nlc.hu
Aktuális
Irányzatok, amelyek hatnak ránk

Irányzatok, amelyek hatnak ránk

Észrevette már, hogy egyre több kollégája, barátja érdeklődik az ezotéria iránt? Vagy mintha minden ismerős család gyereke külföldön tanulna? Valóban nem egyediek a jelenségek, sőt mi több, világtrendek. Akár megnyugtató is lehet, hogy az emberek többsége pont úgy érez, pont azt gondolja, amit ön.

1. Globalizáció
A megatrendeket mindenki megtapasztalja. A globalizáció előbb-utóbb még egy falusi családhoz is elér, mert valamelyik gyerek a családból vagy a szomszédból például kimegy tanulni Londonba vagy Amerikába.

2. Az egészséges életmód híve vagyok
Mindannyiunk számára egyre fontosabb az egészségünk, és egyre többet költünk is rá. A megatrendekkel szemben nincs ellentrend, ezek mindent uralnak.

3. Lassítani kellene
A trendek mindig gyorsítják, hatékonyabbá teszik az életünket, ám az emberek nem bírják ezt a tempófokozást vég nélkül, és lassításra vágynak. Idővel kiszállnak az addigi életükből, elmennek fél évre feltöltődni, vagy feladnak a két állásukból egyet, és inkább szerényebben élnek. Ez a trend lassan tetten érhető lesz nálunk is.
    
4. Vak vezet világtalant    
Egészségügyi probléma esetén az emberek alapvetően a sorstársaiktól, az interneten kérnek tanácsot. Nem szakértőben bíznak, hanem egymásban.

5. Érdekel az ezotéria
Az emberek el akarnak menekülni a mindennapokból, rengeteg bizalmi válságon mennek keresztül. Hajlamosak úgy érezni, ami belátható, az nem mindig vonzó, tehát megnézik, mi az, ami nem látható, de talán működik, és próbálnak abban bízni.

6. Szingli vagyok, de szülni szeretnék
Ma már tudjuk, hogy a szingli nem egy individualista nő, hanem férfi is, vannak céljai, de nehezen ér révbe a magánélete. Most jön egy új kihívás, az egyedülálló, párkereső nők lassan negyven körüliek lesznek, és kérdés, hogy mi lesz velük? Apa nélkül szülnek?

7. Nem akarunk gyereket
A német társadalomban már szinte trend: harminc százalék nyilatkozik így a fiatal párok közül. Nem lehet ezt figyelmen kívül hagyni nálunk sem. Vajon elfogadja-e a társadalom, hogy sok fiatal-középkorú pár szándékosan dönt amellett, hogy ne szülessen gyerekük?

8. Béranyaság
Nemzetközi trend, a Nők Lapja sokat foglalkozott vele – nem is lehet nemet mondani rá. Ideig-óráig persze lehet tiltani, de sokan már megtalálták a kiskapukat, és megjelentek az „első gólyák”. Ilyen jelenségek elé  hosszú távon nem lehet gátat emelni.

9. Inkább csak éljünk együtt
Az együttélés trendje nagyon terjed a világban, megvan persze az ellentrendje: nagycsalád, szűzen menni férjhez stb. A társadalom egyre inkább elfogadja az együttélést. Lánykori névvel vagy egyedülállóként is vállalhatunk gyereket, a kórházban a leendő apának alá kell írnia egy nyilatkozatot, ha vállalja, hogy nevére veszi a gyereket.

