Aktuális

Győzd le az őszi betegségeket!

Rég elfelejtettük a nyári szabadságot, egyre többször nyúlunk reggelente a sál, a kendő után. Rövidülnek a nappalok, kevesebb idő jut a pihenésre. Az emberi szervezet számára az ősz és a tél valóban kihívás. Éppen ezért érdemes megerősíteni az immunrendszerünket a téli hónapok előtt.

 

A mozgalmas nyári hónapok után itt az ideje egy kicsit magunkkal foglalkozni, ápolni testünket-lelkünket, hogy készen álljunk a télre és megelőzzük a betegségeket. Nem állhat utunkba sem időhiány, sem anyagiak – íme néhány könnyen követhető tanács.

Táplálkozás

1. Vitaminok

Az ásványi anyagok, nyomelemek, vitaminok nélkülözhetetlenek a szervezet számára! Legjobb, ha ezeket természetes forrásból szerezzük be.

– Magas a C-vitamin-tartalma a bogyós gyümölcsöknek, citrusféléknek, a paprikának és a savanyú káposztának.

– Az A-vitaminnak azoknak a fertőzéseknek a megelőzésében van óriási szerepe, amelyek kórokozói a nyálkahártyán keresztül jutnak a szervezetbe. Az A-vitamin nedvesen tartja a nyálkahártyát, ezzel erősítve védelmi képességét. A csukamájolaj, a máj, a sárgarépa, a tej- és tejtermékek, mind forrásai.

– A levertség, a stressz, a depresszió tüneteit csökkenti a magnézium, amely nagyobb mennyiségben megtalálható a fügében, citromban, grépfrútban, az olajos magvakban és a sötétzöld főzelékfélékben. Törekedjen nyers ételek fogyasztására!

Győzd le az őszi betegségeket!2. Méz

A méz valóban folyékony arany! Rendkívül gazdag ásványi anyagokban és antioxidánsokban, amelyek óvják a szervezetet a baktériumok elleni védekezés során keletkező szabad gyököktől. A méz hatékony alvászavar esetén is. A propoliszos méz immunerősítő, fertőtlenítő hatású, segítség légúti hurutok, torokfájás esetén. Az őszi nyálkás időben egy-egy kanál méz fogyasztása a szájüreg fertőtlenítését szolgálja. Forró italba soha ne tegyen mézet, mert a hő csökkenti hatását!


Győzd le az őszi betegségeket!3. Fokhagyma

A fokhagyma gyógyszer! Természetes vírusölő hatása mellett pusztítja a baktériumokat és a gombákat is. Hatékony vértisztító, természetes értágító, vérnyomáscsökkentő, illóolajai enyhítik a légúti betegségek tüneteit. Antioxidáns, serkenti az immunműködést. Fogyasztása nyersen ajánlott. Erős “illata” miatt sokan nem kedvelik, ezért kapszula formában fogyasztják. A fokhagyma utáni rossz szájíz elkerülhető, ha elrágunk néhány szál petrezselyem- vagy korianderlevelet.

Győzd le az őszi betegségeket!4. Teák

Kössük össze a kellemeset a hasznossal: a téli folyadékbevitelt oldjuk meg finom gyógyteákkal! Ezek segítik a bélműködést, a salakanyagok távozását, a hurutoldást, nyugtatnak és jó ízűek. A bodza-, hársfavirág-, csalán-, kakukkfű-, és citromfűteák mind kiválóak, akár keverékük is forrázható. Fokozzák a szervezet védekezőképességét. Kávé helyett érdemes kipróbálni a zöld- és a vörösteát. A csipkebogyó teája nagyon hasznos, ám tilos főzni, forrázni, mert elveszti vitaminjait. A csipkebogyóteát áztatással készítse!


Győzd le az őszi betegségeket!5. Probiotikumok

A bélben sok hasznos baktérium él. A bél normális flórájának megőrzéséhez, fenntartásához, a hasznos baktériumok életben maradásához probiotikumokra van szükség. A probiotikumok kulcsszerepet játszanak a különböző fertőzések elleni védekezésben, az immunrendszer aktiválásában, és gátolják a kórokozók elszaporodását. Az egyoldalú táplálkozás, a dohányzás, a stressz, vagy egy antibiotikum-kúra következtében a bélflóra egyensúlya fölborul, ha nem fogyasztunk rendszeresen savanyított tejtermékeket. Például a joghurtok közül érdemes azokat választani, amelyek többféle baktériumot tartalmaznak, és magas a csíraszámúak.

+1 Tejsavó az ízületekért

A nyirkos időben még a fiatalabbak ízületei is érzékenyebbek. A halolajat és E-vitaminokat tartalmazó ételek, az olajos magvak, a natúr müzli, valamint a nyírfa- és fűzfakéreg főzete enyhítik a panaszokat. Aki rászánja magát egy salaktalanító tejsavókúrára, az jót tesz emésztőszerveivel és a májával is.

 

Nem kerül semmibe!

1. Arccal a nap felé

A napfény jókedvre derít! Hatással van a D-vitamin-készletünkre, vidámabbak, energikusabbak leszünk a ragyogásban. Ősszel jól kihasználhatók azok a percek, amikor kisüt a nap, mert feltöltenek, és már a káros sugaraktól sem kell nagyon tartani.

