Eredetileg Sawtchénak hívták, később Manchesterben, az anglikán egyház szertartása szerint Saartjie Baartmannak keresztelték. A világ Hottentotta Vénuszként ismerte meg.
A szerencsétlen sorsú fekete nő aki sok művészeti alkotásnak, így állítólag Zola Nanájának és Matisse Kék aktjának is ihletője volt szimbolikus alakja a rabszolga-kereskedelem elleni küzdelemnek, amelynek kezdetei kétszáz évre nyúlnak vissza. Talán ezért is idéződött fel mostanában gyakran a világsajtóban a bicentenárium alkalmából e szerencsétlen asszony kalandos sorsa és nem kevésbé kalandos és tanulságos utóélete.
Hős előd és áldozat
Saartjie, a Hottentotta Vénusz maradványai 2002-ben kerültek haza a Dél-afrikai Köztársaságba |
1830-tól 1974-ig nyilvános kiállítási tárgyként bárki szemügyre vehette e tartályok tartalmát a fiatalon elhunyt, szerencsétlen nő összezsugorodott csontvázával egyetemben.
1994-ben azonban a már Béke Nobel-díjas Mandela, az apartheidből éppen csak kitörő Dél-afrikai Köztársaság elnöke a khoi etnikum kérésére közvetlenül Mitterand francia elnökhöz fordulva követelte a hős előd és áldozat, Saartjie Baartman földi maradványainak visszaszolgáltatását.
Bár a francia hivatalos politika támogatta a kérést, mégis, nyolc évbe telt, míg a relikviák a Mandelát követő Thabo Mbeki elnöklése idején, 2002 augusztusában hazatérhettek végső nyughelyükre, a Dél-Afrika keleti partján található Hankey városkába.
Legnagyobb ellenzői a maradványok visszaszolgáltatásának a muzeológusok voltak: Henry de Lumley akadémikus egyenesen azt állította, hogy a tudományos kutatás szempontjából sokkal biztonságosabb, ha minden Párizsban marad.
De ki volt Saartjie Baartman? Miért voltak e relikviák oly értékesek Dél-Afrika és a khoi etnikum számára? Mit jelképez a fekete rabszolganő nyomorúságos élete, amely mind a mai napig oly sok művészt ihletett meg?
Csiklandós szenzáció
1789-ben született; apja khoi volt e nemzetséget nevezték nagy előszeretettel hottentottának a fehér gyarmatosítók. Huszonegy éves, amikor két ambiciózus gazember Cape Townból Londonba csempészi. Az egyiket a lány fekete, írástudatlan gazdáját Hendrik Cesarsnak hívták, és a Royal Navy tisztiorvosának, bizonyos Alexander Dunlopnak a szolgálatában állt. Alighanem Dunlop az értelmi szerző: ő az, aki az akkor még Sawtchénak nevezett árva rabszolgalány testi adottságaiban felismeri az üzleti lehetőségeket.
Mert bár a szolgáló hatalmas, kiálló hátsó fele Afrikában semmilyen különös figyelem tárgya nem volt, Dunlop jó érzékkel sejtette meg: a György korabeli Angliában, ahol amúgy is legendák százai keringtek az emberevő hottentottákról és asszonyaik különös szexuális adottságairól, csiklandós látnivaló és egyben tudományos szenzáció lehet e hottentotta lány szinte önálló életet élő, óriási feneke.
A két férfinak nem volt nehéz dolga a szabadság, gazdagság és hírnév ígéretével Angliába csalni Sawtchét.
Az 1810. szeptemberében a Picadilly 225. szám alatt nyíló show már Hottentotta Vénusz címmel hirdette meg a látványosságot. A drága, kétshillinges belépőjegy dacára özönlöttek a népek, hogy megnézzék a lengén öltözött bár a későbbi legendák állításával ellentétben, nem teljesen meztelen fiatal nőt, aki ráadásul hatalmas hátsó fele dacára meglepő kecsességgel, gyönyörűen táncolt. (És szenvedélyesen dohányzott: szinte minden korabeli ábrázolás a pipájával örökítette meg.)
A szépséges rabszolgalány több művészt megihletett, Matisse Kék aktja az ő hatására született |
A sajtó is lázban égett; Sawtche igazi médiaszenzáció lett. Arisztokrata vagy kétkezi munkás, mindenki róla beszélt, és mindenki látni akarta. Divatba jött privát audenciát kérni tőle, és rendszeres vasárnapi kikocsizása a St James Parkba sokáig tumultuózus jeleneteket okozott a környéken.
