2010 januárjától a biztosítók csak abban az esetben fizethetik ki a sérült gépkocsi javításának teljes, bruttó összegét, ha a bemutatott számla tartalmazza a munkálatok megnevezését, anyagköltségét, munkadíját és a fizetendő áfát is. Az Országgyűlés költségvetési bizottságának módosító indítványát hétfőn fogadták el.
Ha a károsult nem a fentieknek megfelelő számlával jelentkezik, a biztosító csak a javítási költségek nettó összegét vagy az értékcsökkenés összegét téríti meg. A változtatásra az előterjesztők szerint azért van szükség, mert ezzel csökkenthető a szürke, illetve a fekete gazdaság szerepe, ugyanis “a károsultaknak elemi érdeke lesz, hogy a gépjárműben keletkezett károkat szakszervizben javítsák meg, és az egyéb módon történő javítást elkerüljék” – írják.
További újdonság, hogy a biztosítóknak jelenteniük kell a közlekedési hatóság felé, ha az előírt feltételek miatt a gépjármű közlekedésre alkalmatlannak tekinthető. Ezután műszaki vizsgálat alá vonják a járművet, hogy megállapítsák, a biztosító értékelése helyes volt-e.
A kártérítési összeg a műszaki eljárás után fizethető ki, de csak akkor, ha a gépjármű alkalmas a közlekedésre, vagy ha alkalmatlan, de ideiglenesen vagy véglegesen kivonták a forgalomból. Ha a műszaki vizsgálathoz nem járul hozzá a károsult, csak előleget kaphat, ezzel is arra ösztönöznék az autósokat, hogy a sérült gépjárművet megfelelően javíttassák.