A szennyezett víz útján terjedő betegségek miatt naponta 4000 gyermek hal meg a világon. A legtöbb probléma egyelőre Afrikában és Indiában van, de kutatások szerint 2025-re Dél-Európa is komoly vízhiánnyal szembesülhet. Képzeljük el, ha már a hírekben arról hallunk, hogy Barcelona vízhiánnyal küzd, mi történhet Európával a következő évtizedekben? Az emberiség sokáig úgy gondolta, hogy a víz az a természeti erőforrás, amely korlátlan mennyiségben áll rendelkezésünkre. Meggondolatlanul folyt a kiaknázása és a szennyezése. Ennek következtében a megfelelő mennyiségű és minőségű vízhez való hozzáférés egyre több olyan országban jelent kihívást, ahol korábban nem ismerték ezt a problémát. Napjainkban már több mint egymilliárd ember nem jut hozzá elegendő édesvízhez, és harminc éven belül öt és fél milliárd ember fog mérsékelten vagy súlyosan vízhiányos területen élni.
Eljön a „vízháborúk” kora?
Vízzel, vagyis inkább a víz hiányával kapcsolatos konfliktusokra az elmúlt években országok között és országokon belül is sor került. Az ilyen példák adják az alapját azon feltevéseknek, amelyek szerint a víz a közeljövőben fegyveres konfliktusok kiváltó oka lehet. „Vízháborúk” alakulhatnak ki, amelyeknek a célja az édesvízkészletek feletti uralom megszerzése. A tudósok álláspontja szerint az ilyen „vízháborúk” eshetősége a vízkészletek csökkenésével egyre nagyobb. Elkerülésük érdekében az országoknak és vezetőiknek törekedniük kell a vízhiány hatékony kezelésére, és olyan döntéseket kell hozniuk, hogy az édesvízzel kapcsolatos konfliktuslehetőségeket a fenntartható fejlődés érdekében békésen rendezzék.
A vízhiány kezelése
Az elmúlt években Európának is fel kellett ismernie, hogy a vízhiány már a kontinensünket is fenyegeti. Ezt támasztja alá a Cipruson és Spanyolországban jelentkező vízhiány. Amikor Katalóniát 2008-ban rendkívüli szárazság sújtotta, illegális kutak bukkantak fel, és a víz megjelent a feketepiacon. Az Európai Bizottság szerint nemcsak a mediterrán világban állandósult a vízhiány, hanem például a Cseh Köztársaságban, Belgiumban vagy Franciaországban is. A helyzet súlyosbodásának elkerülése érdekében az EB évek óta sürgeti a tagállamokat, hogy vízgazdálkodási politikájuk részeként alkalmazzanak megfelelő vízárazást, fejlettebb vízgazdálkodási eszközöket, valamint vessenek be hatékonysági és víztakarékossági intézkedéseket.
Társadalmi és nemzetközi összefogásra van szükség. A fejlett országoknak ugyanúgy be kell kapcsolódnia a megoldások keresésébe, mint azoknak az elszegényedett régióknak, ahol a vízhiány már valós probléma. A pénzügyi és egészségügyi segítségnyújtás mellett nagyobb hangsúlyt kell fektetni a megelőzésre. Segíteni kell az innovációk, hatékonyabb vízgazdálkodási és mezőgazdasági technológiák átvételét.
És mit tehetünk mi a hétköznapokban? Takarékoskodjunk a vízzel! Öntözzünk esővízzel, vásároljunk víztakarékos háztartási eszközöket. Zuhanyozzunk többet, fürödjünk kevesebbet. Javítsuk meg az elromlott csapokat, és csak telepakolt mosó-, illetve mosogatógéppel kezdjünk neki a mosáshoz.
Sztárok a vízhiány ellen
A globális vízhiány problémáira hollywoodi színészek, divattervezők és modellek is megpróbálják felhívni a figyelmet.
Matt Damon például a Water.org szervezetet segíti, amely két azonos célú szervezet fúziójából jött létre. Az egyiket, a H2O Afrikát maga a színészóriás alapította, a másik, a WaterPartners pedig már régóta tevékenykedik a vízgazdálkodásban.
