Filippa Hamilton huszonhárom éves, százhetvenhét centiméter magas, és ötvennégy kiló. Nádszálkarcsúnak mondanánk, ha az életben találkoznánk vele, azonban valószínűleg nem mindenki látja őt soványnak, hiszen a Ralph Lauren cég legutóbbi reklámfotóján szinte gebévé retusálták: a teste annyira cérnavékony lett a fotoshoppal átdolgozott képeken, mintha gyereklány volna – a melle viszont nőiesen telt maradt. A manipulált felvételeken a modell feje szélesebb, mint a dereka… Természetesen látszik a képeken, hogy utólagos manipuláció történt, ám a felvételek elegendőek voltak ahhoz, hogy újra fellángoljon a vita: szükséges-e csontsovány modelleket alkalmaznia a divatvilágnak? Az ügy pikantériáját fokozta, hogy Hamilton, miután kitört a botrány, elárulta: már nem dolgozik a divatcégnek. Állítása szerint azért bocsátották el, mert a kívánalmakhoz képest túlsúlyos, ám ezt a cég cáfolta: szerintük az volt a szakítás oka, hogy Filippa nem tartotta magát a szerződésében előírtakhoz.
|
|
„Szörnyű volt látnom a retusált képeket – nyilatkozta a modell az esetről. – A manipulált fotókon a testem betegesen sovánnyá vált, és ez azt sugallhatja a nőknek, hogy így kellene kinézniük. Ez pedig súlyos tévedés!”
Éretlenek a kifutón
Tóth Ali, a Marie Claire magazin divatszerkesztője elmosolyodik, amikor Filippa Hamilton esetét említem neki, és rögtön közli: teljesen egyértelmű, hogy az említett fotón manipulálták a modell méreteit, talán éppen azért, hogy foglalkozzanak vele az emberek.
– Tény, hogy minél soványabb valaki, annál jobban mutatnak rajta a ruhák – szögezi le a divatszerkesztő. – Azonban már jó tíz éve biztosan nem alkalmaznak a divatházak anorexiás lányokat modellnek. A mai modellek inkább „csak” nagyon fiatalok, még nem értek nővé, és ezért vékonyak. Éretlen a testük, kislányos az arcuk… így mutatnak jól a fotókon. Ezt az egészet nem kell véresen komolyan venni: a divatvilág egy nagy show, ahol el kell adni a termékeket. A szépségideál az elmúlt évek-évtizedek alatt sokat változott, és a modellek külseje nem mindig passzol az átlagemberek ízléséhez. Jó hír, hogy vannak kevésbé csontos lányok is a szakmában: például a magyar, de külföldön sikeressé vált topmodell, Mihalik Enikő kifejezetten formás. A divatlapok olvasói egyébként általában nem a modellt, nem is csak magát a ruhát, hanem az összhatást nézik…
|
|
A Marie Claire magazin főszerkesztője, László Krisztina azt meséli, amikor az első munkanapját töltötte a lapnál, azonnal szembetűnt neki egy fotó, amely egy csontsovány modellt ábrázolt. Nevetve meséli, hogy rögtön kivette a képet a lapból, mert azt gondolta, a teltebb, vagyis az átlagoshoz jobban közelítő méretű nőkön is jól mutathatnak a ruhák.
