusok, vagy akármi mással foglalkoznak. A kérésemre fel is sorolt néhány nevet, aztán egyszer csak nekem szegezte a kérdést: Mondd csak, te nem akarnál részt venni benne? Hogy én? Dehogyis, mondtam neki. Nem, hiszen nem vagyok én író. Képtelen lennék rá, hogy elmondjak egy jó történetet, abban pedig holtbiztos vagyok, hogy egyáltalán nem tudnék párbeszédeket írni. Ettől függetlenül azért a hecc kedvéért eljátszottunk a gondolattal, és én tényleg csak tréfából valami olyasmit mondtam neki, hogy ha már ilyet írnék, az biztos, hogy egy apátságban játszódna, és minimum ötszáz oldalas lenne. Ő azt felelte, nem lehet, nem férne a keretek közé. Aztán este, ahogy mentem hazafelé, csak nem hagyott nyugodni a gondolat és otthon papírra vetettem A rózsa neve szerzeteseinek nevét. Néhány perccel azelőtt hogy belekezdtem, volt még bennem némi tudattalan félsz, de amint nekifogtam, ez teljesen elpárolgott.
Hogy viseli a helyzetet, hogy amolyan orákulum lett Itáliában, akinek minden fontos kérdésben kikérik a véleményét?
Bizony, kicsit vissza kellett fognom a nyilvános életemből. Ma már nem tudok csak úgy elmenni egy új darab bemutatójára vagy egy kiállításra, egy jó mozira, mert folyton odajönnek hozzám az emberek, odadugják a mikrofont az orrom alá, és a véleményemről faggatnak. Ki írja elő, hogy nekem kötelességem ötpercenként bármiről egy okos gondolattal rendelkezni? Rákényszerültem, hogy sokkal csendesebb életet éljek, a barátaim és olyan ismerősök körében, akik nem szegeznek nekem állandóan kérdéseket. Persze nem panaszkodni akarok, ez természetesen nemcsak velem esik meg minduntalan, hanem sok más emberrel is, akik valami miatt, például a könyvük kapcsán ismertek lettek. Hadd meséljek el két illusztris esetet! Egyszer például, azzal hívtak fel, hogy meghalt Greta Garbo. Hogy mi a véleményem erről? Én meg csak néztem. Mondja meg, milyen véleményem lehet ilyesmiről? Vagy nagyon provokatív leszek, és azt mondom: ó igen, végre, nagyon örülök!, vagy épp ellenkezőleg, próbálok normálisan reagálni, és elmondom, mennyire sajnálom. De voltaképpen épp olyan ostobaság ez is.
A teljes interjút a Nők Lapja auguszus 29-én megjelenő, 35. számában olvashatjátok! Egyebek mellett kiderül, hogy a mester miért mondja magáról, hogy “nem Chopin, hanem inkább Beethoven vagyok”, és néhány szakmai titkot is elárul… |
Még több az e heti Nők Lapjából: Műhelytitkok » Paprika, paradicsom – parádésan! » Egy különös nap » Ha már nem a szokásos új tanév jön » “Gyűlölöm a menstruációmat!” » Mi lesz veled, óvoda? » Akit két anya szült egy örökbefogadás története » Winkler Nóra: A szerelem a legjobb az életben » |