Aktuális

Drágán spórol a dízel

Pár éve ámulva vezettük a 315 lóerős S80-at, a V8-as motorral a Volvo felzárkózott a német konkurensekhez. A világ nagyot változott, most a minél alacsonyabb szén-dioxid-emisszióval lehet villogni. De nem lehet, hogy a Volvo túl messzire ment az 1,6 literes dízellel?

Sorhat és V8 helyén

Ilyen kis motort ekkora autóban még sosem láttunk. A soros hathengeres és V8-as motorokra méretezett orrban szinte elveszik a tucatnyi más autóban is bevetett dízelmotor.

A PSA Peugeot Citroën és a Ford közös motorja univerzális masina, bármilyen autóban jó. Találkozni vele a Suzuki az SX4-ben, hajtja a Peugeot 207-től a Citroën C5 kombiig a legtöbb francia típust, a Ford továbbadta a Mazdának és a Volvónak.

CO2-ben a legjobb

A svédek az S80-V70 modellekben is megkockáztatták az ezerhatos dízelt, ami szén-dioxid-kibocsátásban és fogyasztásban a legkedvezőbb értékeket ígéri a felső középkategóriában. A tulaj csökkentheti ökológiai lábnyomát, kevesebbet tankol és nem terheli annyi CO2-vel a légkört, ami valószínűleg felelős a globális felmelegedésért és annak drámai következményeiért.

De felgyorsult és eldurvult világunkban ki akar kiszolgáltatva lenni egy nagynak és erősnek tűnő, de alulmotorizált autóban? Mai eszünkkel ez a kérdés hamar felmerül, de nem volt ez mindig így.

Apró, de életteli motor

1994-ben az Audi az 1,9 TDI-vel lepte meg a világot az akkori A6-ban, és senki nem kesergett a 90 lóerő vagy a 202 Nm miatt. Húsz-30 éve a Mercedesnél is volt keletje a 200 D-nek, pedig annak mozgására gázadással nemigen lehetett hatni.

Az S80-ban egyedül elinduláskor szenved a kis motor. Szolid gázzal nehezen lendül mozgásba a nagy test, lendületes rajthoz fogyasztani kell a kuplungot, mintegy kezdő. Fekvőrendőrökön is vigyázni kell, kettesben nem lehet csak úgy felengedni a kuplungot.

És itt meg is szűntek az apró dízellel szembeni fenntartásaink. Nyilván nem törtet olyan letaglózó erővel, mint egy D5, de kimondottan harmonikus vele az autó. Négyhengeres dízel létére a motor olyan finoman jár, mintha fűtőtesten olvadozó margarinba ágyaznák.

Ha tudni akarod, mitől képes öt liter alatt fogyasztani egy ekkora autó, kattints!

 

 

 

 

 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top