nlc.hu
Aktuális
Az új online generáció

Az új online generáció

Hol vannak már azok az idők, amikor az IT-s vagy online guruk kapucnit viselő srácok voltak... Egy új generáció női tagjai cáfolnak rá a sztereotípiákra, és hagyják ott a nyomukat a virtuális világban.
Az új online generáció

Ha becsukjuk a szemünket, és megpróbálunk elképzelni valakit, aki pillanatok alatt eligazodik a különböző számítógépes rendszerek világban, netán egy cégvezetőt, aki internetes vállalkozást vitt sikerre, jó eséllyel a Facebook-alapító Mark Zuckerberg-szerű srácot látunk magunk előtt, vagy egy olyan, visszafogott, szemüveges férfi t, amilyen Steve Jobs volt. Valószínűleg kevesen gondolunk azokra a nőkre, akik IT-s vagy online vállalkozások munkatársaiként, netán vezetőiként lettek sikeresek. Érdemes megjegyeznünk például az amerikai Marissa Mayer nevét, akit tavaly – 37 éves korában, nem mellesleg hat hónapos terhesen – neveztek ki a Yahoo elnök-vezérigazgatójának. Marissa korábban hosszú éveken keresztül a Google-nál dolgozott (ő volt az óriáscég első női mérnök alkalmazottja), és állítólag azért is tudta átcsábítani a konkurencia, mert azt tapasztalhatta maga körül, hogy a munkahelyén a nők egyremásra kimaradnak az előléptetésekből. Talán nem véletlen, hogy a távozása után néhány hónappal az óriáscég intenzív és sikeres kampányolásba kezdett azért, hogy minél több női munkatársat vonzzon magához. A törekvés remélhetőleg egyre több követőre talál – nemzetközi szinten és itthon is.

Az új online generációSzabó Zita (35)
Senior elemző (Replise)
Egyre többet hallunk arról, hogy internetezés közben tucatnyi fontos információt hagyunk magunk után: az oldalak, amelyeket követünk, a megosztott tartalmak és bejegyzések mind tükrözik az érdeklődési körünket. Óriási érték ez a termékek/szolgáltatások értékesítésével foglalkozó cégek számára, de tulajdonképpen mindenkinek, aki egy adott közösséghez szeretne szólni. A Replise rendszere már évek óta pásztázza az online beszélgetéseket és a közösségimédia-tartalmakat. „Sok adatot lehet nyerni a Facebookról, de ha mélyebb elemzéseket kell készítenünk, a fórumos hozzászólásokat és a blogbejegyzéseket érdemes vizsgálnunk. A leggyorsabb információmegosztás pedig a Twitteren folyik, sok huszonéves lány előbb írja ki, hogy csípi valamelyik szemfesték a szemét, mint hogy kimosná belőle” – magyarázza Zita félig-meddig viccesen. Kezdetben főleg nemzetközi cégek magyar leányvállalatai bízták meg őket kutatásokkal, ma viszont már nem tudna olyan szektort mondani, amelyik ne szerepelne a portfóliójukban. Van, aki utólagos elemzést kér tőlük, mások előzetesen, stratégiai döntések megalapozását szolgáló információkat várnak arra vonatkozóan, hogy hogyan lépjenek ki a közösségi média felületeire. „Itt mások a szabályok, az online felhasználóknak óriási erejük lett. Oda kell figyelni, hogy milyen véleményeket, elvárásokat fogalmaznak meg.” Egyelőre az ő területén is férfi uralom van, náluk 10 százalék a női munkatársak aránya, a fejlesztők között pedig egyetlen nő sincs. Pedig – Zita tapasztalatai szerint – érdemes lenne a nőknek leküzdeni az ellenérzéseiket, mert aki már bele mert vágni, szaktudásban egy hajszálnyit sem marad le a férfiaktól.