Más módját választotta a figyelemfelkeltésnek Gisele Bündchen topmodell, aki meztelen fotósorozattal próbálta felhívni a figyelmet szülőhazájának, Brazíliának vízproblémáira. A jól sikerül képeken Gisele nem visel mást, csak vizet. Emellett saját strandpapucs-kollekciót is piacra dobott, amelynek megvásárlásával bárki támogathatja a projektet.
Sokkal aktívabban közelíti meg a környezetvédelem kérdését Jessica Biel, aki sok más híresség társaságában megmászta a Kilimandzsárót, hogy ezzel hívja fel a figyelmet a globális vízhiányra.
Az egyik legfrissebb kezdeményezés pedig a divatóriáshoz, Giorgio Armanihoz kötődik, aki 2011. március 1-jétől közös programot indít a Nemzetközi Zöld Kereszttel. A mozgalom fő célja az Acqua For Life-küldetés teljesítése, vagyis 40 millió liter tiszta ivóvíz eljuttatása olyan gyermekeknek és családjaiknak, akiknek a tiszta ívóvíz nem adatik meg nap mint nap.
Giorgio Armani és az Acqua For Life mozgalom
2011. március 1-jétől Giorgio Armani a Nemzetközi Zöld Kereszttel (Green Cross International) karöltve egy közös programot indít, amelynek célja, hogy a harmadik világban élők is tiszta ivóvízhez juthassanak, és hogy felhívják a világ figyelmét a tiszta ivóvíz szűkösségének problémájára.
Armani úr mindig is elkötelezett volt a vízzel kapcsolatos problémák megoldása iránt, ezért felajánlotta, hogy két leghíresebb illata, az Acqua di Gio és az Acqua di Gioia legyenek az Acqua For Life fő eszközei. 2011. március 1-jétől 2011. április 30-ig minden egyes eladott üveg parfüm 100 liter ivóvízadományt jelent majd a harmadik világ rászorulóinak.
Az Acqua For Life kampány által összegyűlt adományok elsődleges haszonélvezői a gyermekek lesznek, hiszen ők a legérzékenyebbek a víz útján terjedő betegségekre, és az ő jövőjüket veszélyezteti leginkább a bizonytalan vízellátás. A mozgalom Ghánában veszi kezdetét, ahol a vidéki lakosság 40%-a nem jut tiszta ivóvízhez.
Amikor Armani úr eldöntötte, hogy csatlakozik az Acqua For Life mozgalomhoz, úgy nyilatkozott, hogy „gyökerestül akarja megszüntetni a problémát”. Azt is hangsúlyozta, hogy személy szerint ő és vállalata is elkötelezett, hogy sikeres legyen a mozgalom.
Ez az első alkalom, hogy karitatív kampányba fogott hasonló témával kapcsolatban?
Mindig is foglalkoztattak a környezetvédelemmel kapcsolatos problémák, különösen a vízzel kapcsolatosak, mivel ez az elem áll hozzám a legközelebb.
Mióta ismeri a Nemzetközi Zöld Keresztet? Miért választotta ezt a szervezetet?
Már több éve figyelemmel kísértem a Nemzetközi Zöld Kereszt tevékenységét. Mindig is csodáltam a missziójukat. E szervezet komolysága és integritása csakúgy, mint az elért eredményei, egyértelművé tették, hogy velük kell együtt dolgoznom.
Hogy képzelte el a webes kampányt, és mit vár tőle?
Az Acqua For Life bevezetésével az volt a szándékunk, hogy maximálisan felkeltsük a lakosság figyelmét. Nyilvánvalóan szükség volt egy jellegzetes, online kampány kidolgozására, a legnépszerűbb közösségi hálózatok felhasználásával.
Mit jelképez ez a Giorgio Armani Groupnak, és milyen volt az alkalmazottak reakciója?
Nekem személy szerint olyan felelősség ez, amelyet nem hagyhatok figyelmen kívül. Továbbá meg vagyok győződve róla, hogy a vállalatom a fejlődés egyik eszköze kell hogy legyen. Ebben a felfogásban osztoznak az alkalmazottaim is, akik a kezdetektől fogva igen lelkiismeretesen állnak a projekthez.
A cikk Szalkai Attila A vízhiány és társadalmi következményei című tanulmánya alapján készült.