nlc.hu
Aktuális
Trabant, Wartburg: mi lenne velük?

Trabant, Wartburg: mi lenne velük?

Húsz éve egyesült újra Berlin két fele, húsz éve dőlt el - bár akkor erre még nem mertünk volna nagy összegben fogadni -, hogy a Trabant, Wartburg, MZ, IFA megy a történelem süllyesztőjébe. De ha nem így lett volna?

A Fal ledöntésének huszadik évfordulója nem mindenki számára öröm, boldogság. Még ma is minden nyolcadik német visszaállítaná a berlini falat, ha tehetné. Az FN híre nyomán elkezdtünk spekulálni: mi lett volna, ha le se dől? Persze kizárólag a mi perverz autóközpontú szemszögünkből vizsgáltuk meg a kérdést.

A KGST nagy német márkái, a Trabant, Wartburg, IFA, MZ, Simson mára jobbára mind halottak. Nem csoda, a keletnémet motorizáció története eleve egy halálra ítélt fogalommal kezdődik. Egy dán befektető, bizonyos Jorgen Sjkafte Rasmussen zschopaui gyárában 1917-ben kezdődött meg a járműgyártás, mégpedig az első DKW autóval. Tudják, minek a rövidítése a DKW? DampfKraftWagen – vagyis gőzhajtású autó. A gőzgép hamar eltűnt a gyár járműveiből – a név viszont sokáig megmaradt.

Trabant – a valóság

Jelenleg a modellautókat gyártó Herpa szorgoskodik a Trabant felélesztésén. A sajtóban az eddig bemutatott makettel illetve a szeptemberben a Frankfurti Autókiállításon látott prototípussal is tarolt a cég, de a médiafelületek kérészéletű uralásán kívül nem sokat hallani a projektről.

Sok víz lefolyik az Oderán, amíg szériaautó lesz az elektromos hajtású Trabant nT-ből, ha akad, aki finanszírozza a márka újraélesztését.

Trabant – mi lehetett volna?

Ki tudja, talán, ha megmarad az NDK, az autóipari környezetvédelmi előírások mára még szigorúbbak lennének, int a Szabad Világban – csak nem hagynák az apparatcsikok, hogy a kék füst beszivárogjon mindenhova!

Kétszer kettő néha öt, hallom lelki füleimmel a jelszót, és elképzelem, hogy az elektronika és a katalizátorok elképesztő fejlődésével sikerült volna kitalálni a kis lökettérfogattal is hatalmas teljesítményt elérő, tiszta üzemű tömegautót a szocialista út dicsőségére. Két ütem, két henger, EURO-5 szabvány!

És a mégsem jönne be a két ütem? Lehetnének Wankel-Trabantok! Mint minden valamirevaló autógyártó, a Trabant is kísérletezett annak idején bolygódugattyús motorral, 603-as kódnéven futott a projekt. Ugyan a megkapóan másmilyen elven működő, ám folyamatos tömítetlenségi problémákkal küszködő konstrukciót mára a Mazdán kívül mindenki elvetette, talán épp ezért kaphatna új erőre egy izomból nyomott üzletpolitikát folytató diktatórikus rendszerben.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top