Van, akit mindig levesz a lábáról egy szép cipő a kirakatban. Van, aki filctollal bekarikázgatja a szupermarketek szórólapjait. Van, aki benzindrágulás előtt mindig megtankol. Van, aki a tömeget elkerülve éjszaka megy nagybevásárolni. Van, aki két rekesszel is megvesz az akciósból.
És te? Hová sorolnád magad: a tudatos vásárlók közé, vagy azokhoz, akiket nem különösebben hoz lázba a válogatás?
Senki sem sorolható kizárólag egyetlen olyan csoportba, amelyet egy 2010-ben, 10 európai országban végzett felmérés* során meghatároztak, de a legtöbben jól azonosíthatjuk, milyen viselkedés jellemző ránk a leginkább.
Te hogy vásárolsz?
Íme a négy legjellemzőbb csoport a vásárlással kapcsolatban mutatott viselkedés szerint.
Te is megtalálod magad az egyikben?
Így vásárolok: Jobb érzés, ha ugyanannyi pénzből jobban megrakom a kosarat. Típus: TAKARÉKOSKODÓ vásárló vagy, vagyis erősen árérzékeny. Többnyire a „legolcsóbbat” elv alapján választasz, ahogy Magyarországon a vásárlók kb. 30%-a. De vajon mindig ez a jó taktika? |
Minden üzletben lehet jó vásárt csinálni, csak fel kell fedezni.
Igazi ÉRTÉKKERESŐ vagy, ha vásárlásról van szó. Tudatosan keresel, tervezel, mint a hazai vásárlók 29%-a (Európában ez a szám 34%). Tőled érdemes ellesni a jó vásárok titkait! |
Így vásárolok: Nekem a legfontosabb, hogy nyugodtan, kényelmesen vásárolhassak. Típus: Irigylésre méltó helyzetben vagy: GONDTALAN VÁSÁRLÓ lehetsz. Azt veszed meg, amire éppen szükséged van, kényelmesen, problémamentesen. Ezzel hazánkban egy 12%-os csoport egyike vagy. Gondold végig: a tudatosabb vásárlás is lehet szórakoztató! |
Így vásárolok:
Mindig ugyanott vásárolok, a bevált úton járok. Típus: A vásárlás terén bizony a SZOKÁSOK RABJA vagy. A megszokott helyen, a megszokott árut szereted megvenni. Ez hazánkra jellemző hozzáállás, ez a réteg 29%-ot tesz ki! Meglepődnél, milyen nagy választékra és jó üzletekre bukkanhatsz, ha körülnézel! |
Hogyan vásároljunk tudatosabban?
Senkit sem lehet rávenni, hogy minden korábbi szokását feladja. De az is tény, hogy ha tudatosabban állunk a vásárláshoz, pénzt, időt és bosszúságot takaríthatunk meg, ráadásul a felfedezett újdonságokkal nem kevés új élvezet várhat ránk!
A cél tehát a tudatosság. De hogyan? A lényeget összefoglalhatjuk 2 pontban:
1. Ne legyünk a szokások rabjai!
2. Felejtsük el az ár mindenhatóságát!
Vagyis ha nem is engedhetjük meg magunknak, hogy gondtalan vásárlók legyünk, próbáljunk kiszakadni a passzívan mindig ugyanazt választók közül és az árérzékeny csoportból is!
A tudatos vásárló felméri, mire van szüksége valójában:
- összehasonlít több ajánlatot
- esélyt ad új lelőhelyeknek, feltérképez új üzleteket
- bevonja az internetet, ahol nagy választék és engedmények várják
- figyeli az akciókat; amit úgyis megvenne, a promóciós időszakban szerzi be
- fenntarthatóságra törekszik a mindennapi életszínvonalban
Különösen gyakori csapda, ha nem látjuk, hogy a minőséggel sokszor mennyire jó üzletet köthetünk. Gondoljunk például az energiatakarékos izzókra vagy az újratölthető elemekre. Egy magasabb értékű beruházás az áru teljes használati időtartamára vetítve kifizetődőbb megoldást eredményez.
A minőség és praktikusság tehát sokszor jobb iránytű, mint pusztán az ár. Ennek a felismerése az egyik legfontosabb lépés, ha szeretnél tudatosabban vásárolni.
Ha ugyanennek az igazságnak szívesen utánaszámolnál nyereményjáték formájában is, kattints ide, és ismerd meg a Zewa Papírmatek játékát!
*A cikkben szereplő számadatok és kategorizálás egy 2010-ben, 10 európai országban végzett kutatás eredménye. Forrás: Élelmiszer online, 2012.