Te vállalkoznál a legjobb barátnőddel?

TóCsa | 2013. Január 21.
Nagyon kevés nálunk az olyan vállalkozás, amit nők, barátnők alapítanak, állítólag azért, mert a nők túl sok érzelemmel alakítják a kapcsolataikat, ami itt nem feltétlen előny. Pedig a nők vállalkozásai hosszú távon versenyképesebbek.

Rigó Marsal Edit egy cateringgel foglalkozó cég társtulajdonosa. Amikor elmondjuk neki, milyen témában keressük, maga is elgondolkodik és rájön, hogy az ismerősei körében nem jut eszébe több olyan nő, aki egy barátnőjével fogott volna közös vállalkozásba. Pedig nála egész egyszerűen indult a dolog. „Néhány éve, amikor öt hónapos terhesen voltam otthon, Ilona barátnőm – aki akkor már másfél éve volt egyedül otthon a kisfiával – megkeresett egy ötlettel. Mondtam neki, hogy igazán várhatott volna addig, amíg szülök… – nevet. – Szakács és pincér végzettséggel rendelkezett, és sok gyakorlattal, viszont nem akart visszamenni a régi munkahelyére dolgozni. Így találta ki a Velvet Catering cég ötletét, ami nekem gyorsan megtetszett, pedig akkoriban azt sem tudtam, mi fán terem ez a fajta vendéglátás. Neki megvolt ehhez a szaktudása, viszont egyedül nem bírta volna. Úgy terveztük, hogy én intézném a kapcsolatépítést, a megrendeléseket, a könyvelést és hasonlókat, ő pedig a gyakorlati részt vinné” – meséli Edit.

Nemcsak jó társ, jó férj is kell

Edit példája elsőre talán egyszerűnek tűnik, pedig egyáltalán nem az. „A nők feladata mindig is a gondoskodás, míg a férfiaké a védelem, a biztonság megteremtése volt. A nő a köztudatban úgy él, hogy ő az, aki a megértő, a vigasztaló, a férfi pedig a megvalósító szerepet viszi, még ha a társadalom sok mindenben változott is azóta. Ezért az anyagi biztonság, az anyagi jólét megteremtésének fogalmát még a nők is inkább társítják egy férfihoz, mint egy másik nőhöz” – mondja Turánszky Edina, a Nők Lapja Café pszichológus szakértője, aki hozzáteszi: sok férfi ráadásul nehezen viseli, ha a felesége a háztartási munkák és a gyereknevelés mellett önálló üzletbe fog. Ha mégis vállalkozna, akkor inkább az az elvárás, hogy ezt a férje oldalán, családi vállalkozásban tegye. Editéknél viszont ez is másképp volt: „Ugyan a barátaink teljesen hülyének néztek minket, de a férjem, Konrád, kezdettől fogva támogatott. »Legalább nem lesz egy folyton otthon ülő, elkeseredett nejem«, ezt mondta nekem, mert kicsit tartott attól, hogy velem is az történik, mint sok közös ismerősünkkel, akik a gyereknevelés otthon töltött éveiben eléggé magukba fordultak.”

A barátnőnkre elsősorban érzelmekkel tekintünk

Önbizalomhiány?
Magyarországon átlagosan két férfi vállalkozóra csupán egy nő jut. A Seed Alapítvány felmérése szerint ennek a legfőbb oka az önbizalomhiány, a második pedig a kultúra. „Míg a skandináv államokban vagy Németországban nem számít a tárgyaló partner neme vagy bőrszíne, addig például a Balkánon máig nehezen veszik komolyan a női tárgyalófelet – mondja Balázs Tibor. “Mi magyarok az Európai Unió országaitól le vagyunk maradva, de a közép-kelet európai régióban egyáltalán nem állunk rosszul. Az olyan kreatív területeken, mint a PR, a marketing, a design vagy a kézműves szakmák, ahol a nők már egyenesen többségben vannak”

