Aktuális

Tippek tévézéshez és számítógépes munkához

Ugye soha nem gondolt arra, hogy pislogni márpedig kell? Szoktunk is, már észre sem vesszük, ahogy azt sem, hogy a képernyők előtt egyszerűen elmarad ez az egyébként ösztönös parányi mozdulat.

Tippek tévézéshez és számítógépes munkához– Tévénézés és számítógépes elfoglaltság közben gyakran kellene pislogni, de az intenzív koncentráció miatt elfeledkezünk róla – magyarázza dr. Ozsváth Mária szemészorvos. – A szemünk ezért kiszárad, és a szemizmok elfáradnak. Az ülőfoglalkozás ráadásul azzal is együtt jár, hogy a mozgáshiány miatt a vérkeringésünk lelassul, ez a szemben is így történik, és ettől is romlik a látásélesség. Ezért kell óránként tíz percre felállni a géptől, és megmozgatni a gerincet, a vállat, a nyakat, majd a szemünkkel nagy nyomtatott betűket rajzolni a levegőbe, hogy a szemizmok is tornázzanak.

Mi az a szárazszem-szindróma?

A szárazszem-szindrómát egyre több páciensnél állapítják meg a szemész szakemberek. Tünetei meglehetősen széles skálán mozognak. Kezdve az egyszerű, enyhe diszkomfortérzéstől a viszketésen át egészen a szúró fájdalomig és állandó idegentest-érzésig. Jelentkezhet homályos látás, szemkivörösödés, fényérzékenység, nehezen mozgatható szemhéjak, sőt, érdekes módon olykor könnyezés is, tudtuk meg szakértőnktől.

Szempihentető módszerek

• Ha intenzív koncentrációt igénylő munkát végzünk, 20 percenként tartsunk rövid szünetet. Nézzünk valami távoli tárgyat legalább fél percig, ez rendkívül pihentető a szemnek.

• Tévénézés és számítógépezés közben gyakran, körülbelül néhány másodpercenként kellene pislogni. A szem így nem szárad ki, és a szemizmok pihenhetnek.

• Amikor hosszú odafigyeléssel járó feladatot végzünk, időnként hunyjuk be a szemünket. Pár perc pihenő is sokat számít.

• A kínai orvostudomány szerint a szem és a máj szorosan összefügg, így minden étel és ital, ami árt a májnak, árt a szemnek is. Fontos a „napi többször keveset” elv betartása, ételünk tartalmazzon egyenlő arányban szénhidrátot, fehérjét, zsírokat, vitaminokat és ásványi sókat! A szemnek leginkább a béta-karotin, valamint az C-, E-, B-vitamin és a cink tesz jót.

• A stressz kezelése is fontos a látás karbantartásánál, mert a tartós stressz görcsös állapotot idéz elő a szemünkben, és ennek hosszú távon következményei lesznek. A vérnyomás, a vércukor- és koleszterinszint, valamint a pajzsmirigy kóros működése mind hatással lehet a látásunkra.

• Ha ég a szemünk, áztassunk egy ruhát hideg vízbe, csavarjuk ki, majd tegyük az enyhülést hozó borogatást a szemünkre öt percre. A hideg összehúzza a véredényeket, és a nedvesség is jót tesz a szemnek.

• Feküdjünk hanyatt, és helyezzünk egy-egy uborkaszeletet mindkét lehunyt szemünkre! Három perc múlva cseréljük ki újabb, hideg szeletekre!

Így végezz munkát monitor előtt

dr. Ozsváth Mária
dr. Ozsváth Mária

A számítógép sok munkahelyen napi munkaeszköz, mégis kevés munkáltató van tisztában kötelezettségeivel, amelyek az alkalmazottak egészségvédelmét szolgálnák.

• A képernyő előtti munkavégzés a napi hat órát nem haladhatja meg, és a munkáltatónak kell megtérítenie a védőszemüveg költségeit is.

• A munkafolyamatokat úgy kell megszervezni, hogy a folyamatos képernyő előtti munkavégzést óránként legalább tízperces, össze nem vonható szünetek szakítsák meg.

• A munkáltató kötelessége, hogy a képernyő előtti foglalkoztatás megkezdése előtt, majd ezt követően kétévente, illetve látáspanaszok jelentkezése esetén azonnal elküldje a dolgozóit szemvizsgálatra.

• Nagyon fontos a képernyő megfelelő távolsága. A szemtől legalább 70 centiméterre legyen a monitor! Ha ennél közelebb ülünk, növeljük a szervezetünkben az adrenalin, azaz a stresszhormon termelődését.

• Amennyiben lehetséges, kerüljük a neon fénycsövet, mert pislákolása fokozza a szem megerőltetését. A hagyományos izzó fénye a legjobb, de kipróbálhatjuk a természetes fényt utánzó változatot is. Ez utóbbi különösen ajánlott a szemet túlzottan igénybe vevő munkákhoz.

• Működtessünk párologtatót abban a helyiségben, ahol dolgozunk, mert a száraz levegő fokozza a száraz szem szindróma kialakulásának esélyét.

A napsütés is árt a szemnek

A káros UV-sugárzással szemben csak jó minőségű napszemüveggel tudunk védekezni. A kontaktlencsék egy részét szintén ellátják UV-szűréssel, de ez nem alkalmas a teljes védelemre, vagyis kell mellé napszemüveg.

– A napsütés a szemfenéken olyan oxidatív stresszt képes előidézni, amely meszesedést indít el az éleslátás területén – mondja dr. Ozsváth Mária. – A központi látása ilyenkor kiesik a betegnek, csak a periférikus látás marad meg. Ez az emberek nyolcvan százalékát érinti, és nem lehet gyógyítani.

Éljen a 120 éves Fővárosi Nagycirkusz!Még több az e heti Nők Lapjából:

Hernádi Judit: Mindig féltek tőlem a férfiak! »
D. Tóth Kriszta: Legszépebb lettem »
A mindent elnyelő lepény »
10 dolog, amiért érdemes felnőni… »
 • Kedvenc mesehősöd majd kihúz a bajból »
Éljen a 120 éves Fővárosi Nagycirkusz! »

 

nlc.hírlevél

Iratkozz fel az nlc hírlevelére, és olvasd elsőként a legizgalmasabb híreket!

FELIRATKOZOM

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top

Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

A hét legizgalmasabb cikkei!
Friss sztárhírek itthonról és külföldről
Tudd meg, mit mond a horoszkópod!
Regisztráció

Elfelejtett jelszavad helyett könnyen tudsz új jelszót megadni, ehhez az alábbi lépéseket kell csak követned:

  1. Add meg az alábbi beviteli mezőben az e-mail címed vagy felhasználóneved
  2. A hozzád tartozó címre kiküldünk egy levelet a jelszócseréhez. Ellenőrizd a SPAM mappádat is, ha nem látod pár percen belül a levelet a beérkezettek között.
  3. A levélben kapott linket 24 órán belül lekattintva eljutsz egy felületre, ahol megadhatod az új jelszavad
  4. Jelentkezz be a friss jelszóval

Fiókod törléséhez add meg a jelszavadat:

Itt tudod a jelszavadat megváltoztatni:

Új jelszó mentése