2. Alvás

Minden emberi szervezetnek szüksége van a pihentető, minimum 6-8 órás alvásra. Alvás közben lassul a szívverés, csökken a vérnyomás, a stresszhormonok szintje. Ha este hat után nem eszünk, belső szerveink is lassúbb működési tempóra kapcsolnak. A jól szellőző szobában történő pihenés biztos alap a regenerálódáshoz. Aki éjjelente többször fölébred, nem tud visszaaludni, és ez huzamosabb ideje eltart, keressen föl egy alvásambulanciát!

3. Váltózuhany, fogmosás

A reggeli tusoláskor tornáztassuk meg ereinket! Csak annyit kell tennünk, hogy tusoláskor váltogatjuk a víz hőfokát. Kezdjük meleggel, váltsunk hidegre, aztán egy percig zuhanyozzunk olyan meleggel, amilyet csak kibírunk, végül hűvössel fejezzük be! Ez ritmusos váltózuhany nem több 3-5 percnél, mégis képes az erek összehúzására és tágítására, a véráramlás frissítésére és az immunrendszer erősítésére.

Fürdőszoba-tanács még, hogy ősszel-télen legalább hetente kétszer tisztítsuk – kaparjuk le – a nyelvünket, és gyakrabban cseréljük fogkefét! Ilyenkor ugyanis a kórokozók könnyebben telepszenek meg a szájban, a fogkefe sörtéi között. A rendszeresen használt fogkefe optimális élettartama 5 hét!

4. Gyaloglás

Ha nincs időnk, kedvünk a rendszeres mozgáshoz, tornához, legalább gyalogoljunk! Szálljunk le előbb a buszról, és járjunk tempósan! Aki a napirendjébe iktat negyed óra gyors gyaloglást, már elmondhatja, hogy tett valamit az egészségéért. Olyan tempót válasszunk, hogy érezzük, emelkedik a pulzusszámunk, több oxigénre van szükségünk.

5. Öltözködés

Ne húzzunk csizmát az első borús napon! Bár divat kora ősszel bundába és csizmába bújni, ne tegyük, egészségtelen! Viszont a szeles, hidegebb napokon figyeljünk testünk érzékeny pontjaira! Óvjuk a nyakat, a tarkót egy garbóval, sállal vagy felhajtott gallérral! Lábunknak elég egy vastagabb talpú cipő, kezünknek egy vékony kesztyű. Napjainkban a legnagyobb veszély a lányok, asszonyok derekára, veséire, alhasára leselkedik! Urológusok, nőgyógyászok a megmondhatói, hogy soha nem volt ennyi húgyúti megbetegedés, és megfázás okozta nőgyógyászati probléma. A hidegre érzékenyek a vesék, a nemi szervek, a derék csigolyái is. Védelmük érdekében, felejtsük el a rövid pólókat, pulóvereket! A kivillanó köldök – főleg télen – nem divatos. Ezt magyarázzuk el gyermekeinknek is!

+1 Nevessünk!

A jóízű nevetés csökkenti a stresszhormonok szintjét, felgyorsítja a keringést, és növeli a boldogsághormon – az endorfin – termelődését. Az immunrendszernek bármi jót tesz, ami jókedvre derít; kikapcsolódás, kedvenc hobbi, élvezetes szex, intenzív csókolózás, baráti körben elköltött vidám ebéd.

 

Dr. Gyimesi Andrea
Dr. Gyimesi Andrea

Dr. Gyimesi Andrea fül-orr-gégészt kérdeztük

Mire kell ügyelni kisgyermekeknél?

* A hagyományos módszerek alkalmazása, az emelt adag C-vitamin, a gyógyszertárban kapható ellenőrzött hatóanyag tartalmú multivitamin általában elegendő.

* Banális nátha esetében érdemes figyelni, nehogy valami szövődmény alakuljon ki. Ha a nátha, orrcsepp, nyákoldó, bő folyadékbevitel ellenére nem múlik el tíz nap alatt, illetve ha az orrváladékozás, köhögés elhúzódik, érdemes fül-orr-gégész szakorvoshoz fordulni.

* A gyerek elhúzódó köhögése, orrfolyása mögött meghúzódhat arcüreggyulladás, amely nem fáj, és lázzal sem jár. Veszélye abban áll, hogy további szövődményeket, középfülgyulladást, tüdőgyulladást is okozhat.

 

 

Győzd le az őszi betegségeket!Cikkünk a Nők Lapja eheti számában jelent meg.
A legfrissebb szám tartalmából: 

  • Elég-e 30 perc a gyerekre?
  • Befizetem a csekket, add bele a részed!
  • D. Tóth Kriszta: Két dudás, szeretetben
  • Jupiter – A nagy szerencse bolygója
  • Epres Panni: “Tamás sosem adott rám miniszoknyát”
  • Az illetéktörvény 4 pontja

Előfizetnél a lapra? Itt megteheted!

 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top

Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

A hét legizgalmasabb cikkei!
Friss sztárhírek itthonról és külföldről
Tudd meg, mit mond a horoszkópod!
Regisztráció

Elfelejtett jelszavad helyett könnyen tudsz új jelszót megadni, ehhez az alábbi lépéseket kell csak követned:

  1. Add meg az alábbi beviteli mezőben az e-mail címed vagy felhasználóneved
  2. A hozzád tartozó címre kiküldünk egy levelet a jelszócseréhez. Ellenőrizd a SPAM mappádat is, ha nem látod pár percen belül a levelet a beérkezettek között.
  3. A levélben kapott linket 24 órán belül lekattintva eljutsz egy felületre, ahol megadhatod az új jelszavad
  4. Jelentkezz be a friss jelszóval

Fiókod törléséhez add meg a jelszavadat:

Itt tudod a jelszavadat megváltoztatni:

Új jelszó mentése