Aktuális

Barátaink vesznek rá az ivásra

Az alkoholfogyasztás a társas élet, a szórakozás, a szabadidő eltöltésének szerves részeként van jelen az életünkben: a fiatal felnőttek közel harmada társaságban a barátai győzködésére fogyaszt alkoholt, s e tekintetben a férfiak befolyásolhatóbbak, mint a nők - ez derült ki egy közelmúltban lezárult kutatássorozatból, amely a fiatal felnőttek alkoholfogyasztási szokásait, ezen belül a közösség befolyásoló erejét vizsgálta.

Az Európai Ifjúsági Kutató-, Szervezetfejlesztő és Kommunikációs Központ (EIKKA), egy médiacsoporttal, egy fesztiválok szervezésével foglalkozó céggel, valamint egy sörgyártó céggel összefogva készítette el a nyári fesztiválokra időzített kutatást: a szakemberek az interneten és a fesztiválok helyszínén is gyűjtöttek adatokat. A kutatás eredményeiből többek között kiderült, hogy a megkérdezett magyar fiatalok számára az alkoholfogyasztás egyszerre jelent előre kódolt cselekvést és mintakövetést, mivel a fiatalok társadalmi és családon belüli szocializációjában az alkoholfogyasztás elfogadott társadalmi jelenségként rögzül.

A valamivel több, mint 1000 feldolgozott online kérdőív és a két tucat fesztiválhelyszíni interjú válaszaiban az alkoholfogyasztás leggyakoribb indokai között a lazább, kellemes hangulat megteremtése, a gondűzés, és a társasághoz való alkalmazkodás szerepelt. Az alkoholfogyasztás a válaszadók 28%-ának számára a társas viselkedési kényszer eredménye. Ugyanakkor a befolyásolhatóság pozitív hozadékaként jelentkezett, hogy a nyilatkozók többsége (63%) külső figyelmeztetésre abbahagyja az alkoholfogyasztást.

További pozitív jelenségként értékelhető, hogy a válaszadók kétharmada (67%) mértéktartónak vallja magát: saját bevallásuk szerint éppen csak annyi alkoholt fogyasztanak, hogy kissé ellazuljanak. Ennél többet jelent az italozás a fennmaradó egyharmad (33%) számára, enyhébb vagy akár erősebb fokú ittasságot, részegséget okozva. Az eredmények rámutattak arra is, hogy az adott szituáció jelentősen befolyásolja az elfogyasztott alkohol mennyiségét, az alkoholfajta kiválasztásában pedig két tényező játszik kulcsfontosságú szerepet: egyrészt a már ismert italok élveznek előnyt, másrészt fontos a jó minőség, ugyanakkor a többség számára (80%) nem játszik különösebb szerepet az, hogy éppen milyen alkoholfajták szerepelnek a reklámokban.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top