A médiatörvény szerint a reklámok hangereje nem lehet nagyobb a környező műsorszámok hangerejénél – ezt vizsgálja a Humanoid elnevezésű szoftver, mely január elseje óta pásztázza a kijelölt médiaszolgáltatók teljes műsorfolyamát, így a törvény hatályba lépése óta pontos adatok állnak rendelkezésre a vélelmezett jogsértésekkel kapcsolatban. A magyar fejlesztésű programot szeptemberben öt olyan szolgáltatónál vetette be a hatóság, melyeknél aztán rendszeresen kritikus hangerőugrásokat tudott mérni: az RTL Klub, a TV2, a Duna TV, Story TV és az MTV (m1) ismételten hangosabban vetítette a reklámokat, mint a többi műsorszámot. Ellenük az NMHH Médiatanácsa megindította az első eljárásokat.
A hatóság nemzetközi szakmai ajánlás alapján határozta meg, mi minősül hangerőugrásnak – közölte sajtóközleményben az NMHH -, ugyanis a Nemzetközi Telekommunikációs Unió (ITU – International Telecommunication Union) olyan mérési eljárást tett közzé, amelynek segítségével számszerűsíthető a nézők, hallgatók által észlelt műsorhangosság.
Ráadásul a mérési adatokat január óta videomelléklettel együtt publikálja a hatóság, ami az említett tévétársaságok számára is könnyen ellenőrizhetővé tette, hogy reklámjaik hangereje meghaladja-e a környezetükben mért egyéb műsorok hangerejét. A hatóság szerint a törvény hatálybalépése után adott türelmi időtől azt remélték, hogy a szolgáltatók felkészülnek az új törvény betartására, és szankciók nélkül is eltüntetik műsorukból a zavaró hangerejű szpotokat. Az elmúlt hónapok tapasztalatai alapján azonban egyértelművé vált, hogy a nyilvánosságra hozott adatok nem tartják vissza a tévécsatornákat a szabálysértéstől.
A médiatanács a vizsgálat lefolytatása során határozatban dönt a lehetséges szankciókról, amelyek ebben az esetben a figyelmeztetéstől a pénzbírság kiszabásáig terjedhetnek.