Aktuális

Magyaroknak nincs pénze autóra

Miközben Nyugat-Európában kezdenek lábadozni az autópiacok - egyes országokban a tavalyinál is magasabb eladási számokat látni - Magyarországon csúnyán esik az autóeladás májusban is.

Egyes európai autópiacokon már észlelhetők a krízisből kilábalás első jelei, de nem hazánkban – derül ki a JATO Dynamics, a világ vezető autóipari adatszolgáltatójának legfrissebb, 2009 májusi összefoglalójából.

Májusban növekedésnek indult az európai autópiac, hiszen az április adatokhoz képest 2,4 százalékolt javulva 1,261 millió jármű kelt el. Ugyanakkor a tavalyi évhez képest még mindig jelentős lemaradásban van, 2009 első öt hónapjában 5,9 millió autó kelt el, ami 13,1%-kal gyengébb adat, mint egy éve ugyanebben az időszakban.

A javulásban szerepük van a kormányzati szerepvállalásnak is, számos európai piacon bizonyítottak a roncs-programok. A német új autó eladások például lenyűgöző mértékben, 39,7 százalékkal növekedtek 2008 májusához képest, 20,3%-kal pedig a múlt hónaphoz viszonyítva.  

Megdöbbentő az is, hogy míg tavaly öt hónap alatt 1,3 millió autó kelt el Németországban, addig idén május végéig 1,6 millió. Ezzel persze továbbra is ez Európa legnagyobb autópiaca, amit a francia követ ahol 896 ezer autó fogyott. Németország mellett egyetlen állam, Lengyelország produkált még növekedést (+2,1%).

Magyarország viszont benne van a sűrűjében. A JATO adatai szerint májusban 4581 új személyautót helyeztek forgalomba nálunk, ami 65,3 százalékkal kevesebb, mint a 2008 ötödik hónapjában mért 13 187 darab. Júniusig alig több mint 33 ezer autót adtak el itthon, ami fele a tavalyi teljesítésnek. Ezzel azonban még nincs vége, hiszen nyáron köztudottan csökken a vásárlói kereslet, ugyanakkor az árak is emelkednek, többek között a július elsején életbe lépő új Áfa-törvény nyomán is. Ennek nyomán a 2008-as 152 000 autó után, idén jó, ha összejön nyolcvanezer.

Európa kedvenc márkája továbbra is a Volkswagen, amelyből májusban a tavalyinál is több 150 ezer darab kelt, őt hónapos 676 ezres eladásával azonban még a legnagyobb európai autógyár is mínuszban van. A Top 10-ben azonban egyetlen márka sem tud pozitív számokat felmutatni, a VW még szerencsés is, csak két százalékkal kevesebb autót adott el idén, míg a pl. az Opel -18,6, a Peugeot -17,2, a Renault -21,6 százaléknál jár. Az eladások tekintetében Fordé lett a második hely, az Opel/Vauxhall pedig visszaszerezte harmadik helyét a FIAT-tól.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top