Az új online generációKovács Veronika (24)
Divatblogger (Charlotte’s Box)
„A bloggerek megmutatják, hogy a divat mindenki számára elérhető.” Ezt vallja Kovács Veronika, vagyis Veronica Smith, a Charlotte’s Box gazdája. Szerinte ugyanis ha hétköznapi embereken, vagyis a bloggereken keresztül ismerkedünk meg a divattal, nem tűnik anynyira elérhetetlennek, mint ha például a luxuscégek tökéletesen megkomponált kampányfotóit nézegetnénk. „Nekem a kreativitás a legfontosabb. Hogy merjünk bátran kombinálni, kísérletezni. De az sem baj, ha egy-egy szép darab csak álom marad, ki tudja, egyszer eljöhet az idő, hogy mi is megvehetjük őket” – mondja mosolyogva. Veronika édesanyja varrónő volt, valószínűleg innen ered a divat iránti fogékonysága. Ő maga is szokott varrni, szívesen készít saját kezűleg a legújabb trendeknek megfelelő darabokat. Blogja abban is eltér a többitől, hogy gyönyörű rajzokkal illusztrálja a bejegyzéseit – ezek a divatrajzok óriási népszerűségnek örvendenek az olvasói körében. A visszajelzések még arról is tanúskodnak, hogy sokan kapnak tőle hasznos tippeket arról, milyen új táskát, cipőt vagy kabátot vegyenek maguknak. Veronika szerint itthon öt-hat mérvadó divatblog létezik, és a bloggerek – külföldi társaikhoz hasonlóan – általában az első sorban ülnek a hazai divatbemutatókon. A jövő szerinte a kétnyelvű blogoké, tehát célszerű angolul is megírni a bejegyzéseket ahhoz, hogy a magyar bloggerek tényezőkké váljanak. Valamint meg kell ragadni minden lehetőséget, jelen kell lenni a létező összes felületen.

Az új online generációJakab Kriszta (38)
A Nők Lapja Café főszerkesztője
A piacvezető hazai női portálnál sosincs lapzárta, friss cikkekre mindig szükség van, legyen hétvége vagy ünnepnap. Teljes a paletta – a friss hírektől a nagyobb lélegzetvételű magazinos anyagokig minden megtalálható az oldalon, nem véletlen, hogy naponta több mint 300 ezer olvasó kíváncsi az írásaikra. „Mindkettő közel áll hozzám: az is, amikor pörögni kell, de szeretem azt is, amikor elmélyülhetek egy-egy témában – mondja Kriszta. – Számos újítás és szolgáltatás köthető hozzánk, valamint hatalmas olvasói közösség is épült körénk. Az ő közlési vágyukra alapozva több szolgáltatást is indítottunk. Elsőként a Cafeblogot, tudván, hogy a nők egész más szemmel látják a világot, a szavuknak ereje van. Ennek jegyében blogversenyt is hirdettünk, keressük az oszág legjobb női bloggerét. Emellett beindult az Ítélőszék szolgáltatásunk is, ahol bárki állást foglalhat egy témában. Valamint Megsúgom néven megújítottuk a korábbbi szakértői oldalunkat is. Óriási dolog, hogy képesek vagyunk megmozgatni az olvasóinkat, ezért igyekszünk jótékonysági ügyek mellé állni, legutóbb például egy kisfiú műtétjéhez segítettünk gyűjteni.” Mindehhez kreatív, megbízható és terhelhető munkatársakra van szükség, és hogy a főszerkesztő a látogatottságot mutató számokon kívül más szempontok szerint is mérlegelhessen. Kriszta nemrég tért vissza a munkába, két és fél évig volt otthon a kisfi ával. „Fokozatosan kezdtem el újra dolgozni, először csak cikkeket írtam, majd lassan újra átvettem a szerkesztőség körüli munkákat. Már előtte is, de anyaként pláne az a legnagyobb luxus, ha egyszerre csak egy dolgot kell csinálnom – olyankor igyekszem intenzíven megélni a pillanatot.”

A cikk folytatását elolvashatod a Marie Claire márciusi számában.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top