Aktuális

Egy nagyhatalom rövid története

Egy kozmetikai nagyvállalat, amelynek termékeit a hazai vásárlók is jól ismerik és szeretik, és egy szinte mesebeli történet, amelyről eddig nem sokat tudtunk. Az idén 100 éves L’Oréal megérdemli, hogy Nosztalgia rovatunkban az ő sikertörténetüket mutassuk be.

Jóllehet a nagyvállalat termékei – a Monsavontól a Garnier-ig – mind ez ideig öt generáció mindennapjait tették szebbé, idén 100. születésnapját ünnepli (Magyarországon is már 15 éve használjuk kozmetikumait), a nagyközönség mégsem ismeri azt a hihetetlen történetet, amely során egy átlagos egyszemélyes kisvállalkozás Franciaország gazdaságának koronaékszerévé vált. Ez a sikertörténet egyúttal a modern szépség sikertörténete is.

Siker és reklám

Minden az alapító, Eugéne Schueller laboratóriumában kezdődött...
Minden az alapító, Eugène Schueller
laboratóriumában kezdődött…

A történet egy self-made mannel kezdődik, aki keményen megdolgozott azért, hogy jobb körülmények között élhessen. Ő nem más, mint Eugène Schueller, egy elzászi cukrász 1881-ben született fia, aki egyszerre kezdte az iskolát és az inaskodást. Gyerekkorában reggelente kivajazta a tortasütő formákat, majd elindult az iskolába. Később egy időben lett munkás és egyetemi hallgató. A Kémiai Intézetben évfolyamelsőként végzett. Eugène Schueller hamar megérezte, hogy a szépségipar szakemberei a kémia felé kezdenek kacsingatni, ezért kémiai laboratóriumát saját konyhájában állítja fel, ahol megkezdi a haj világának felfedezését. 1907-ben innen kerülnek ki szintetikus hajfestékei, köztük a L’Auréale, amelyet egy akkor divatos frizuráról nevez el, és amely későbbi cégének is a nevét adja majd. Éjszaka kutat és kivitelez, nappal pedig termékeit árulja a fodrászoknak. 1928-ban befut az első gyors oxidációs hajfesték feltalálásával – korábban a hajfestés órákat vett igénybe –, és forradalmasítja a fiús frizurát. Az Ambre Solaire-t, az egy tengerparti napszúrás által ihletett naptejet a fizetett szabadság bevezetésének évében hozza kereskedelmi forgalomba.

1936-ban Eugène Schueller már Rolls-Royce-szal közlekedik, Párizsban van gyára, és ezer alkalmazottat foglalkoztat. A II. világháborút követően szélsőjobboldali nézetei miatt kellemetlen időszak következik – akárcsak Coco Chanelnél –, de végül is az ellenállásban való részvétele miatt szabadlábra helyezik. Így aztán Eugène Schueller feltartóztathatatlanul halad előre, és mintha a jövőbe látna, a higiénia ügye érdekében folytatott harcába bevonja a reklámot is. Ekkor még egyáltalán nem volt természetes Franciaországban (sem), hogy mindennap fürödjenek az emberek. E célból alapítja meg 1945 után a Votre Beauté női magazint, amelynek barátja, François Mitterand lesz az igazgatója. A reklám iránti érzéke immár szakértelemmel párosul, újszerű termékei kivitelezését gondosan kidolgozzák. Az ötvenes években, amikor a jólét első jelei jelentkeznek, Eugène Schueller hihetetlen sikert ér el az első, nagyközönség számára megalkotott hajfestékkel, a RégéColorral, amelyet bárki használhat otthon is. Egész Franciaország énekli hajmosás közben a reklám rigmusát.

A terjeszkedés időszaka

Egyszerre népszerűsítették a fiús frizurát és az újfajta L'Oréal hajfestéket a '20-as évek végén
Egyszerre népszerűsítették a fiús
frizurát és az újfajta L’Oréal
hajfestéket a ’20-as évek végén

De hogyan lehet egy ilyen sokoldalú géniusz utódlásáról gondoskodni? A L’Oréal sikerét a stabilitásra alapozta, ami annak köszönhető, hogy mindvégig családi vállalkozás maradt: a legnagyobb részvényes még napjainkban is Liliane Bettencourt, az alapító Eugène Schueller lánya. A stabilitás továbbá annak is köszönhető, hogy a vállalat vezetői hosszú távra rendezkednek be a cégnél. Schueller fedezi fel François Dalle-t, akit néhány évvel később igazgatóvá nevez ki. 1957-től kezdődően ő az, aki ezt a fodrászatra specializálódott kisvállalatot egy minden kozmetikai szegmensben jelen levő multinacionális céggé alakítja. Dalle ütőképes vezetőket nevel, és ezzel egy időben előre látja, mik lesznek a sztártermékek – mint például az Elnett hajlakk –, amelyek a nagyközönség számára is lehetővé teszik azt a fajta szépségápolást, amely korábban csak a szakmabeliek privilégiuma volt. 1963-ban előnye megnövelése érdekében, Dalle biológiai laboratóriumokat alapít, amelyekben egy addig még senki által nem kutatott terület összes aspektusát vizsgálják, ami nem más, mint a bőr… A Lancôme, majd a Biotherm felvásárlásával a L’Oréal a testápolás, valamint a parfümök specialistájává is válik. Ez a terjeszkedés csökkenti a kockázatot, mivel növekszik a cég márkakínálata, amely már gyógyszertárakban, parfümériákban és szupermarketekben is kapható és különböző anyagi helyzetű vásárlók számára is elérhető lesz. A módszer jól bevált, nem is kell változtatni rajta. Amikor François Dalle 1984-ben távozik posztjáról, a L’Oréal már a szépségipar világvezető cége.

