
Felér egy simogatással
Könyvklubok sztárja
Austen legújabb kori világuralmában nagy szerepe van Andrew Davies forgatókönyvírónak is, aki az 1995-ös Büszkeség és balítélet BBC-feldolgozását írta. Adásba kerülése után egy csapásra megduplázódott a chawtoni Jane Austen Házba látogató turisták száma, 24 ezerről 58 ezerre. A megnövekedett érdeklődés hívta életre a Jane Austen Központot is Bathban, amelynek évi 42 ezer látogatója van – 90 százalékuk nő. Weboldalak, blogok, Twitter és Facebook rajongói oldalak tömegei tartják Jane-t ma is életben, és könyvklubok épülnek a könyvei köré, ahogyan azt A Jane Austen Könyvklub című filmben is láthattuk. Jane Austen Társaság működik Angliában, az Egyesült Államokban, Európában, Új-Zélandon, Ausztráliában és Argentínában is, amelyekben neves irodalomtörténészek sem rejtik véka alá elfogult rajongásukat kutatásuk tárgya iránt. A Jane Austen-rajongók rendszeresen tartanak kosztümös dzsemborikat is. Aki azonban azt feltételezi, hogy Austen mindig ilyen népszerű volt, téved. Mostani popularitása ugyancsak új keletű. A sírkövén semmi nem utal a könyveire, s a halála után jó ideig nem nyomtatták őket újra. A viktoriánus években a csillaga leáldozott, helyette Walter Scottot, Dickenst és Thackeray-t olvasták. Charlotte Brontë sem szerette Austent, „vértelennek és mesterkéltnek” találta. Az 1860-as években a winchesteri katedrálisban, ahol Jane Austen sírköve található, egy sekrestyés megkérdezte egy látogatótól: mondja már, mi érdekes van abban a nőben, akinek a nyughelyéről annyian érdeklődnek nála. A 19. század végén ívelt fel megint Austen csillaga. Ekkor jelent meg unokaöccse, James Edward Austen-Leigh életrajza, amely kifejezetten a viktoriánus közízléshez volt igazítva. Kimaradt belőle a bolti tolvaj nagynéni és az értelmi sérült bátyja, George is. Még az egyetlen róla ismert portrét is kezelés alá vetette a család, hogy bájosabban fessen rajta. Austen könyveit elkezdték újranyomni, és az első világháború borzalmainak árnyékában már a régi szép idők nosztalgikus meséiként olvasták őket újra. Azért szerették, mert édes volt, otthonos, kényelmes, nőies és nem fenyegető.

Churchill vele nyert háborút
Ma azonban már nem a bájáért, hanem feszes stílusáért, a regényeiben érezhető, kontrollált dühért és a humorában rejlő, harapós társadalomkritikáért értékelik őt a kritikusok, s bérelt helyet kapott világszerte a kötelező irodalomlistákon. A hetvenes évektől ő a feminista irodalom egyik sztárja. 1995-ben pedig a vasárnap délutáni családi mozizás favoritjává lépett elő, amikor a forgatókönyvíró Andrew Davies és nem utolsósorban Colin Firth visszafogott, párás erotikával pumpálta tele a sztorit, és tesztoszteronnal töltötte meg a Jane Austen-márkát. Hihetetlenül hangzik, de száz évvel ezelőtt Austent főként férfiak olvasták, ám ma Jane Austen számukra a sztereotipikus női szerző. A témája túl érzelmes, túl csajos, férfialakjai túlságosan konformisták, a jelenetei pedig túl finomkodóak ahhoz, hogy lekössék egy férfiolvasó figyelmét. Ez a férfias ellenállás Austen irányában azonban szintén csak új keletű. Winston Churchill azt mondta, Austen könyvei és az antibiotikumok segítettek neki megnyerni a háborút. Amikor pedig Rudyard Kipling elveszítette a fiát az első világháborúban, Jane Austent olvasott fel hangosan a családjának, ebben találtak közös megnyugvást. A mai nőknek viszont nem esik nehezükre Miss Elizabeth Bennetben magukra ismerni. Csodálják függetlenségéért és fanyar humoráért. Azokhoz a lázadó, kicsit fiús hősnőkhöz tartozik, akikkel az okos lányok könnyen azonosulnak. Lizzie Bennettben ott van az a tiszteletlen, feminista szikra, ami alkalmassá teszi arra, hogy a mai nők is élvezzék a történetét. Nem nehéz őt elképzelni, amint egy egyetemi kollégiumban rója a köröket, és járja a maga útját. Ami pedig Mr. Darcyt illeti, nos, a nők még ma is őt keresik – ugye, kedves Bridget Jones? És meg is találják. Ha máshol nem, hát a Büszkeség és balítélet lapjain.
![]()
Ha előfizetnél a Nők Lapjára, itt és most megteheted! |