Körvonalazódnak a General Motors tervei az Opellel és európai üzemeivel kapcsolatban. Nick Reilly, az Opel új elnöke december közepére ígért állásfoglalást az üzemekkel kapcsolatban, de már nyilvánosságra kerültek fontos részletek.
Reilly a kilencezer fős leépítésen belül 4500-5400 álláshely megszüntetését tartja szükségesnek Németországon belül. Ez azt jelenti, hogy a GM nem zár be egyetlen Opel-gyárat sem a négy német üzemből, ami azonban a fölösleges gyártókapacitásokat tekintve indokolt lehetne.
SX4-konkurens menti meg a belga üzemet?
Úgy tűnik fel, hogy a vesztes az antwerpeni gyár lesz, amelyre bezárás várhat. Ha azonban a GM ide telepíti a készülő kis szabadidő-autó, egy Suzuki SX4-méretű új modell gyártását, akkor a belga üzem túlélheti a gyártókapacitás szűkítését a mostani létszám harmadának elbocsátásával.
Szentgotthárdon biztosak a munkahelyek?
Franz szerint ugyanez a helyzet Szentgotthárddal, ahol megmaradnak a munkahelyek. Itt jelenleg 640 alkalmazott dolgozik, a nyugat-magyarországi határvárosban 1,6 és 1,8 literes benzines motorok készülnek. Az Őrségben váltófelújítással is foglalkoznak a szakemberek, a garanciális időszakon belül elromló kézi sebességváltók javítását, felújítását végzik itt.
Szentgotthárd előnye a nyugat-európainál alacsonyabb bérszínvonal, a kedvező termelési költségek mellett a rugalmasság.
A gyár négy műszakban képes termelni, amit nem 4×8, azaz 32 órás munkanapként kell elképzelni, a negyedik műszak a hétvégi pihenőnapok hétköznapra történő áthelyezésével sakkozható ki.
Az üzem előnye az egyes gyártósorok (pl. főtengely, hajtókar, hengerfej) flexibilis működtetése, a megrendelések függvényében.
Az autóipar válsága miatt a gyártósorok jelenleg kapacitásuknak több mint felével üzemelnek. Tavaly a 120 fő kölcsönzött munkaerőből 80 embertől vált meg a gyár, idén nem volt újabb leépítés – tudtuk meg Légrádi Edittől, a gyár szóvivőjétől.