Aktuális

Mit jelent a misselling?

A pénzügyi termékek széles választéka, a pénzügyi szolgáltató és a fogyasztó közötti információs aszimmetria következtében könnyen előfordulhat, hogy olyan pénzügyi terméket vásárolunk, vagy olyan szolgáltatást veszünk igénybe, amelyre nincs szükségünk, vagy nem a legmegfelelőbb számunkra.

Mit jelent a misselling?A misselling olyan etikailag és jogszabály alapján is megkérdőjelezhető gyakorlat, amely során a pénzügyi szolgáltató egy termék, szolgáltatás ajánlásakor, értékesítésekor nem kiegyensúlyozott tájékoztatást nyújt – magyarázta Binder István, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) szóvivője.

Egyoldalúan pozitív

Előfordulhat, hogy a szolgáltató csak egyoldalúan a pozitív jellemzőket, előnyöket emeli ki, vagy csak a rövid távú előnyökre – például az átmeneti akciókra, kedvezményekre – koncentrál, az esetleges hátrányokról, egyéb, a döntést befolyásoló tényezőkről nem számol be. Megtörténhet az is, hogy a pénzügyi intézmény nem az ügyfél igényeinek és tájékozottsági szintjének megfelelő szolgáltatást nyújtó és bonyolultságú terméket értékesít a fogyasztónak. Összességében így a szolgáltató vagy – sok esetben – annak ügynöke olyan terméket, szolgáltatást értékesít, amelyre az adott fogyasztónak voltaképp nem is lenne szüksége, így az értékesítő kizárólag a saját eladási szempontjai alapján beszéli rá az ügyfelet az ügyletkötésre.

Mit tehetünk a saját érdekünkben?

Mérjük fel valós pénzügyi igényeinket, találjuk meg a nekünk megfelelő legális pénzügyi szolgáltatót és a nekünk tényleg szükséges pénzügyi konstrukciót! Érdemes előzetesen tisztázni valós pénzügyi helyzetünket. Ne vegyünk igénybe olyan pénzügyi szolgáltatást, amelynek nem látjuk át pontosan a feltételeit! Ha nem értünk valamit, előzetesen kérjünk felvilágosítást a pénzügyi szolgáltató munkatársaitól, vagy tájékozódjunk a pénzügyi felügyelet fogyasztókat segítő internetes alkalmazásai (www.pszaf.hu) segítségével!

A felügyeleti ellenőrzés, esetleges utólagos panaszkezelés mellett szükség van a fogyasztók – még a döntést megelőző – tudatos pénzügyi magatartására is. Ha a család pénzügyi helyzetét évekre előre meghatározó pénzügyi döntésre készülünk, érdemes több szolgáltatótól előzetesen – írásos – ajánlatot kérni, és összehasonlítani ezeket. Célszerű a közvetítők ajánlatai mellett közvetlenül a szolgáltatóknál, például azok honlapjain, telefonos ügyfélszolgálatán is tájékozódni, illetve a PSZÁF internetes termék-összehasonlító programjait, s egyéb alkalmazásait – így különösen a háztartási költségvetés-számító vagy a felveendő hitelek költségeit kalkuláló programokat – is áttekinteni.

 Készült a Pénziránytű Alapítvány támogatásával
További információk a témában: www.mindennapipenzugyeink.hu, www.facebook.com/mindennapipenzugyeink

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top