A következő vezetőnek, Charles Zwiaknak köszönheti a L’Oréal a kutatási potenciálját. A drákói minőség-ellenőrzési szabályokat ő állította fel, a laborokat példaértékű rendszerbe foglalta.

Lindsay Owen-Jones – akinek az angol királynő nemesi címet adományozott – 1988-tól 2006-ig áll a cég élén. Az ő érdeme az óriási földrajzi terjeszkedés. Többek között felvásárolta az amerikai Maybelline-t, hogy világelső dekorkozmetikai márkát kreáljon belőle. A sokoldalú szépség gondolatát álmodta meg, és megalkotta a világszlogent: „LOréal, mert megérdemlem.”

Jean-Paul Agon két éve áll a vállalat élén. A L’Oréal ma 3000 kutatót foglalkoztat, és folyamatosan jelenik meg a piacon új termékekkel, amelyek uralják az egész szektort. Ezzel egy időben kutatóközpontokat alapít – a kínai vagy az afrikai haj és bőr tanulmányozására –, ahol a világ sokszínűségét kutatják. Sztárokat vonultat fel – Beyoncé, Penélope Cruz –, hogy közvetítsék a világnak a cég szépségüzenetét.

Liliane Bettencourt, aki hosszú ideig volt a világon a leggazdagabb nő (a Forbes magazin rangsora szerint ma már csak a 2. helyezett), s aki még mindig az egyik legadakozóbb, hiszen mintegy 30 millió eurót adományoz évente orvosi kutatásra, gondosan vigyáz a francia luxus admirálisi hajójára, hogy a válság viharát is mintaszerűen vészelje át.

Lélektánc

A L’Oréal a 100. születésnapot a világon mindenhol ugyanazon a napon, június 4-én ünnepelte. A rendezvényt nem a pompa, hanem a jótékonykodás jellemezte – minden leányvállalat ezen a napon mutatta be jótékonysági programját.

A L’Oréal Magyarország Bozsik Yvette táncszínházának produkcióját támogatja, melyben az ország legkiválóbb táncosai fantasztikus teljesítményt nyújtva vak és mozgássérült táncosokkal együtt lépnek fel. A Bozsik Yvette rendezésében készült táncelőadás célja egy olyan koreográfia létrehozása, melyben ép mozgásúak és mozgássérültek találkozhatnak a művészi felfedezés, az egymástól és egymás segítségével való tanulás céljából, annak érdekében, hogy felülvizsgálják egymásról alkotott nézeteiket, előítéleteiket.

A produkcióhoz Jean-Philippe Heritier svájci zeneszerző komponált kifejező zenét.

Ez a produkció a legnagyobb elismerést érdemli, ezért is döntött úgy a L’Oréal, hogy széles körben ismertté teszi, és országos turnét szervez számára.

Lélektánc táncelőadás-turné 2009

szept. 26., 15 óra – Pécsi Nemzeti Színház, Kamaraterem

szept. 29., 19 óra – Debrecen, MODEM, 4026 Debrecen, Baltazár Dezső tér 1.

okt. 1., 19 óra – Sopron, PRO KULTURA Művelődési Ház

okt. (egyeztetés alatt), 19 óra – Békéscsaba, Békés Megyei Jókai Színház, 5600 Békéscsaba, Andrássy út 1.

nov. 4. 19 óra – Miskolc, Miskolci Nemzeti Színház, „Csarnok” terem, 3525 Miskolc, Déryné u. 1.

nov. 12., 19 óra – MILLENÁRIS TEÁTRUM, 1024 Bp., Kis Rókus u. 16–20.

nov. 13., 19 óra – MILLENÁRIS TEÁTRUM, 1024 Bp., Kis Rókus u. 16–20.

 

Gombos Edina: Miranda tiszta apja! Még több az e heti Nők Lapjából:

Gombos Edina: Miranda tiszta apja! »
Le tudunk válni a babáról? »
Hó végére palacsintát! »
A donorbaba nagyon is saját! »
Mi teszi az úriembert 2009-ben? »
Balinéz nők a világválságban »

 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top