„Mi, mint a legtöbb nő, elsősorban érzelmi alapon tekintünk a barátnőnkre ellentétben a férfiak inkább racionális attitűdjével. Ezért is lehet, hogy sokkal több férfi alapít vállalkozást a barátjával” – magyarázza pszichológusunk, és kijelentésével egyetért Balázs Tibor, a Seed Kisvállalkozás-fejlesztési Alapítvány ügyvezető igazgatója is, aki munkatársaival vállalkozónőket segítő programokat szervez. „A nők kapcsolatépítése egész másfajta, mint a férfiaké; az a folyamatos kapcsolatépítés, ami sok vállalkozásnál szükséges a sikerhez, még nagyon férfidomináns. A nők általában egyenesen mennek előre egy üzleti úton, ahol van egy meghatározott beszállítói/partneri kapcsolati körük, de az a fajta kristálynövekedésszerű cégépítés, ami a férfiaknál gyakori – például hogy akár hat-nyolc vállalkozása is van valakinek párhuzamosan, és egy-egy projektre is bátran összeáll másokkal –, a nőkre nem jellemző. Ebből is fakad, hogy ritkábban jönnek létre női társas vállalkozások, inkább az a jellemző, hogy akinek akad egy álma, az egyszemélyes vállalkozásként megvalósítja azt” – magyarázza Tibor. Persze gyakran az álom megvalósításához társ is kell, ahogy Editék esetében is. „Vannak időszakok, amikor talán egyikünk is bírná, például a január–február, amikor szinte senki nem szervez partikat, máskor viszont, például év végén, úgy érezzük, hogy ketten is kevesek vagyunk. Előfordul, hogy már reggel 5-kor el kell indulnunk, hiszen gyakran az ország másik végébe kell időben odaérnünk, sőt az is gyakori, hogy reggel 5-re érünk csak haza. Ezen a területen egy nő általában csak addig marad, míg családja nem lesz. Mi viszont, talán pont azért, mert ketten vagyunk, ki tudjuk egymást segíteni annyira, hogy a családra is maradjon időnk.”

Hátrányból előny?

Első ránézésre a nők kapcsolatépítésének érzelmesebb jellege a női vállalkozókra nézve hátrányosnak tűnik, de Balázs Tibor szerint ez a hozzáállás komoly előnyöket is rejt. „A nők által indított vállalkozások hosszú távon versenyképesebbek, mert kockázatkerülőbbek, biztonságosabbak. A férfiak vállalkozásaiban több a kockázatvállalás, de sokkal több a csőd is.”
„Mi mindent elmondunk egymásnak, és mindent leírunk e-mailben. Minden kiadásunk és bevételünk nyomon követhető. Nincsenek egymás előtt titkaink az üzletben, és ez így van jól” – meséli nekünk Edit.
Bár ők jól vették az eddigi akadályokat, pszichológusunk szerint azért az ilyen vállalkozásoknak vannak komoly veszélyei: „Pontosan kell tudni, hogy mikor milyen minőségünkben vagyunk jelen: barátnőként vagy üzlettársakként, és a határokat nem célszerű átlépni.”

Erre vigyázzatok!
– Egy barátságban ideális esetben egyenrangúak a felek, de munkahelyeken gyakori az alárendelt viszony. Figyeljetek arra, hogy ne váljatok egymás főnökévé/beosztottjává, maradjatok partnerek!
– Nem mindegy, hogy ki mennyi tőkével vagy tudással száll be egy vállalkozásba, és a szerepeket sem árt előre kiosztani, különben ebből később könnyen adódhatnak bonyodalmak.
– Tudni kell, mikor vagyunk barátként és mikor üzlettársként jelen. Ne keverjétek a két szerepet!

Előnyök:
– Eleve adott a bizalom a két fél között. Ennek ellenére a dokumentálás és az információk megosztása kiemelten fontos.
– Megoszlik a felelősség és a munka terhe.
– A magánéletünk bonyodalmait általában nem szabad a munkahelyre bevinni, de ez esetben egy olyan társ, aki egyben a barátunk, sokkal megértőbben tud kezelni egy-egy nehéz időszakot.

Vannak még hitelképes vállalkozások
Az online befektetések kockázatai

Exit mobile version