A trendvadász munkában van. Például ül Tokióban egy különleges kávézóban, ahol macskák veszik körül a bent ülőket. A trendvadász mérlegel: lesz-e ebből trend, vagyis elterjed-e az effajta extrém kávéház a világban. Nemmel válaszol magában, de különleges gyűjtésként azért elküldi a felfedezését fotókkal illusztrálva egy trendkutató intézetnek. Vagy: Sétál Brooklyn utcáin, látszólag semmit sem tesz, valójában a fiatalok öltözködését figyeli. Divatba jön-e a kilencven fokban elfordítva viselt baseballsapka? Sokakon látja, megküldi a jelentését. Vagy zeneimádóként beül egy New York-i bárba, ahol egy kezdő zenekar újfajta zenét játszik, amelyre tombolnak a fiatalok. Megírja a blogján, és tovább járja a bárokat. Ha több helyen is felfedezi ezt az irányzatot, jelentést küld róla a trendintézetnek. Ugyanígy a képzőművészetben, de a művészet és
az élet számos területén figyelik a trendvadászok a szokatlant, a feltűnőt, keresik a „nagyon mást”, amelyből akár új jelenség is kialakulhat.
– A trendkutatással foglalkozó intézetek ezeket a jelentéseket összesítik, a trendvadászoktól, kutatóintézetektől kapott információkat tematikusan feldolgozzák a fotókkal együtt, és ezekből készítik el az elemzéseiket, előrejelzéseiket – magyarázza dr. Törőcsik Mária közgazdászprofesszor, aki hazánkban talán elsőként kezdett trendkutatással foglalkozni. – Ha a megrendelőt egy bizonyos terület trendjei érdeklik, akkor a trendkutató intézet munkatársai a kérésnek megfelelően válogatnak, átfésülik az archívumot, kiveszik a releváns példákat, ezeket szűrik és elemzik. Mi főleg a külföldi trendeket nézzük, hiszen előbb-utóbb ezek beszivárognak hozzánk is – van, ami gyorsan, például az eszközalapú trendek: okostelefonok, táblagépek. A magatartási trendek (kiszállás, lassítás stb.) csak három-öt év késéssel jelentkeznek, de a várható időt általában előre tudjuk jelezni. Például Amerikában már régóta trend, hogy a nők később, negyven felett szülnek, hozzánk ez most érkezett el.

Statisztika és megérzés

Törőcsik Mária marketinget tanít a Pécsi Tudományegyetemen, és már jó ideje a fogyasztói magatartással foglalkozik. Az érdekelte mindig, hogyan alakul ki a marketingstratégia, milyen irányba menjen egy cég, milyen terméket állítson elő úgy, hogy közben a fogyasztó, a vásárló tényleges igényeire alapoz. Ebben is segítségére van a trendkutatás.
– Azt kell tudni, mi érdekli az embereket, hogyan választanak – mondja. – Nemcsak az érdekes, hogy ma hogyan döntenek, milyen terméket vásárolnak, hogyan élnek, hanem az is, hogy miként döntenek majd jövőre vagy három év múlva. A marketingen belül két komoly irány van: vannak, akik excell-táblázatokkal felszerelkezve készítenek a számokból optimista és pesszimista prognózisokat, és a számok alapján hozzák meg a döntéseiket. Én inkább a másik irányt képviselem, aki tudja, hogy a számok alapot jelentenek, szükségesek a gondolkodáshoz, de kell egy érzékenység is, mert meg kell érezni, hol van az a pont, ami a komolyabb változásokat jelzi, amelytől kezdve valami vagy nagy gyorsasággal fog elterjedni, vagy gyorsan elkezd hanyatlani. Azt gondolom, meg kell érteni az embereket, és így kell jobb ajánlatot adni nekik. Nem az a lényeg, hogy egy adott cég számára mi a jobb ajánlat – hanem az, hogy az embereknek mi a jobb! Különben a cég lassan vagy gyorsan, de elbukik.

Vajon milyen trendet követ egy trendkutató?

– Természetesen magamat is be tudom sorolni egy trendbe: miután az oktatásban és az üzleti életben tevékenykedem, sok szempontból a gyorsítás trendjére reagálok. Persze el tudnék képzelni egy év fizetés nélküli szabadságot, amit mondjuk, Toscanában töltenék. Ez már a kiszállás trendjébe illő lenne. Külföldön egyre több ember próbálja megtenni, kiszállni egy évre vagy többre, elköltözni… Hazánkban viszont félnek az emberek, hogy mire visszajönnek, már nincs állásuk. Egy év szabadság akkor lenne nekem jó, ha a tizenkét hónap alatt a szokotthoz képest valami mást tudnék csinálni, például együtt főzni az ismerős itáliai mammával, anya-receptkönyvet írni toszkán fotókkal…

(Törőcsik Máriának három saját, két nevelt lánya van, és egy „lány családtagja”,  aki a saját gyermekeinek a féltestvére. Megkértük őt, mutassa be és „sorolja” magatartási trendbe a lányokat – az eredményt a következő oldalakon, a Női oldal rovatunkban láthatják.)

 

A cikk nyomtatásban a Nők Lapja e heti számában jelent meg. 

Irányzatok, amelyek hatnak ránk A legfrissebb szám tartalmából: 

  • Szőke Zoltán: „Család nélkül képtelen lennék élni”
  • Brüsszelben találtuk meg a boldogságot
  • Az én kertem a legszebb!  
  • Tanácsok párkapcsolati konfliktuskezeléshez
  • Tamással sülve-főve
  • Gwyneth Paltrow

Ha előfizetnél a lapra, itt és most megteheted!

 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top