A játék célja nem csupán a szórakoztatás, hanem a tanítás is, hivatalosan edutainment-nek hívják ezt a műfajt. Miközben a rejtvényeken töri a fejét a játékos, óhatatlanul ráragadnak a megszerzett információk, és elsajátítja a különféle érdekes és hasznos programok kezelését. A nulladik feladathoz, amely már le is zárult, a Microsoft csillagvizsgáló szoftverét, a Worldwide Telescope-ot kellett igénybe venni.
A játék egyébként valós eseményeken alapul, az 1700-ban, Brazília partjainál elsüllyedt hajót a magyar Octopus Tengeri Régészeti Kutató Egyesület tárta fel, ők szolgáltatták a játékhoz a tudományos anyagokat és információkat – a Nemzeti Tankönyvkiadóval karöltve. Magát a játékot az Egyszervolt.hu csapata fejlesztette, a technológiai hátteret pedig a Microsoft biztosította.
Összesen 25 feladatot kell megoldani, amelyek folyamatosan kerülnek fel a Tengernyi Kaland honlapjára. A játékba később is be lehet csatlakozni, és visszamenőleg is meg lehet oldani a korábbi feladatokat. Célszerű azonban folyamatosan részt venni, ugyanis a legjobb és legkitartóbb játékosok megkapják a lehetőséget, hogy egy brazíliai tengeralatti kutatóberendezést irányítsanak.
A kaland egyben országos verseny is. A játékosok egy rövid regisztrációt követően pontgyűjtő játék részeseivé válhatnak, és a legtöbb pontot gyűjtő játékosok nyereményeket kapnak. Az egyéni győztes az lesz, aki a legtöbb pontot gyűjti, az iskolák versenyét az nyeri, ahonnan a legtöbb elszánt játékos érkezik. A nyeremények között százával szerepelnek kisebb ajándékok – könyvek, tankönyvek, mozijegyek, számítógépes kiegészítők –, a főnyeremények pedig: Microsoft Xbox 360 játékkonzol Kinect érzékelővel, Intel Learning Series Classmate PC és Promethean digitális tábla.
A játékot Cseh László, úszó világ- és Európa bajnok, olimpikon indította el a Fővárosi Állat- és Növénykert Akváriuma mellett. Amint a sportoló elmondta, maga is szívesen játszik, a Tengernyi kaland pedig már csak azért is szimpatikus volt neki, mert kapcsolódik a vízhez.