Feltűnése azonban más következményekkel is járt. Felkeltette az angol abolicionisták figyelmét, akik harcba szálltak a lány szabadságáért és méltóságáért. Vezetőjük, Zachary Macaulay emlékeztetett rá, hogy míg 1807 óta az angol jog tiltja a rabszolgamunkát, e nyomorult teremtést arra kényszerítik, hogy egy nagyváros szívében magát mutogatva a legalantasabb trágárság tárgya legyen, és nyilvánvaló rabszolgaként a legszánalmasabb módon tengesse életét.
Baartman protektorai nem késlekedtek a válasszal. Alexander Dunlop sietett leszögezni, hogy a kisasszony éppen olyan szabad, mint bármelyik angol honfitársunk, és jogában áll úgy mutogatni magát, akár az Ír Óriás (a kor egy másik divatos cirkuszi attrakciójáról van szó.)
A dolog nem maradt ennyiben. Bár 1807-től Angliában valóban illegálisnak számított a rabszolga-kereskedelem, ettől még nagyban virágzott az üzlet. Az abolicionisták úgy érezték, itt a jó alkalom arra, hogy bíróságra vigyék az ügyet.
Az 1810 novemberében, a Westminster Hallban kezdődő híres Hottentotta Vénusz-per azonban az abolicionisták kudarcával végződött. Képtelenek voltak bebizonyítani, hogy Sawtchét az akarata ellenére mutogatják. Amikor megkérdezték, mit szeretne: bizonyos számú, a Biblia kötelező tanulmányozásával töltendő tanóra után szabadon visszatérni a szülőföldjére, vagy Londonban maradni, a lány határozottan a maradás mellett döntött. (Ami a korabeli dél-afrikai viszonyok ismeretében nagyon is érthető.)
A per további hat hónapra biztosította a londoni show sikerét. Majd egy vidéki és írországi turné következett 1811 és 1814 között, amelynek során Manchesterben a lányt anglikán szertartás keretében megkeresztelték, és Saartjie Baartman néven anyakönyvezték.
Úgy gondolja, hogy ön emberi lény?!
Korabeli rajz a fekete lányról és honfitársairól |
A lány története, ha lehet, még szomorúbban folytatódik és fejeződik be. Cesars eladja egy Réaux nevű cirkuszosnak, Sartjie inni kezd, prostituálódik, és 1815-ben, huszonhat évesen egy bordélyházban hal meg.
Réaux azon nyomban jó pénzért eladja a holttestet a francia Természettudományi Intézetnek, ahol az anatómia atyjának tartott Georges Cuvier professzor a korabeli eljárás szerint a tetemet viasszal, a csontokat lúgban kifőzve konzerválta.
A szerencsétlen sorsú Saartjie Baartman földi maradványai (így nemi szervei is) két évszázadon át anatómusok, etnográfusok szabad prédája lesznek: sokan közülük a fehér faj felsőbbrendűségét igyekeztek bizonyítani velük
Ma mindenki ismeri Dél-Afrikában Saartjie Baartman nevét; hajót kereszteltek el róla; menekültek fohászkodnak hozzá. Hivatalosan is felmerült: megrendítő élettörténetét, mint a rabszolgaság elleni küzdelem egyik tanúságos fejezetét, mindenütt a világon tanítani kellene.
A legkevesebb egy főhajtás, amely mindnyájunktól kijár neki.
Szégyen, ami vele történt A francia Terre de femmes nevű folyóirat internetes site-ot nyitott a Hottentotta Vénusz emlékének. Olvasók százai mondták el véleményüket a szerencsétlen nő történetéről, egyetértve abban, hogy a modern civilizáció és tudomány szégyene, ami vele történt. Az igazsághoz az is hozzátartozik: Saartjie sorsa annak ellenére, hogy az író Zolát és a festő Matisse-t is megihlette mára akár feledésbe is merülhetett volna, ha az 1980-as években Stephen Jay Gould, amerikai biológus nem eleveníti fel a történetét a tudományos szegregációról írt tanulmányában. Akkor a világ ahogy az lenni szokott újra felfedezte a fekete rabszolganőt: verseket, regényeket, színdarabot és filmet írtak róla és hozzá. Még egy környezetvédelmi feladatokat végző, dél-afrikai hajó is viseli a nevét késői elégtételként megrendítő sorsáért. |
Még több az e heti Nők Lapjából: Miért lett mégis császármetszés? » |