Aktuális

Az államot gazdagítjuk, ha autóval járunk

Kissé unalmas már, hogy folyamatosan emelkedik a benzin ára. Meddig még? Nem lehet az adóját csökkenteni?

De, elméletileg lehetne, és akkor kevesebbet kellene fizetni a kutaknál. A benzinár adótartalma ugyanis nagyon magas. Kis kerekítéssel a benzinárban csak 40 százalékra rúg az a rész, amit magáért az üzemanyagért fizetünk (benne minden érintett piaci szereplő hasznával), a fennmaradó 60 százalék az államot gazdagítja: 20 százalék az áfa, 40 százalék körüli a jövedéki adó mértéke. A benzin fogyasztói árának változását tehát részben a benzin világpiaci árának elmozdulása, részben a rárakódó adó nagyságának módosulása okozhatja. Ami az előbbit illeti, az elmúlt hónapokban a világpiacokon folyamatos volt a drágulás, ráadásul az ár dollárban van meghatározva, ezért ha a forint gyengül, az is növeli az itthoni árat. Ezeket a változásokat a MOL, ha kell, hetente érvényesíti a fogyasztói árakban. A tendencia előrejelzése igen nehéz, de most a szakértők többsége további drágulásra számít. Nem véletlen, hogy egyre többen vetik fel az adócsökkentés kérdését, főleg amiatt, hogy a jelenlegi kormány ellenzékben még hangosan kritizálta az akkori kabinetet a jövedéki adó növeléséért, annak csökkentését követelte.

Ellenzékben kritizál, kormányon nem csökkent

Most azonban, immár kormányon, nem úgy tűnik, hogy be mernék vállalni a csökkentést. A költségvetésnek minden forint bevétel számít, s egyelőre nincs arra bizonyíték, hogy a csendben lassan új rekordokat döntő üzemanyagár komoly mértékben vetné vissza a fogyasztást vagy fékezné a gazdasági növekedést. Úgy tűnik tehát, hogy még egy darabig nincs más választásunk, mint hozzászokni a magas és növekvő üzemanyagárakhoz. Amit tenni lehet, az az olcsó kutak feltérképezése és útba ejtése. Budapesten nagyjából 20 forintos különbség van a legolcsóbb és a legdrágább kút között. Jól látszik, hogy egy-egy olcsóbb kút környékén a konkurencia is leviszi árait, az autópályákon viszont soha nem éri meg tankolni. A sztrádakutak ára általában a maximumon van, de a szemfüles autósok ezeknél is ismerik a trükköket: például az M1-esről Tatabányán letérve alig 1 kilométeres kerülővel 15 forintot lehet literenként spórolni, ami egy átlagos autónál 700 forint megtakarítást is jelenthet.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top