Kell-e téli gumi?
Ha valaki garantálja, hogy nem lesz csapadék, pára, ér, pláne hó és jég, akkor maradhatna a nyári, de az élet nem ilyen egyszerű. A téli abroncs mintája és anyaga egészen más, mint a nyárié. A futófelületben lévő lamellák segítik az öntisztulást hóban és karomként kapaszkodnak az útba. A lágyabb gumikeverék akkor is megőrzi jó tapadását, amikor a magasabb hőmérsékletre tervezett nyári megmerevedik, mintha műanyagból volna.
A biztonság pénzbe kerül. Biztonsági öv, légzsák, ABS, övfeszítő nélkül is olcsóbb volna az autó, de ezt mifelénk nem kockáztatják meg a törvényalkotók és az autógyárak. Egy nyári és egy téli garnitúrát cserélgetve a többletköltség elenyésző, mert mindkettő tovább tart.
Hány téli gumit vegyek?
Lehetőleg négyet, mert ha csak az egyik keréken rosszabbul tapadó abroncs van, az fogja meghatározni autónk viselkedését. A leggyengébb láncszem, ugye. Ha csak kettőre van pénz, akkor inkább a hátsó kerekekre tegyük őket, hiába hajt elöl a legtöbb mai autó.
Jobb elakadni vagy el sem indulni, mint kifarolva a szembe jövő Kamaz alá perdülni a hátsó nyári gumikkal. Ha a kocsi hátulja tör ki, az zárt pályán igen szórakoztató, de közúton veszélyes. Tehát négyet érdemes venni, és inkább a legolcsóbb télit, mint semmilyet.
Megéri a drágább?
Kevésbé ismert és méltán híres gumimárkák termékei között többéves használatra vetítve minimális a különbség.
Darabonként 11 illetve 16 ezer forintos gumikkal a köztük lévő húszezer forintot négy évre elosztva havi 417 forint a többletköltség. Arról nem beszélve, hogy a nevesebb abroncs talán hosszabb ideig is bírja.
Ezek azonban csak irányok, a legutóbbi ADAC téligumiteszt is bebizonyította, hogy a jutányos portékák között is akadnak igen nívósak. Viszont az is tény, hogy a prémium gumimárkák rendszeresen jó eredményt érnek el, ezúttal is a legjobbak között végeztek.
Újrafutózott esetleg használt gumit?
Egyiket sem javasoljuk, hiába tűnnek olcsóbbnak. 7-9 ezer forintért már kapni új téli abroncsot, ha elosztjuk az egy garnitúrán elérhető megtakarítást 4-5 éves használatra, havonta pár száz forintos különbség jön ki. Az autózással járó többi kiadás mellett aligha számít, hogy havonta 357 forinttal több vagy kevesebb van-e a családi kasszában, viszont egy előélettől mentes, garantáltan új, nem sérült gumira bízzuk az életünket.
Ha érdekel, mikor érdemes váltani és persze mennyit lehet spórolni, kattints ide!