– Én voltam leginkább meglepve, amikor nemrégiben a Fashion Daysre, vagyis a magyar divattervezők éves divatbemutatójára készülve csak egyetlen tervezőnél találtam akkora (38-as méretű) ruhát, amely jó volt rám – folytatja a főszerkesztő. – Tudom, hogy a kifutóra szánt darabokat többnyire 32-34-es, esetleg 36-os méretben készítik, hiszen ez nem konfekcióruházat, és természetesen a vevőknek megvarrják később megfelelő méretben őket, mégis sokkolt egy kicsit, hogy alig találtam magamra ruhát a tervezőknél, holott úgy gondolom, átlagos a méretem. Persze egyetértek kollégámmal, Alival: a divatbemutatók világa, a divatfotók egy nagy „show” részei. Mi a Marie Claire olvasóinak mégis inkább a kortalan, esztétikus nőt szeretnénk bemutatni, aki nem csontsovány, de nem is elhízott, aki ad magára, de a legfontosabb, hogy harmóniában van önmagával, természetességre törekszik, és pozitív a kisugárzása… Az a tapasztalatom, hogy az olvasók az exkluzív divatoldalakat szívesen nézegetik, álmodoznak az ott látott ruhákról, de azután ellapoznak a praktikus, szolgáltató oldalakig, és onnan, olcsóbban, hétköznapibban állítják össze a ruhatárukat. Így fér meg egy magazinban az álom és a valóság…
Önbizalom: a férfitől, aki végigcsókolja a nő testét
Akovács Éva, a Wellness magazin főszerkesztője |
A természetesség az egyik fő irányzat a nők körében. A hazai Wellness magazinban egy ideje rendre találkozhatunk olyan egészséges, átlagos méretű „hús-vér” nőkkel, akik vállalják és szeretik a testüket.
– A Wellness az egyetlen hazai magazin, amely felvállalt egy ilyen rovatot – mondja Akovács Éva főszerkesztő. – A hozzánk érkező pozitív visszajelzésekből leszűrtük, hogy sok olvasónk szeretne a testén változtatni. Az említett oldalakon átlagnőket mutatunk be fehérneműben vagy félmeztelenül, úgy, hogy a velük készült interjúban elmondják, mit tartanak „szépséghibájuknak”, és mit szeretnek a testükben. E rovat üzenete egyértelműen az, hogy apróbb „hibákkal”, egy kis hájjal vagy vastagabb térddel is lehet valaki vonzó, pozitív kisugárzású. Annak örülök a legjobban, hogy folyamatosan érkeznek a jelentkezők, akik szeretnének bemutatkozni ebben a rovatban: hiszen ez azt jelenti, hogy ezeknek a nőknek valaki táplálja az önbizalmát. Biztos, hogy egy ilyen nő mögött ott áll a háttérben egy férfi, aki rendszeresen végigcsókolja a testét, mert őt tartja a legszebbnek a világon!
Dr. Törőcsik Mária közgaz- dász, trendkutató |
Dr. Törőcsik Mária közgazdász és trendkutató azt mondja, meghatározó, hogy a divatot irányító magazinokban kik jelennek meg, mivel-kivel akarnak (és tudnak) azonosulni az olvasók. Míg egy olvasói oldalon jól mutatnak a teltebb hölgyek, vagy azok, akik nem teljesen „hibátlanok”, más a helyzet a profikkal, vagyis a divatcégekkel.
– Be lehetne hozni a divatvilágba teltebb modelleket is, de azt gondolom, akkor lenne sikeres ez az igyekezet, ha valamiféle extra üzenetet közvetítenének az olvasó felé: például különös kisugárzást, életörömöt – mondja a trendkutató. – Hiszen az kevés, hogy a vékony modelleket teltebbekre cseréljük, mert az elmúlt években hozzászoktunk: a ruhákat sovány nők „adják el”. Az viszont nagyon fontos, hogy a fogyasztók ma már egyre kritikusabbak. Nem tudom, mi az igazság Filippa Hamilton elbocsátásával kapcsolatban, de ha esetleg tényleg a testsúlynövekedése áll a háttérben, akkor a fogyasztók ezt akár rosszul is fogadhatják. Ma már a blogok, internetes fórumok a fogyasztói véleményeket is befolyásolják, és ha egy cég elbocsátana egy egyébként átlagos alkatú modellt, az még fogyasztói bojkotthoz is vezethetne.
Önnek mi a véleménye: szeretne-e teltebb alkatú modelleket látni a divatlapokban vagy az újságok divatoldalain? Véleményét az e.fejos@sanomabp.hu e-mail címre várom.