Hogyan lesz 30 ezer forintból 300 ezer? |
Mindenekelőtt szeretném egyértelműsíteni, hogy e témában nem tartom magam szakértőnek, inkább csak viszonylag nagy tapasztalattal rendelkező, érdeklődő felhasználónak. A kérdésnek nemcsak komoly szakirodalma van, de olyanok is szép számmal akarnak, akik bizniszt csinálnak belőle.
Az interneten be lehet fizetni mindenféle kurzusra, melynek elvégzése után állítólag pöccre megemelik a fizetésünket, olyan profin tudjuk majd ezt kijárni magunknak. Én ebben annak ellenére sem hiszek, hogy mindenféle profi titulussal bíró szakik mondják magukról, hogy átadják ezt a hasznos tudást. Nem mondom, hogy egyszerű népbutításról van szó, de ez az egész fizetésesdi egyszerűbbnek tűnik annál, mint hogy tréningeltessük magunkat a főnökkel történő bértárgyalásra.
Alapvetően ugyanis két dologtól függ az esélyünk. Egyrészt a munkáltató lehetőségeitől, másrészt saját értékünktől. Utóbbival kapcsolatban fontos, hogy nem az általunk gondolt értékről van szó, hanem arról, amit a munkaadónk, konkrétabban a fizetésekről döntő személy vagy csoport vél rólunk. Közhely, hogy senki sem pótolhatatlan, de minél magasabb a „pótolhatatlansági indexünk”, annál nagyobb esélyünk van arra, hogy próbálkozásunk sikerrel jár. Ha jól megy a cégünknek és egyértelmű, hogy nagy szüksége van a cégnek ránk, akkor van esély a komolyabb fizetésemelésre. A másik véglet, hogy a cég gondban van, munkánk átlagos, csak a pofánk nagy, meg egyébként is százan pályáznak a helyünkre. Ilyen helyzetben csak a lúzerek kezdeményeznek bértárgyalást, abból ugyanis az lesz, hogy az illető a következő apró hibája után repül a cégtől.
A legfontosabb tehát magunkat elhelyezni a saját fontosságunk és a cég lehetőségei által alkotott koordináta-rendszerben. Persze vannak mindenféle trükkök a megfelelő körökben mozgástól az olyan aljasságokig, mint a főnöknek benyalás, vagy a konkurens folyamatos felnyomása, de utóbbiakkal remélhetőleg csak kevés cégnél lehet sikert elérni – vagy ha igen, azt is csak ideiglenesen. A lényeg tehát az, hogy ismerjük meg a cégünk anyagi helyzetét és a saját megítélésünket, s ha ezek alapján komoly esély mutatkozik arra, hogy elismerjenek, akkor célszerű a kérelmet előterjeszteni.