Aktuális

Nem élünk a vásárlói jogainkkal

Egy nemzetközi felmérés eredményei szerint a fogyasztóknak csak mintegy harmada él a vásárlói panasz lehetőségével, ha a vásárolt termékkel problémája van. A vizsgált országok közül a dél-amerikai fogyasztók reklamálnak a leggyakrabban, az ázsiaiak pedig a legritkábban.

Az Ipsos Reid 23 országot vizsgáló felmérése szerint nemzetközi szinten látványos eltérések tapasztalhatók a fogyasztói tudatosságot illetően. A 23 ezer válaszadó megkérdezésével készült kutatás szerint bár a fogyasztók átlagosan 38 százaléka élt a vásárlói panaszhoz való jogával az elmúlt egy évben, az egyes nemzeti arányok erősen eltérnek egymástól – írja az ELTE Társadalomtudományi Karának hírlevele.

A vizsgált országok közül három latin-amerikai állam lakosai hajlanak leginkább arra, fogyasztói jogaikat érvényesítsék. Brazíliában a válaszadók 65, Mexikóban 56, Argentínában 49 százalékuk mondta, hogy az elmúlt egy évben reklamált, ha olyan terméket vásárolt, amelyik nem felelt meg az elvárásainak. Ugyanakkor, míg a latin-amerikai fogyasztók átlagosan 57 százaléka érvényesítette fogyasztói jogait, addig ez az arány az ázsiai régióban csak 30 százalék körül mozgott. A kínai és dél-koreai megkérdezettek 32, az oroszok 18, a japán fogyasztók alig 17 százaléka reklamált. Ez utóbbi arány egyébként a vizsgált 23 ország közül a legalacsonyabb.

Nemzetközi szinten is magas volt a panaszosok aránya Indiában és Csehországban, ahol a megkérdezettek 47 százaléka élt ezen jogával a vizsgált időszakban. A fejlett ipari országok közül Európában Spanyolországban és Nagy-Britanniában, a tengerentúlon pedig Kanadában és az Egyesült Államokban éltek a legtöbben a reklamáció lehetőségével. Az elmúlt tizenkét hónapban a spanyolok 46, a britek 45, az észak-amerikaiak 44 százaléka reklamált egy-egy vásárlást követően.

A nemzetközi átlag körül mozgott a panaszosok aránya Ausztráliában, Olaszországban, Franciaországban, Svédországban, Hollandiában és Németországban is. Elmaradt viszont az átlagtól a belgák, a lengyelek, a törökök és a magyarok reklamáló kedve. Belgiumban a fogyasztók 29, Lengyelországban 26, Törökországban 22, Magyarországon csak 25 százaléka élt a vásárlói panaszhoz való jogával.

nlc.hírlevél

Iratkozz fel az nlc hírlevelére, és olvasd elsőként a legizgalmasabb híreket!

FELIRATKOZOM

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top

Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

A hét legizgalmasabb cikkei!
Friss sztárhírek itthonról és külföldről
Tudd meg, mit mond a horoszkópod!
Regisztráció

Elfelejtett jelszavad helyett könnyen tudsz új jelszót megadni, ehhez az alábbi lépéseket kell csak követned:

  1. Add meg az alábbi beviteli mezőben az e-mail címed vagy felhasználóneved
  2. A hozzád tartozó címre kiküldünk egy levelet a jelszócseréhez. Ellenőrizd a SPAM mappádat is, ha nem látod pár percen belül a levelet a beérkezettek között.
  3. A levélben kapott linket 24 órán belül lekattintva eljutsz egy felületre, ahol megadhatod az új jelszavad
  4. Jelentkezz be a friss jelszóval

Fiókod törléséhez add meg a jelszavadat:

Itt tudod a jelszavadat megváltoztatni:

Új jelszó mentése