Aktuális

A szemfülesek a Facebookon keresnek állást

A munkaerőpiacon óriási a verseny. Az állás- és munkaerő-vadászatban eggyel több eséllyel indulnak azok, akik a közösségi média szolgáltatásait is ismerik és használják.

„Álláskeresésre én annak idején az Iwiwet, aztán a Facebookot használtam – mondja a harminckét éves, PR-szakértőként dolgozó Enikő, akinek háromszor hozott sikert a közösségi háló. – Minden olyan ismerősömnek küldtem egy üzenetet, akiről tudtam, hogy hasonló munkakörben dolgozik, dolgozott, mint én vagy jó a kapcsolatrendszere. Írtam néhány mondatot arról, hogy van szabad kapacitásom, leírtam, milyen jellegű munka érdekelne és hogy előre is köszönöm, ha tudnak valamit. Arról persze hallgattam, hogy a válság miatt leépítettek…Néhány hónapig semmi érdemleges választ nem kaptam néhány udvarias »ha tudok valamit, szólok« levélen kívül. Aztán egyszer csak megkeresett egy időközben középvezetővé előlépett ismerősöm, akinek sok éve tettem egy szívességet és külsős, szuper munkát ajánlott. Nekem ez a módszer bejött. Eddig egy belsős és több külsős pozíciót találtam így. Szerintem sokkal eredményesebb, mint cv-ket küldözgetni idegeneknek. A lényeg, hogy az ismerőseidnek beugorjon az arcod, ha felszabadul egy állás valahol. Nyomulni, zaklatni senkit nem érdemes, nem szabad a kétségbeesés látszatát kelteni.”

Használd a közösségi oldalakat!

A szemfülesek a Facebookon keresnek állástEnikő története is bizonyítja, hogy a Facebookot, LinkedInt, Xinget, Twittert, Iwiwet és a hasonló közösségi oldalakat ma már nem érdemes kihagyni annak, aki munkát vagy alkalmas munkaerőt keres. Egy stockholmi piackutató cég, a Potentialpark 30 ezer végzős diákot kérdezett meg illetve 500 amerikai, európai és ázsiai vállalat webes tevékenységét vizsgálta ebből a szempontból – írja a Der Spiegel.

Az eredmények azt mutatják, hogy a pályázók szinte kivétel nélkül az interneten keresztül bonyolítják az álláskeresést, ahol a hagyományos állásportálok mellett a közösségi média is egyre nagyobb teret kap. Legtöbben a 23 milliós felhasználótáborral rendelkező LinkedIn portálon és a 10 milliós Xingen próbálkoznak, melyek egyetlen hátránya, hogy néhány extra szolgáltatás díjköteles, éppen ezért a pályakezdők csak ritkán tudnak élni a lehetőséggel.

Nem úgy a Facebookon, melynek ma már 200 millióra hízott az európai felhasználótábora. Bár az oldalt legtöbben elsősorban privát célokra használják, az sem ritka, hogy ezen keresztül informálódnak cégekről, vállalatokról és így próbálnak kontaktot találni. Ebben segíti őket a világ egyik legnagyobb álláskereső portálja, a Monster BeKnown, 19 nyelven elérhető Facebook-fejlesztése, ahol a felhasználók egy CV-szerű profiloldalt hozhatnak létre, és miközben ismerősi hálózatukat építik, állásokra vadászhatnak úgy, hogy a privát Facebook-tartalom nem sérülhet.

Munkáltatói fészbukolás

Vállalati oldalról is felismerték, hogy Facebook-jelenlét nélkül nem megy az alkalmas munkaerő felkutatása. A stockholmi felmérésből kiderül, hogy az európai top száz cég harmada saját Facebook-oldallal rendelkezik, a legtöbbnek pedig több mint ezer követője van. A vállalatok ajánlataikat rendszeresen aktualizálják és célzottan generálják a párbeszédet. A vállalati profilon fellelhető információ minősége, interaktivitás, aktualitás, állás- és multimédiaajánlat alapján a német Allianz, az amerikai L’Oréal, a Microsoft, a német Telekom és az Otto a legaktívabb, az ő oldalukon elérhető tartalom a legértékesebb. A személyes kapcsolatfelvétel lehetősége, a galériák, a videók segítik a vállat megismerését.

Itthon is hódít a webkettő

Persze itthon is hódít a háló, a közösségi médiafelületeket bátran használják az álláskeresők. Gerlei Béla a Karrier Intézet igazgatója szerint a munkaerőpiacon nem ma kezdték el használni a közösségi felületeket. „A fejvadászok régóta figyelik az Iwiwet és  a Linkedint is. Utóbbi azért nagyon hasznos, mert kifejezetten professzionális felhasználásra készült: itt meg lehet találni és ellenőrizni lehet a potenciális munkavállaló teljes szakmai pályafutását és kapcsolatrendszerét. A portálon elsősorban az angolul beszélő, magasabb pozíciókra pályázó álláskeresők szoktak regisztrálni.

A közösségi oldalak használata kényelmes mind a munkáltatók, mind a munkavállalók számára. Az előfizetés pedig lehetőséget ad arra, hogy kikeressük és közvetlenül felvegyük a kapcsolatot a számunkra érdekes cégekkel, illetve olyan értékes pluszinformációkat tudjunk meg, mint hogy kik és hányszor nézték meg az oldalunkat. Az álláskeresők számára a szakmai közösségi site-ok egyik legnagyobb lehetősége a fórumokon, a blogokban és a hozzászólás rovatokban folyó beszélgetésekben rejlik. Többször előfordult már, hogy valaki a szakmai hozzászólásainak köszönhetően kapott állásajánlatot” – meséli a karrier-tanácsadó szakember.

Külföldi munka CouchSurfinggel

Krisztina (31) szintén a közösségi hálónak köszönheti chilei munkáját. Amikor úgy döntött, hogy külföldön próbál szerencsét, előbb csak szálláskeresés céljával regisztrált a CouchSurfingen, majd kisebb chilei csoportokhoz csatlakozott és segítséget kért. Alig telt el három három hét és egy asszisztensi munkát ajánlottak neki egy kisebb fotós cégnél. Mindennek háromnegyed éve már, hazajönni azóta sem akar.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top